(צילום-ענת רסקין)
התקיים היום בבקר, 16.2.2018, בכביש 80 – צומת בסיס נבטים בנוכחות ראשי רשויות מעמק יזרעאל ומהנגב. הוקם מטה מאבק משותף למען הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים נגד "החלטת ממשלה הפוגעת בעמק ומחסירה מהנגב וקשה להבין אותה".
מאת: ענת רסקין
בטקס מפגן סולידריות עמק-נגב למען הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בנבטים שהתקיים ביום שישי בבקר, 16.2.2018, בכביש 80 – צומת בסיס נבטים נכחו סיגל מורן ראש מ.א בני שמעון, מיכאל ביטון ראש מ.מ ירוחם, אייל בצר ראש מ.א עמק יזרעאל, נאיף אבו עראר ראש מ.מ ערערה, דודי אריאלי ראש מ.מ. קריית טבעון וטל אל על מ"מ וסגן ראש עיריית באר שבע. המסר העיקרי היה שבחודשים האחרונים המאבק למען הקמת שדה התעופה בנבטים הפך להיות ממאבק חסר סיכוי לאחד המאבקים הרציניים של הפריפריה והנגב בפרט.
מרוץ שליחים יצא מעמק יזרעאל ב-11/2/18 והסתיים היום על הגבעה הצופה לבסיס נבטים וניצבת מול הישוב הבדואי ערערה בנגב ובטקס סולידריות עמק-נגב בו נכחו ראשי רשויות מצפון ודרום. אייל בצר ראש מוא"ז עמק יזרעאל הביע את תודתו לפעילים והמארגנים תושבי העמק, שאף הביאו שתיל עץ זית מהעמק בכדי לשתול בנגב ואמר: "יש לעצור את מצעד האיוולת ולהתחיל בפתוח הנגב ולשמור על העמק".
מיכאל ביטון ראש מועצה מקומית ירוחם ויו"ר מועצת הנגב ציין לטובה את השותפות שנבנתה בין הקהילות היהודיות והבדואיות שתביא ברכה לכולם. מועצת הנגב הוקמה בכדי לטפל בנושאים המשותפים ובכדי שלא כל מועצה תתנהל לבד מול השלטון המרכזי שמקבל החלטות לא לטובת הקהילות. "רב אנשי הצבא והביטחון אמרו בתחילת המאבק שזהו מאבק אבוד. אך בהובלת טל אלעל וצוות ראש הרשויות בנגב הצלחנו לשים את הנושא על שולחן הממשלה וזה השג גדול בפני עצמו. "זהו מאבק המחייב פעולה רב מערכתית".
דברים אלו נאמר על רקע התנגדות נמשכת של חיל האוויר להקמת שדה התעופה החלופי לבן גוריון בבסיס נבטים שבנגב ולחץ להקימו ברמת דוד שבעמק יזרעאל. חיל האוויר מתרץ התנגדות זו בצורך בשמיים חופשיים ובחוסר של נתיבי טיסה במרחב. מפקד ח"א הנוכחי אלוף נורקין גדל בבית שערים שבעמק (ואמו מנהלל) בוודאי לא יתקשה להבין את התנגדות בני העמק להקמת נמל תעופה בינ"ל במרכז העמק הירוק. ראש מועצת טבעון דודי אריאלי קבע שהחלטת הממשלה משנת 2104 להקים את שדה התעופה החלופי בעמק "פוגעת בעמק ומחסירה מהנגב" וכי קשה להבין אותה.
בעוד ח"א מתנגד להקמת שדה תעופה חלופי לבן גוריון בבסיס נבטים שבנגב הרי שישנם כמה בעלי תפקידים בכירים לשעבר מהחייל שדווקא תומכים בכך וטוענים שלא צריכה להיות לח"א בעיה בנושא. לדברי מיכאל ביטון אחד מהם הוא אלוף נמרוד שפר, טייס וראש אגף תכנון בח"א לשעבר, שאמר לו שהוא מוכן להגיד ברבים כי "אפשר וצריך לקדם שדה תעופה בנבטים".
