(צילום: ענת רסקין)
ביום שישי ה- 28/12/12 נערך מרוץ הראלי ספרינט ה-2 של שנת 2012 בערד. כ-30 נהגי מרוץ ניערו את האבק מעל העיר והעלו את הטורים של עיר המדבר השלווה שספקה מזג אוויר נעים ותנאי שטח מעולים לתחרות המוטורית הספורטיבית המנסה לקדם את הנהיגה ספורטיבית לפי חוק.
מאת: ענת רסקין
ענף הספורט המוטורי בישראל קבל תנופה עם אישור החוק לנהיגה ספורטיבית בישראל והקמת הרשות לנהיגה ספורטיבית בשנת 2007 . מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט מעודד פעילות זאת של התאחדות נהגי המרוצים בישראל (IRDA) ותומך כספית במרוצים ואירועים המקדמים את הענף תחת החוק. יו"ר התאחדות נהגי המרוצים בישראל אמציה גזית: "המרוץ בערד הינו מרוץ הראלי ספרינט ה-2 בשנת 2012 (הראשון נערך באוקטובר 2012 בקצרין שברמת הגולן) מרוץ שנערך ע"י חברי 'המועדון המוטורי הישראלי 2010' שבבעלותם מכוניות מרוץ המוכנות לפי חוק הנהיגה הספורטיבית. עם השלמת הכללים לראלי קרוס ולספורט העממי יצטרפו למעגל המרוצים ספורטאים רבים המצפים לפעילות זאת."
המרוץ הופק ע"י עופר שוורץ ונעם הימן מ- 'באחה ישראל' והתאפשר הודות לרשויות הספורט, נותני חסויות- ביניהם 'מקסיס' יצרני צמיגים שהעניקו מתנה לכל הזוכים במקומות הראשונים – חברי המועדון ובשיתוף פעולה של עיריית ערד על מחלקותיה, מנהלת מחלקת אירועים מרינה גלייזר ומשטרת ערד- במיוחד רפ"ק אלברט כהן, שטרח אישית לקדם במהירות את האישור לאירוע שהתארגן בהתראה קצרה ביותר. ראש העיר טלי פלוסקוב: "אנו מקדמים בברכה את המרוץ הסוגר של שנת 2012 כעיר הרוצה למתג עצמה בתחום ספורט האקסטרים. אני מקווה להמשך שיתוף פעולה גם בשנה הבאה."
באירוע השתתפו 20 משתתפי רכבי מרוץ, 10 משתתפי רייזר (רכבי באגי מסוג RZR ), 4 משתתפי ג'יפים – נהגים ונווטים (ביניהם אישה אחת נווטת שפועלת לצד אחיה הנהג). המשתתפים בגילאים 25-64 מכל רחבי הארץ כולל נהג צעיר, חמדה עודה מאום-אל-פאחם. ותיק הנהגים, אהוד לביא (64) אף זיכה את ראש העיר פלוסקוב בנסיעה כאשר הוביל את שיירת הרכבים ברחבי העיר לפני תחילת המרוץ.
הספורט המוטורי דורש מיומנויות מקצועיות מיוחדות. מרבית הנהגים עברו קורסים בנהיגת ראלי בארץ ובחו"ל, אהוד לביא לדוגמא הינו בעל בי"ס להוצאת רישיון נהיגה ספורטיבית והנווטים עברו קורסי נווטות. מיומנויות אלו דרושות במיוחד למרוצי ראלי בעולם הנערכים בתנאי שטח קשים כמו ניווט מדברי, הררי ולמרחקים ארוכים, בהם משתתפים חלק מהנהגים שאף זכו במקומות ראשונים ובגביעים. הלל סגל לדוגמא, בעל רכב מבנייה עצמית הנושא את השם 'הצוללת הצהובה' השתתף השנה בראלי דאקר הידוע שנערך בהרי האנדים בדרום אמריקה וזכה במקום הראשון בקטגוריה.
הרכבים שהשתתפו במרוץ היו רכבים שעברו שדרוג והותאמו להשתתפות במרוצי נהיגה ספורטיבית לפי חוק. בנוסף להתאמות מכאניות כמו למשל הרכב של שי שמעוני – רכב מסוג מיצובישי האנטר שעבר התאמות אישיות והותקן בו מנוע קורבט. לכל מכונית יש כלוב התהפכות בתא הנהג, מערכת חגורות בטיחות מיוחדת, ציוד לכיבוי אש, כסאות ספורטיביים והנהגים לובשים סרבלים חסיני אש וחובשים קסדות. בתחרות השתתפו רכבי באגי, ג'יפים, רכבי 2*4 מסוג פג'ו 205 GTI , רכבי סובארו אימפרזה משני סוגים: 4*4 ו- 4*4 משופר מותאמים לתחרויות ראלי.
התחזוקה של רכבי ספורט אלו וההתאמות השונות מצריכים יכולת כלכלית לא מבוטלת. חלק מהמשתתפים קשורים לתעשיית הרכב: בעלי מוסכים, בעלי בתי ספר לנהיגה ספורטיבית, מדריכי נהיגת שטח, יבואני ציוד למרוצים או 'משוגעים לדבר' שמשקיעים מזמנם וכספם ב 'תחביב' היקר הזה. ספונסרים יתקבלו תמיד בברכה!
מרוץ הראלי ספרינט בערד נערך בשטח הפתוח בצפון ערד במסלול שאורכו 2.5 ק"מ כאשר הנהגים מתחרים נגד השעון והאחד נגד השני. בתחילה נערכו שתי הקפות הכרות עם המסלול ובהמשך עוד שלוש הקפות תחרותיות תוך מדידת זמנים. בתצפית של הפארק הצפוני בערד התאספו עשרות צופים ואוהבי מכוניות בכדי לצפות באירוע הססגוני. בסיום המרוץ חולקו גביעים לזוכים במקומות הראשונים במעמד ראש העיר פלוסקוב ויו"ר התאחדות נהגי המרוצים בישראל אמציה גזית.
במקומות הראשונים זכו:
רייזרים- 3- מור מגידיש, 2- גדי ביתן, 1- יובל מלמד
רכבי שטח קלים– 3- צחי כפרי, 2- תום בריל, 1- יובל שרון
קטגוריית 'באחה'- 3- דני שפרונץ והנווט גיא גוטליב, 2- הלל סגל, 1- שי שמעוני והנווט- ערן ליטבק
קטגוריית 2*4 רכבי מרוץ- 3- טוני בורשטיין, 2- עופר שוורץ, 1- אלון חלווה והנווט-שלומי בקיש
קטגוריית 4*4 סובארו אימפרזה- 3- רון דר, 2- פדי ג'אבר והנווט- טל יוחאי, 1- רמי גדיר והנווט- בוריס סטרוסלסקי
קטגורית 4*4 משופרות- 4-חמדה עודה, 3- גבי סרוגו, 2- אהוד לביא, 1- קובי כהן והנווט- שי אסרף