לראשונה אישרו נציגי משרד הביטחון וחיל האוויר כי אין מניעה להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים. הווטו ארוך השנים של חיל האוויר הוסר. אך רשות התעופה האזרחית מודה: ״תכנון שדה התעופה ברמת דוד מקודם יותר מהתכנון בנבטים״, למרות החלטת הממשלה. "וזאת למה? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע" אמר עו"ד ניסן בן חמו יו"ר מועצת הנגב (וראש עיריית ערד). "שמבקר המדינה יכנס לעובי הקורה בהליך קבלת ההחלטות הקלוקל שנעשה כאן.. יש לתכנן מחדש את כל תשתיות התעופה במדינה. יש כאוס נוראי" דרש אייל בצר ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל.
ביום רביעי 29.7.20 התקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בראשותו של ח״כ עופר שלח, שעסק במיקומו העתידי של שדה תעופה בינלאומי שני לנתב"ג. כבר זמן רב שמונחות על שולחן הממשלה שתי חלופות להקמת שדה תעופה בינלאומי שני לנתב"ג; חלופה אחת בעמק יזרעאל, שתושביו מתנגדים לה בתוקף. וחלופה שנייה בשדה התעופה נבטים שבנגב שכולם בעדה, תושבים וראשי רשויות. עד כה חיל האוויר היה זה שהתנגד להקמת שדה התעופה החלופי בנבטים שבנגב וספג בקורות רבות כתוצאה מכך.
לראשונה אישרו נציגי משרד הביטחון וחיל האוויר כי אין מניעה להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, בניגוד לתפיסה קודמת. נציג חיל האוויר חשף כי התנגדות החיל נובעת מקרבתו של בית הספר לטיסה בחצרים וכי למרות הקושי אין מניעה לקיים תעופה אזרחית בשילוב תעופה צבאית באזור הנגב. הצהרה זו מסירה למעשה את הווטו ארוך השנים של חיל האוויר על נבטים כשדה תעופה אזרחי.
אם כן למה לא מקודמת התוכנית להקמת שדה התעופה החלופי בנבטים?
״תכנון שדה התעופה ברמת דוד מקודם יותר מהתכנון בנבטים״
באופן פרדוקסלי מסתבר כי למרות הכול, חלופת רמת דוד מקודמת באופן משמעותי יותר מחלופת נבטים. זאת בניגוד להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה שהורתה לתכנן את שתי החלופות בצורה שווה. כך נאלץ להודות נציג רשות התעופה האזרחית מוטי שמואלי. לאורך הדיון התקשו נציגי מנהל התכנון, משרד הביטחון ורשות התעופה האזרחית לענות באופן מניח את הדעת לשאלותיו של יו"ר הוועדה ח"כ עופר שלח.
משמע, שיש צורך לבחון את תהליך קבלת ההחלטות.
חברת הכנסת קרן ברק, ציינה כי יש להקים את שדה התעופה הבא של ישראל לנגב והוסיפה: ״יש לנושא הזה הרבה השלכות שעליהן נדרשת התייחסות. ברמה החברתית-כלכלית, שדה התעופה אינו רצוי בצפון ואילו בדרום משוועים לו. ברמה התחבורתית, השדה בצפון יהיה מצומצם, עם מטוסים הרבה יותר קטנים וליעדים מוגבלים. זאת בזמן שבדרום, אין הגבלה על גודל המטוסים ועל טווח הטיסה. אנחנו רואים כאן מלחמה עיקשת של חיל האוויר מסיבותיו שלו ומצד שני אי אפשר ואסור להתעלם משאר השיקולים האזרחיים שמנגד."
עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד ויו"ר מועצת הנגב: "החלטה עכשיו על הקמת נתב"ג 2 בנבטים תהיה מהלך היסטורי ומשנה מציאות עבור תושבי הנגב. מדובר ביצירת אלפי משרות איכותיות במעגל ראשון ועוד עשרות אלפי משרות במעגלי תעסוקה סובבים. פיתוח תשתיות תחבורה, צמיחה אדירה לתיירות, קליטת אלפי משפחות חדשות, פיתוח נדל"ן ציבורי ופרטי ועתיד כלכלי בטוח לדורות הבאים.
אבל בישראל הכול הפוך. באופן אבסורדי ממשלת ישראל מתעקשת להקים את שדה התעופה דווקא היכן שתושבים וראשי יישובים לא רוצים אותו, בעמק יזרעאל. וזאת למה? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע. לכן אני קורא לקובעי המדיניות ולבעלי חזון, תחליטו עכשיו על הקמת שדה התעופה בנבטים שבנגב, ולא בשום מקום אחר בארץ".
אייל בצר, ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל: ״יש כאן הזדמנות היסטורית לוועדה, לעזור למדינה להציל את עצמה מעצמה. דו״ח מבקר המדינה מציין את הכאוס שהיה בסוגיית שדה דוב והרצליה ואלו הם כאין וכאפס לעומת הכאוס שיצור שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. שדה תעופה ברמת דוד לא יפתור את בעיית הרעש של עוטף נתב״ג, שמקורה במטוסים רחבי גוף שטסים בלילה ושאינה מקבלת מענה ברמת דוד, המתוכנן למטוסים צרי גוף. בצפון, אכן הדעות חלוקות, ויש שמעוניינים בשדה תעופה בינלאומי בצפון. גם במקרה הזה, הפתרון הוא פשוט: השדה המקביל-המשלים לנתב״ג צריך שיוקם בנבטים שבנגב, ובמקביל, שדה תעופה בינלאומי אזורי מוגבל, יוקם בחיפה, על בסיס השדה הקיים שם כבר, עם מסלולי המראה שיימשכו לתוך הים. זה מצב של win-win-win לכל תושבי ישראל – גם הדרום ייהנה, גם המרכז ייהנה מהפחתה בסבל, וגם הצפון ייהנה. אני מבקש שמבקר המדינה יכנס לעובי הקורה בהליך קבלת ההחלטות הקלוקל שנעשה כאן, שהמדינה תחליט לתכנן מחדש את כל תשתיות התעופה שלה, בהן יש כאוס נוראי, ולא פחות חשוב מזה, להורות לחיל האוויר לשתף פעולה״.
לשידור הזום של הכנסת הצטרפו גם נציגי תושבים מכל הארץ אשר ניתנה להם רשות דיבור. במיוחד בלטו דבריה של קרן אורבך-לוין ממושב מזור שבעוטף נתב״ג אשר אמרה: ״החיים שלנו כאן הם בלתי נסבלים וזה גם העתיד של התושבים בצפון. לכן, חייבים לקדם את השדה הזה בדחיפות״.
כלל הדוברים, העלו טענות רבות על אופן קבלת ההחלטות בכל מה שקשור לתכנון התעופתי של ישראל ובפרט על הליך קידומה של חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל מול נבטים שבנגב.
בדיון השתתפו חברי הכנסת קרן ברק (הליכוד) ורם בן ברק (כחול-לבן) וכן נציגים רבים מהשלטון המקומי ביניהם עו"ד ניסן בן חמו ראש עיריית ערד ויו"ר מועצת הנגב, טל אל-על סגן ראש עיריית באר שבע, אייל בצר ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל, עידו גרינבלום ראש מועצה מקומית טבעון ועופר בן אליעזר ראש מועצה מקומית רמת ישי, כמו גם נציגי רשות שדות התעופה, מנהל התכנון וכן משרדי הממשלה השונים.