מחקר חדש קובע- בעקבות מעבר מנהלת צה"ל לנגב, רמת החינוך הטכנולוגי והמדעי שבבתי הספר בנגב עלתה משמעותית. ממצאי המחקר מעידים כי מרבית העליה התרחשה בשנתיים האחרונות, לאחר החלטת הממשלה להקים את עיר הבהד"ים בנגב.
קרוואני עבור מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן פרידריך אברט בישראל, לקראת כנס הקואליציה החברתית שיתקיים ביום חמישי הקרוב 15/10/15 בנושא- פיתוח הנגב בראי תקציב המדינה, בוחן מגמות של שינוי הפיתוח בקרב מערכות החינוך ברשויות המקומיות השונות בנגב, מצא כי בעקבות החלטת הממשלה להעביר את מנהלת צה"ל לנגב ב2013, הוחלט ברשויות המקומיות הגדולות בדרום (יהודיות ובדואיות) על הקצאת משאבים ותקציבים גדולים יותר לפיתוח תחומי הטכנולוגיה והמדעים במערכות החינוך השונות.
המחקר שבדק את הרשויות המקומיות העיקריות והגדולות בדרום: באר שבע, רהט, אופקים, ירוחם, חורה, תל שבע ומועצה אזורית נווה מדבר, קובע כי לאורך השנים 2005-2013, חלה עליה משמעותית ברמת החינוך בקרב תלמידי התיכונים בנגב. כמו כן הפערים בין הרשויות החזקות לחלשות נותרו בעינן ואף גדלו. כשהחלו לבדוק במרכז מאקרו את השקעת הרשויות בחינוך אל מול תקצוב המדינה של כל רשות ורשות, גילו כי החלק הארי של תקצוב הרשויות את החינוך הולך על תשתיות ובנייה- ככל הנראה קשור למיגון בתי הספר בעשור האחרון ושיפור הנגישות של בתי הספר הבדואים לתלמידים בישובים הלא מוכרים.
עוד גילה המחקר כי תחומי הלימוד המתוקצבים ביותר הינם תחומי המדע והטכנולוגיה. ממצאי המחקר מעידים כי מרבית העליה התרחשה בשנתיים האחרונות, לאחר החלטת הממשלה להקים את עיר הבהד"ים בנגב.
ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מאקרו לכלכלה מדינית: " ניתן לראות כי דגש מיוחד ניתן לתחומים אלא בנגב בשל מעבר בסיסי צה"ל . סוג התעסוקה בבסיסי צה"ל העוברים לנגב קשורה בטכנולוגיות ובעיקר בסייבר ולכן עולה הצורך באנשים ונשים שיתמקצעו בתחומים אלו. מלבד זאת, הפער בנתוני ההשכלה בין היישובים החזקים במרכז לבין יישובי הנגב אינו הצטמצם. כלומר, יש שיפור במצב החינוך בנגב, כמו שיש מגמות של שיפור בחינוך במרכז הארץ ולכן לא ניתן לייצר קשר ודאי בין השקעות הממשלה בחינוך בנגב לבין המגמות החיוביות בחינוך".