(צילום-ענת רסקין)
בעמק יזרעאל ובמגידו מתנגדים נחרצות להקמת שדה התעופה בינ"ל במגידו לעומת זאת בדרום מתלהבים מאפשרות שבסיס חיל האוויר 'נבטים' שבנגב המזרחי יהפוך לשדה תעופה בינלאומי והוקם מטה פעולה משולב של ראשי רשויות מהצפון ומהדרום לקידום הנושא. חיל האוויר עצמו לא מתלהב לפתוח את מסלוליו לתעופה האזרחית. בעוד 90 יום ההכרעה.
מאת: ענת רסקין
ביום ראשון השבוע (24.7.11) דנה הממשלה בהצעה שעיקריה: להטיל על שרי התחבורה והביטחון להגיש לממשלה תוך 90 יום את המלצות צוותי ההיגוי הבין-משרדיים שנתמנו לבחינת קידום זמינות לשדה תעופה בין לאומי, לצורך הכרעת הממשלה בדבר מיקום השדה המשלים. שתי החלופות להחלטה: שדה נבטים שבדרום או מנחת מגידו שבעמק יזרעאל שבצפון.
עמותת 'עמקים ומרחבים' , עמותת תושבים למען הסביבה בעמק יזרעאל וסביבותיו, מתנגדת להקמת שדה תעופה בינ"ל בעמק יזרעאל וקוראת לציבור להתגייס למען המטרה. גם ראשי הרשויות החברים במטה המשולב שהוקם לנושא: יו"ר מרכז המועצות האזוריות שמוליק ריפמן, ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ, ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר וראש המועצה האזורית מגידו חנן ארז, תמימי דעים: הקמת שדה התעופה הבינלאומי השני- בנבטים!
עמותת 'עמקים ומרחבים': "הסיבות להתנגדותנו לנמל תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל ולאזור תעסוקה מוטה תעופה בצמוד הן כי אנו רואים בהקמת שדה תעופה בינלאומי במגידו איום חמור על אופיו של העמק ואיכות חיי תושביו. פגיעה באיכות חייהם ברמה היום יומית, לא כל שכן על הפגיעה באופיו החקלאי של העמק, שדותיו הירוקים והמרחבים הפתוחים. רווח ושיקולים כלכליים אינם המענה לכל". כמו כן טוענת העמותה כי הקמת נמל תעופה על אדמה פורייה וחקלאית הנו הליך המנוגד בתכלית הניגוד לפיתוח מקיים.
מטה הפעולה המשולב של ראשי הרשויות יפעל אל מול כלל גורמי הממשלה העוסקים בנושא זה על מנת להסביר את חשיבות הקמת שדה התעופה בנגב ולא במנחת מגידו, כפי שתכננה הממשלה מלכתחילה. ראשי הרשויות שנכחו בפגישה ב-18/7/11 הסכימו כי הקמתו של שדה התעופה בנבטים שבנגב תחזק מהותית את מטרופולין באר שבע, תביא לשגשוג כלכלי בישובי הנגב ותרחיב אפשרויות תעסוקה באזור.
מעיריית ערד נמסר כי ראש העיר טלי פלוסקוב מודעת לנושא ומברכת עליו בכל פה. "ראש העיר מאמינה שהקמת שדה התעופה בנבטים תעשה רק טוב לאזור – מבחינת פיתוח כלכלי, תיירותי, תעסוקתי ומסחרי וכי הוא יזרז וימנף פרויקטים רבים המתרחשים בנגב". יש לציין כי גם ראש העיר הממונה של ערד לשעבר גדעון ברלב תמך בהקמת שדה תעופה בינ"ל בנבטים.
יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת רמת הנגב, שמוליק ריפמן: "אין ספק שהקמת שדה התעופה הבינלאומי השני בנבטים תביא איתה מגוון עצום של אפשרויות לפיתוח האזור, שאינן קיימות כלל באפשרות להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל. על כן, מוטלת על ראש הממשלה החובה לשקול את כלל האפשרויות הללו ולהביא אל הנגב את מנוף הצמיחה האדיר הזה".
ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', אמר: "זוהי שעת כושר היסטורית לנגב ואם תתקבלנה ההחלטות הנכונות, הוא עשוי להיות בשנים הבאות איזור מרכזי ומוקד משיכה אטרקטיבי. בעקבות מעבר צה"ל דרומה ובהמשך לשיפור הדרמטי בתשתיות התחבורתיות, שדה תעופה משני, בינלאומי, שיוקם בנגב, יהפוך אותו לעוגן כלכלי, תיירותי ומסחרי. מדובר, בנוסף לכך, באינטרס לאומי מובהק שיסייע בהיבטים הביטחוניים, הסביבתיים והכלכליים. כל התנאים להקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים כבר קיימים, ומה שדרוש כרגע זה חזון, מעוף וקבלת החלטה אמיצה שתגשים, סוף סוף, את מדיניות ממשלות ישראל לפיתוח הנגב. אני מקווה שפורום זה ושיתוף הפעולה בין ראשי המועצות והישובים יתרום לקידום המהלך."
המטה המשולב קורא היום לגופים הירוקים והסביבתיים בישראל להצטרף למאבק למען הקמת שדה התעופה בנבטים ולא בעמק יזרעאל, כפי שהוחלט בעבר. עמותת 'עמקים ומרחבים' אומרת כי הממשלה לא נדרשת להכריע עדיין לגבי מיקום שדה התעופה. "לפנינו 90 ימים של עבודה קשה שבסופה אנו מאמינים שיוכרע- שדה תעופה לא יבנה בעמק יזרעאל!"
