ייתכן מאוד שבקרוב ניאלץ לנקוט בצעדים דרסטיים כדי להעביר מסר חד משמעי לירושלים – אם הממשלה רוצה מלחמה נצא למלחמה, הפעם ערד לא תישאר מאחור! "
מאת: ענת רסקין
הסכנה מביטול הטבות המס לתושבים מאיימת על עתיד העיר וישובי הנגב המזרחי כתבה במכתב אישי לתושבי העיר ראש עיריית ערד טלי פלוסקוב: "לאור חומרת המצב החלטתי לכנס בדחיפות בלשכתי את ראשי כול ישובי הנגב המזרחי – פלורה בן שושן ראש מועצת מצפה רמון, מיכאל ביטון ראש המועצה החדש של ירוחם, ומאיר כהן ראש עיריית דימונה, אשר שותפים לנו בדאגה האמיתית מההשלכות החמורות הצפויות לכולנו במידה ויבוטלו הטבות המס. ברור לכולנו כי רק איחוד כוחות, שילוב ידיים ופעולה משולבת ומתואמת תוך יצירת לחץ מאסיבי על חברי ועדת הכספים של הכנסת ימנעו או יצמצמו את הפגיעה בנו".
בעקבות כמה עתירות שהוגשו לבג"ץ בשנים האחרונות (בין 2002-2007), קבע בג"ץ בספטמבר 2010 כי על הממשלה להודיע לו עד סוף נובמבר שנה זו על קריטריונים שווים, צודקים ושקופים למתן הטבות המס ליישובי הפריפריה, ולחלופין לקבוע רשימה צודקת של יישובים הזכאים להטבות.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצה אחת עם מנכ"ל משרדו, איל גבאי, החליט שלא להשיב לבג"ץ, בשל לחצים כבדים שהופעלו עליהם מצד יישובים שחששו כי יוצאו מרשימת הזכאים להטבות ומצד יישובים שביקשו להצטרף לרשימה.
בפסק הדין שנתן בג"ץ בעתירה בנושא כתבה הנשיאה ד' ביניש: "עניינן של העתירות הינו בהיבטים שונים הנוגעים לחוקיות הטבות מס הניתנות לתושבי המדינה על פי מקום מגוריהם. אף כי הרקע לכל אחת מן העתירות שונה הוא, הרי שהן חולקות טענה מרכזית משותפת המופנית נגד האופן בו נקבעה רשימת היישובים הזכאים להטבות מס. על פי הנטען, הטבות המס ניתנו ועודן ניתנות באופן הפוגע בעקרון השוויון ומבלי שנקבעו לשם כך אמות מידה אחידות, שוויוניות וראויות.
בחלק מן העתירות אף נטען כי הפגיעה בשוויון מתבטאת בהפלייתם של יישובים ערביים בצפון הארץ ושל יישובים בדואים בדרומה לעומת יישובים יהודיים שכנים, וזאת ללא כל הבחנה עניינית ביניהם".
בשנת 2006 הוקמה ועדה בראשותו של מר בועז סופר, שתפקידה היה לגבש ולהמליץ על קריטריונים אחידים ועניינים למתן הטבות מס להלן: ועדת סופר גיבשה מודל חדש להענקת הטבות מס. מודל זה כולל שלושה קריטריונים אובייקטיבים, שוויוניים וברורים ולכל אחד מהם הוגדר משקל יחסי, וזאת באופן הבא:
קריטריון דמוגרפי-גיאוגרפי 40%
קריטריון חברתי-כלכלי 40%
קריטריון של קרבה לגבול 20%
כן הומלץ לעגן את הקריטריונים והמשקולות בחקיקה ראשית. על פי המלצות ועדת סופר, רשימת הישובים הזכאים להטבות מס עתידה להתקבל כתוצאה ישירה ואוטומטית של הפעלת הנוסחה, ובמנותק מאילוצים פוליטיים כאלה או אחרים.
עוד כתבה הנשיאה ד' ביניש כי: "מסקנותיהן של ועדות טל (1997) וסופר (2006) לא הבשילו לכדי דבר חקיקה ונותרו כהמלצות מקצועיות בלבד, וזאת חרף הארכות הרבות שניתנו על ידינו לשם עדכון בית המשפט באשר להתקדמות הליכי החקיקה".
סוגיית אי התקדמות הליכי החקיקה, שלא לומר הימנעות מנקיטתם, אף עלתה בדיון האחרון שנערך ב- 6.12.2009 בהקשר זה, הבהירה אז באת-כוח היועץ המשפטי לממשלה כי: "למרות שעבודת המטה המקצועית הסתיימה אין ביכולתה לערוב למועד בו יחל הליך החקיקה, אם בכלל, וזאת בשל היות הסוגיה 'סבוכה' ", כהגדרתה.
