מאת: גדעון בר לב , רו"ח המכהן כראש עיריית ערד ובעברו שימש כמנכ"ל משרד הפנים.
גיאוגרפיה, דמוגרפיה ואינטרס לאומי
הפעלת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג הוא צורך לאומי עליו דנים למעלה מעשור, יכול להוות זרז כלכלי וחברתי עצום לאזור בו ימוקם. כבר לפני שנים רבות ביקשה המועצה הארצית לתכנון הבנייה את משרד התחבורה להכין תכנית מתאר ארצית לשדה תעופה בינלאומי, מתוך הבנה שנתב"ג אינו יוכל להישאר לאורך זמן השער האווירי היחידי של ישראל.
הנני סבור כי שדה התעופה הבינלאומי השני צריך להיות בנגב. הגיאוגרפיה והדמוגרפיה מדברות בעד עצמן במקרה הזה.
ידוע לי כי בימים אלה המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בראשות השר סילבן שלום, מקדם את הקמתו של שדה תעופה שני בנבטים הסמוכה לערד בראיה נכונה וראויה של פיתוח הנגב ועיצוב מטרופולין באר שבע, שערד בתוכו, כצומת לפעילות מתרחבת במישורי הכלכלה והתחבורה הלאומיים. הקמת שדה תעופה בנבטים הוא צעד בעל חשיבות רבה ביותר לנגב ולדרום, אשר יביא להגברת הביקושים בתחום התיירות והתעסוקה ויהווה גורם מכריע בפיתוח דרום המדינה.
בשונה מהצפון, שדה התעופה בנבטים נהנה ממרחב אווירי רחב ומעלויות הקמה נמוכות משמעותית. מדובר למעשה בפרויקט זמין, הניתן להפעלה מיידית של טיסות ייחודיות ותוך שנה לפעילות שוטפת, וזאת בהסתמך על המערכות התעופתיות והקרקעיות הקיימות.
כידוע, באוגוסט 2008 הסתיימה בנבטים בנייתו של מסלול הטיסה הארוך ביותר במזרח התיכון כחלק מתהליך של העברת בסיסי צה"ל לנגב, וכיום הינו משמש גם את מערך התובלה הכבדה של חיל האוויר. המסלול נבנה מראש בסטנדרטים של שדות בינלאומיים ועומד למיטב ידיעתי, בכל הדרישות הטכניות והבטיחותיות. לכאורה, כבר היום על מנת להנחית טייסות בינלאומיות בשדה נבטים קיים צורך רק בבניית טרמינל לנוסעים וללא כל עלות נוספת, מאחר וכאמור, המסלול כבר קיים.
כיום לוקח פחות משעה וחצי להגיע מנבטים למרכז תל-אביב, דבר שישתפר בסיום העבודות על כביש 6 המתוכנן עד צומת שוקת ובהמשך בכביש 31 המשודרג, הנמצא כיום בשלבי השלמת התוכנית להקמתו.
כמו כן, תשתית רכבת כבר קיימת עד באר שבע ומתוכננת הרחבתה עד לשדה התעופה בנבטים, בעלות נמוכה יחסית, דבר המהווה נדבך נוסף לכדאיות וליתרונות של מיקום השדה בנבטים.
לסיכום, ניתן לומר כי משיקולים דמוגראפיים, גיאוגרפים ומאחר ומערכות התשתית בנגב והשירותים הנלווים בשדה התעופה הקיים בנבטים, כבר נמצאים ומאפשרים הקמה מיידית, יש לקבוע את מיקום השדה הבינלאומי בנבטים. אני קורא לגורמים הרלוונטיים ולחברי, ראשי הרשויות בדרום, לשבת ביחד ולהירתם למאמץ המשותף לטובת האינטרס הלאומי לחיזוק הדרום, על מנת לקדם יחד את הקמתו של שדה תעופה בינלאומי שני בישראל בנבטים.