סיגל מורן ראש מוא"ז בני שמעון ענתה למלינים על כך שאם העמק לא רוצה את שדה התעופה למה הנגב צריך לקבל אותו? בתשובה: "כי זה הדבר הנכון שיהיה. נבטים נבנה מלכתחילה כדי שיהיה בסיס אזרחי לחירום ויש צורך בהשקעה קטנה בכדי לפתח אותו לשדה בינ"ל. כל ההיגיון מכוון לכיוון אחד!"
טל אלעל סגן ראש עיריית באר שבע שצידד במאבק מתחילתו, הוסיף כי העמק והנגב אינם שייכים רק לתושבי המקום אלא לכל מדינת ישראל. "אלו נכסים של מדינת ישראל! צריך להקים אגמים מהם נוכל לדוג דגים. אנחנו נדאג לחכות.. בניית שדה תעופה בינ"ל בנגב יהיה טוב גם כאשר מסתכלים על הצפי הדמוגרפי לשנת 2048 הצופה 13 מיליון תושבים במרכז הארץ! יש צורך למשוך לכיוון הנגב ולשנות את המאזן".
מי שנמצא במצב המוזר ביותר בסיטואציה מרחבית זו הוא ראש מועצת ערערה בנגב נאיף אבו עראר שספר שאמנם כבר עכשיו הם סובלים מרעש המטוסים מבסיס נבטים אבל הם מוכנים אפילו לסבול יותר בכדי לזכות בתעסוקה העתידית ששדה התעופה עשוי להעניק לאזור. "למה הממשלה כל הזמן בכיוון הנגדי לציבור?" שאל והוסיף: "בטחון וחוסן לאומי לא נמדד בהיבט צבאי בלבד אלא גם בהקשר סביבתי וחברתי".
חוסר הצדק החלוקתי מתבטא בכך שלמרות קרבתו המרבית של הישוב לבסיס נבטים והיותו יישוב שהוקם כקולט מפוני שדה תעופה נבטים בתחילת שנות השמונים של המאה ה-20 , המועצה המקומית (המונה 17,000 תושבים ומספקת שירותים מוניציפאליים גם לתושבי הפזורה סביבם "ללא עזרת הממשלה") אינה זוכה בהכנסות ארנונה מהבסיס המסתכמות ב 28,100 מיליון ₪ ומחולקות בין ערד (20%), כסייפה (20%), דימונה (32%), מיתר (9%) ואילו ערערה מקבלת רק- 6.2% !! מר סולטאן מארגון שתי"ל: "אנחנו הבדואים לא יודעים לפעול ולבוא מוכנים כמו שצריך לישיבות בנדון. אין לנו את הידע, המשאבים בכדי לייצר ניירות עמדה כמו שצריך"
ראשי רשויות מהנגב ומעמק יזרעאל חתמו לאחרונה על אמנה משותפת להקמת מטה מאבק למען הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים. ראשי הרשויות סיכמו כי מטה המאבק המשותף, יחל לפעול הן במישור הציבורי והן במישור הפוליטי, במטרה לגייס תמיכה רחבה ולהוביל להחלטת ממשלה היסטורית, להקים בנבטים, שדה תעופה משלים לנתב"ג. יוהאן אטלן מנכ"ל מועצת הנגב סיכם: "שדה התעופה מאיים להרוס את העמק שיש לשמור עליו ירוק וחקלאי, ומצד שני יש להגשים את חלום בן גוריון ולפתח את הנגב".
כתבות נוספות בנושא-
קרב המאסף על הקמת שדה תעופה בינ"ל חלופי בנבטים שבנגב המזרחי
צפון ודרום התאחדו סביב הקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים שבנגב – הפגנה בעמק יזרעאל
לא מוותרים על הקמת שדה תעופה בינ"ל בנבטים