עשרות מכוניות אספנות של מועדון ה-5 ואופנועים של מועדון האופנוענים הגיעו בשיש-שבת האחרון (17-18/6/2016) לערד להפנינג מוטורי מרשים. לתערוכה הצטרפו תצוגות מיוחדות של מכוניות שתכננו ובנו סטודנטים להנדסה מאוניברסיטת בן גוריון ומערד ואוספי מיניאטורות שמחזיקים תושבי ערד.
מאת: ענת רסקין
זו השנה השלישית שמועדון ה-5 והאופנוענים מכבדים את ערד ומגיעים במכוניותיהם המיוחדות מכל רחבי הארץ. את המסורת הזו יזם תושב ערד, עמי היימס שגם הוא חבר במועדון ה-5 ומחזיק באופן פרטי בשבע מכוניות אספנות. היימס הצליח להדביק בהתלהבות שלו את חברי המועדון והיו"ר דרור בריל , את עיריית ערד וראש העיר עו"ד בן חמו והנהלת צים סנטר ערד וביחד הם מקיימים זו השנה השלישית ברציפות את תערוכת מכוניות האספנות בערד להנאת התושבים והמבקרים בעיר.
לצד הטנדר סוסיתא של סבא מתיתיהו שמגיע כל שנה עם שלט 'אחרי לצנחנים' ודגלי ישראל ענקיים המתנופפים מאחוריו הציגו גם פולקסוואגן טרנזיט הזכורה לנו מימי ההיפיס העליזים, טנדר ויליס ירוק עליו שרים עד היום הילדים "האוטו שלנו גדול וירוק", מוריס 1961 בצבע תכלת-לבן של אילן שגב וצברי מערד, שברולט בלאייר בטורקיז-לבן הפגינה נוכחות וקווי מתאר אלכסוניים שאין לטעות בהם, סאב קלאסית וגם סטשיין הזכירו לנו קווים שבדיים והחיפושיות הרחיבו את הלב מעצם נוכחותן..
לצד מכוניות נוסטלגיות אלו יכולנו לשטוף את העיניים במכוניות פחות שכיחות כמו אלפא רומיאו ספורט עם גג מתקפל והגה מעץ, קורבט ספורט שיושבת ממש על הכביש, רולס רוייס 76 בורדו שכל חלקיה מיובאים ע"י בעליה מארה"ב ובריטניה שגם התוודה שזהו "תחביב יקר" ומרצדס 82 שחורה של רואה חשבון צבי ורד מערד שספר שכל כמה שנים הוא מסיע את הבייבי שלו לחברה בגרמניה לשיפוץ וחידוש.
ביום שבת הצטרפו לתצוגת המכוניות גם האופנוענים הססגוניים, כולל קבוצת אופנוענים מאילת שקפצה לביקור בערד. האופנוע של חיים מגן יבנה הפגין נוכחות לאומית כחול-לבן שאי אפשר היה להתעלם ממנה. דניאל ננו מנתניה הגיע עם אופנוע משופצר באלמנטים גותיים בעבודת יד אבל ידע לשתף בסוד שאם הייתה לו אשה היה מעדיף לפנק אותה ולא את האופנוע.. עוד היו בתצוגה טוסטוס 'טילון' הישראלי משנת 1974 ואופנוע ימאהה 85 v-max
אל תערוכת מכוניות האספנות הצטרפו תצוגות מיוחדות כמו מכונית הפורמולה עם מנוע בעירה של הסטודנטים להנדסה באוניברסיטת בן לגוריון. המכונית ייצגה אותם השנה בתחרות הסטודנטים באיטליה וזכתה במקום החמישי. מכונית אחרת בתכנון אישי הייתה עבודת גמר של חיון אלדר, בן ערד שלמד במגמת הנדסת מכונות במכללת רופין. הפרויקט זיכה אותו בציון העגול 100 ועמד לאחר כבוד גם הוא בתצוגת המכוניות.
תושבי ערד נוספים שהציגו אוספים מיוחדים היו אילן שגב שהציג חלק מאוסף מכוניות המיניאטורה שלו בקנ"מ 1:18 האוסף עצמו כולל יותר מ-300 דגמי מיניאטורות ונחשב לאחד האוספים הגדולים בעולם! ויורי לר (LER), מהנדס רדיו ואלקטרוניקה לשעבר, שמייצר בעצמו בעבודת יד מיניאטורות בקנ"מ של רכבים צבאיים ממלחמת העולם השנייה כמו: ויליס, דודג' וסטודבייקר. בניית כל רכב אורכת כשנה אבל זה "השיגעון הפרטי" שלו שמעסיק אותו עכשיו כשיצא לפנסיה.
העקשנות של עמי היימס ומועדון החמש להמשיך ולקיים את תערוכת רכבי האספנות בערד הוכיחה עצמה שוב באירוע מכובד ויש לקוות שיופקו לקחים לעתיד למען שיפור אירועים כאלו שממתגים את ערד כמרכז מוטורי דרומי ותורמים להפצת שמה הטוב ברחבי הארץ.
מועדון החמש הוא מועדון לרכבי אספנות ומכוניות קלאסיות הגדול והוותיק במדינת ישראל.
המועדון הוקם לפני 31 שנים. סף הכניסה להגדרה "רכב אספנות" הוא שגיל המכונית יהיה לפחות 30 שנה. בעת הקמת המועדון, בשנת 1985, מכוניות בנות 30 שנה היו משנת 1955 שאז נשאה לוחית הרישוי של משרד התחבורה אך ורק 5 ספרות. כך נגזר שמו של המועדון – "מועדון החמש".
כיום מונה המועדון 1000 חברים ומעל 3000 מכוניות אספנות שונות. מכונית האספנות הוותיקה ביותר במועדון, בישראל, היא מכונית "פורד מודל T" משנת 1921 והיא במצב נסיעה מוחלט. המכוניות ה"צעירות" ביותר במועדון הן מכוניות ששנת ייצורן הוא 1986 וכבר יש במועדון כמה וכמה "חברות" שכאלה.
המועדון מקיים פעילויות רבות למען הקהילה, כאשר הפעילות הקהילתית היא חלק חשוב בחזון המועדון:
אירועים במוסדות חינוך לילדים בעלי צרכים מיוחדים, בפנימיות לנוער במצוקה, בבתי ספר מקצועיים בהם לומדים תלמידים ממשפחות קשות יום, בבית החולים הפיסיכאטרי "גהה" ועוד ועוד.
כחלק מתרומה לקהילה, מקיים מועדון החמש הצדעה שנתית לעיר ערד ומקיים בכל שנה תצוגה מרהיבה של עשרות רכבי אספנות ואופנועים למען תושבי ערד והתיירים המגיעים אליה.