(צילום-ענת רסקין / צילום-דוברות המועצה הר חברון)
בשורה טובה לתיירות חבל יתיר ולתחום התשתיות והתחבורה באזור הנגב המזרחי- לאחר שנתיים של עבודה אינטנסיבית של המועצה האזורית הר חברון מול משרד התחבורה, בישר שר התחבורה ישראל כץ שמשרדו ייקח אחריות על כביש 316 וישפץ אותו.
מאת: ענת רסקין
כביש 316 המחבר בין כביש 31 לבין יער יתיר ודרום הר חברון על יישוביו נחשב עד כה לכביש ללא אב. הכביש שעוקף את הישוב חורה ממזרח וממשיך צפונה ליער יתיר, הוא כביש חד נתיבי הנמצא במצב זנוח- ללא שוליים, מלא בבורות, חריצים בהם מועברים כבלים פרטיזניים של חשמל מבתי מגורים שבמעטפת הישוב לפחונים ואוהלים שנמצאם מחוצה לו. לאורכו יש מזבלות חשופות על פני השטח בהן נוהגים תושבי חורה לזרוק זבל ואף פגרי חיות המושכים להקות של עורבים וניצים המעצימים את העזובה.
לאור מצבו של הכביש נהגו עד כה המטיילים באזור להגיע ליער יתיר ואזור הר עמשא דרך כביש 80 דבר שהאריך את דרכם. למרות שכביש 80 מציע למטיילים אזורים של שמורות טבע עם פריחה עונתית-ייחודית ואפשרות בקור בעתיקות תל ערד אין ספק שכביש 316 משופץ ובטיחותי יכול לתרום לתיירות חבל יתיר ולהקל גם על תושבי האזור.
בעקבות מצבו העגום של הכביש ודאגה לנראות האזור בפני נופשים ותיירים פניתי לחברה הלאומית לדרכים בישראל 27 נובמבר 2011. מדוברות החברה נמסר לי: "כביש 316 הוא כביש ללא אבא ונמצא באחריות המועצה המקומית ולא באחריות החברה הלאומית לדרכים. לפני כשנתיים הוחלט על ידי משרד התחבורה והאוצר לתקצב סל של 370 מיליון שקל לטובת טיפול בכבישים ללא אבא על פי רשימה של פרויקטים שהועברה לבחירה ולתעדוף של המועצות האזוריות השונות. כל מועצה קיבלה רשימה של 3 כבישים ומהם בחרה את הכביש החשוב לה ביותר, על פי סדר עדיפויות. כביש 316 אינו נמצא ברשימת הכבישים המיועדים לטיפול. בנושא ניקיון הכביש – לחברה הלאומית לדרכים אין אפשרות לטפל בכבישים שאינם בתחום אחריותה. החברה הלאומית לדרכים היא גוף מבצע של משרד התחבורה. החברה תשמח לפעול לשיקום הכביש בהתאם להנחיה של הגורם המוסמך ובכפוף לאישור תקציבי."
בינואר 2012 בעקבות פנייתי לקק"ל בנושא הכביש אמר לי עמי אוליעל מנהל אזור דרום של קק"ל: " קק"ל תקנה ושפרה קטעים בכביש 316. אנחנו לא לוקחים אחריות על 316 זה כביש באחריות המדינה והיא צריכה לקחת אחריות עליו ולסלול אותו. אנחנו שפרנו אותו כדי לתת שרות ליער אבל הכביש כבר לא משרת רק את היער אלא את צה"ל, יישובי הר חברון וחורה ולא יתכן שהמדינה לא תתייחס אליו".
כאמור, לאחר שנתיים של עבודה אינטנסיבית של המועצה האזורית הר חברון מול משרד התחבורה, בפגישה שנערכה בתאריך ה-23/11/15 בה נכחו שר התחבורה ישראל כץ, ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי, ראש המטה ועוזר ראש המועצה אלון קרקובסקי ומנהל מחלקת הנדסה של המועצה יונתן שמיר, בשר שר התחבורה שכביש 316 הועבר לאחריות חברת נתיבי ישראל והוא יעבור שיפוץ. העבודות מתוכננות להתחיל כבר בשנת 2016 . ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי : "מהלך זה יסייע רבות לנוחות תושבנו וכן יתרום לביסוסו וצמיחתו של חבל יתיר".