תגובת משרד הביטחון להתנגדות חיל האוויר להפיכת בסיס נבטים בדרום לשדה תעופה בינ"ל: "משרד הביטחון שותף ומעורב בדיונים לבחינת האופציות לשדה תעופה משלים לישראל. המשרד בוחן את החלופות ופועל לשלב בין הצרכים האזרחיים לבין הצרכים הביטחוניים".
התנגדויות לשדה תעופה בינ"ל בנבטים
יש מי שלא אוהבים כל כך את רעיון שדה התעופה הבינ"ל בנבטים והטענה שנשמעת בעיר ערד היא שכבר היום סובלים תושבי ערד מרעש כלי תעופה, מטוסים ומסוקים צבאיים, בימים שונים ובשעות שונות של היממה. "יש לתת את הדעת לנושא הרעש שעלול להפר את שלוות חיי התושבים בסביבה אם לא ייבדק הנושא היטב בעת תכנון כיווני ההמראה והנחיתה של מטוסים תובלה ונוסעים אזרחיים וצבאיים".
לקס יעקב, פעיל חברתי מערד: "סוגית הרעש מנמל תעופה אזרחי בנבטים נבחנה לפני שנים רבות. בשעתו הכינה המנהלה לפתוח הנגב עבודה מעמיקה על פיתוח שדה זה וגם עניין הרעש נבחן שם. הייתי מעורב בהנחיית התכנית הזו במקביל למעורבותי בתמ"א 15 (שדות תעופה) ותמ"א 4 (נתב"ג) מתוקף מינויי למועצה הארצית לתכנון ולוועדות המשנה שלה. פעילות אזרחית בנבטים לא תיצור בערד מפגע רעש."
הרעש שאנחנו נחשפים אליו עכשיו נוצר מתעופה צבאית שהיא רועשת יותר במקור (מנועים רועשים יותר) וגם מנתיבי טיסה העוברים מעל לעיר ובגובה נמוך, מסביר לקס ומוסיף שגם מטוסים “אזרחיים” בעברם (בואינג 707, לדוגמה) רועשים הרבה יותר ממטוסים אזרחיים חדישים שמותר להטיס אותם בטיסות מסחריות, לפי תקנות גופי הטייס העולמיים (ICAO) והארציים.
"בנוסף לעובדה שהמטוסים האלה הרבה יותר שקטים מהמטוסים הצבאיים, הרי שגם זוויות ההנמכה והנסיקה שלהם הן כאלה שליד ערד הם יהיו כבר מחוץ לרמת ההפרעה. רמת הרעש של התנועה האזרחית אל ומנבטים תהיה בערך כמו זו של התנועה האווירית לאילת החולפת כאן בלי להפריע.
נתיבי הגישה והיציאה הם מדרום לערד ולא מעל לעיר. מטוסים צבאיים – חלקם של צבאות זרים – המגיעים בנתיב העובר מעל לים המלח מקצרים ו ”חותכים” מעל ערד. בעבר היה טיפול בעניין עם ח”א, איני יודע מה קורה בעניין זה עכשיו. גם עכשיו יש תנועה של מטוסים אזרחיים לנ.ת. נבטים וממנו, את רובם אנחנו לא שומעים, רק רואים. לסיכום: אנחנו נראה את המטוסים, לעתים נשמע אותם. הם לא יהיו מטרד".
רקע
כמות הנוסעים בנתב"ג עולה בעקביות לאורך השנים בקצב גידול של כ3% עד 5% לשנה בבחינה רב שנתית. בשנת 2010 עברו בנתב"ג 11,485,509 נוסעים בתעופה הבין לאומית ו- 674,830 נוסעים בתעופה הפנים ארצית ('הצעת המחליטים' לישיבת הממשלה ב-24/7/2011)
לאור הגידול בכמות הנוסעים בנתב"ג, תהליך השיפוצים הארוך של השדה, תביעות אזרחיות המוגשות לבג"ץ נגד מפגעי הרעש ותקלות שונות בתפעול השדה היחיד במדינת ישראל הבינו רשויות התכנון כי עליהם לקדם השדה החדש ובהקדם האפשרי לקבל החלטה על מיקומו.
כפועל יוצא מתמ"א 15 ותמ"א 15א', מינה שר התחבורה היוצא, מר שאול מופז, ועדה לאיתור מקומות מתאימים להקמת שדות תעופה נוספים במדינה, וביניהם אתר שיתאים לנמל תעופה בינ"ל, נוסף על נתב"ג. הוועדה, בראשות אלוף מיל. הרצל בודינגר, בדקה מספר רב של חלופות, כאשר מנחת מגידו לא היה ביניהן, עקב התנגדות חיל האוויר.
בעקבות שינוי בהתנגדות חיל האוויר, עלתה וחזרה חלופת מגידו כמקום המתאים לשדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל, והוועדה בחרה בו כחלופה המוצלחת ביותר. דו"ח הוועדה הוגש לשר התחבורה, וזה האחרון הגיש המלצה על חלופת מגידו לממשלה, שבועיים לפני הבחירות. הממשלה אישרה את ההצעה ב-1 בפברואר 2009.
לפי הכתוב בדו"ח ועדת בודינגר, למעט התנגדותו של ראש המועצה האזורית מגידו, מר חנן ארז, להקמת השדה המוצע, כל שאר
ראשי הרשויות באזור תמכו וקידמו את "הקמת השדה אשר יביא לפיתוח האזור כולו ויסייע לפריחה ולשגשוג אזורי". במקביל פעל ראש עיריית חיפה, מר יונה יהב, להעברת שדה התעופה חיפה למנחת מגידו.
מדובר בשדה תעופה בין לאומי שאמור להעביר 5-8 מיליון נוסעים בשנה. הקמתו והפעלתו של נתב"ג2 יהיה על-ידי הסקטור הפרטי.