באת-כוח הכנסת טענה מצדה כי חברי הכנסת מודעים לבעייתיות העולה מהחקיקה הקיימת וכי קיימת מוכנות לפעול לתיקון העוול, חרף העובדה שהאחריות העניינית בנושא מוטלת על הממשלה.
המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, סבור כי לרשימת 167 היישובים הזכאים היום להטבות מס הכנסה בנגב, בגליל, בהתנחלויות ובעוטף עזה, יש להוסיף עוד 290 יישובים בגליל ובנגב, בעלות שנתית של 600 מיליון שקל.
אחוז ההקלות במס על הכנסה חייבת מיגיעה אישית עד לתקרה של 132,960 הניתנות לישובים בדרום כיום:
הנחה של 25% : מצפה רמון
הנחה של 20% : דימונה וירוחם
הנחה של 16% : אופקים, ערוער (ערערה בנגב), תל שבע ותושבי המועצה האזורית רמת הנגב: אשלים, טללים, כמהין, מדרשת בן-גוריון, מרחב-עם, משאבי שדה, ניצנה (קהילת חינוך), ניצני סיני, עזוז, רביבים, רתמים, שדה בוקר וכן מחנה מצפה רמון (טלי).
הנחה של 13% : מועצה אזורית אילות (הכוללת את היישובים הבאים: אילות, אליפז, באר אורה, גרופית, יהל, יטבתה, לוטן, מחנה עובדה (יוכבד), נאות סמדר (שזפון), נוה חריף, סמר, קטורה, שחרות,שיטים), מועצה אזורית ערבה תיכונה (הכוללת את היישובים הבאים: חצבה, ספיר, עדן, עין יהב, עיר אובות, פארן, צופר, בלדד (צוקים)), ערד.
בעתירה לבג"ץ הצהרו על זכאותם: תושבי לקייה, שגב שלום, חורה, כסייפה ורהט, להטבות מס, כשם שזכאים לכך שאר יישובי הנגב הנמצאים באותו אזור גיאוגרפי. גם לטענת המועצה האזורית תמר, הטבות המס ניתנו לה בעבר נוכח ריחוקה ממרכזים עירוניים ויש להשיב לתושביה את זכאותם להטבות מס.
לדעת סילבן שלום, לא ניתן לקבל את החלטת בג"ץ מ-15 בספטמבר, לקבוע סדרי עדיפויות חדשים, שוויוניים ושקופים למתן הטבות, מבלי להגדיל את רשימת היישובים הזכאים לקבלת ההטבה במס ההכנסה. שלום מתנגד בתוקף להוצאת יישובים מבוססים מהרשימה כדי להכניס לרשימה יישובים אחרים.
גובה ההטבה מגיע לאלפי שקלים בחודש ליחיד. יש האומרים כי אם תתקבל ההצעה של סילבן שלום היא כמעט ותכפיל את עלות ההטבה לרשות המסים.
סילבן שלום טען שאחת הסיבות שמשאירות את האוכלוסייה מהמעמד הבינוני המבוסס בפריפריה היא הטבות המס. ביטול ההטבות יחסל את תנופת ההתיישבות בנגב ובגליל, ומשמעו פיגוע חברתי.
כמו כן תתכן פגיעה בהתיישבות העתידית באזורי הפריפריה כיוון שלתושבים באזורי עדיפות לאומית מוצעים הטבות, הנחות ומענקים, כדי לשכנע אותם לעזוב את המרכז ולבחור בפריפריה.
טלי פלוסקוב ראש עיריית ערד: "בישיבה הוחלט על הקמת מטה מאבק משותף שיחל את פעילותו בימים אלו. המצב העובדתי מראה כי עוד לפני הגזירות החדשות המאיימות על ישובי הנגב המזרחי, תושבי ערד נמצאים בנחיתות מול תושבי הישובים האחרים אשר זוכים להטבות מס בשעורים גבוהים יותר. הסיבה העיקרית לכך נובעת מהעובדה כי ראשי אותם ישובים ידעו במשך שנים להפעיל לחץ פוליטי על הממשלה, לא לוותר, וכשהיה צריך להילחם אז נלחמו. לצערי, ערד תמיד נשארה מאחור, יפה, רדומה ומקופחת כמעט בכול תחום – לזה אני לא מוכנה יותר.
ייתכן מאוד שבקרוב ניאלץ לנקוט בצעדים דרסטיים כדי להעביר מסר חד משמעי לירושלים – אם הממשלה רוצה מלחמה נצא למלחמה, הפעם ערד לא תישאר מאחור! "