(צילום: תנועת רגבים)
הדרך החדשה והיקרה שסללה הרשות הפלשתינית בשטחי האימונים של צה"ל בהר חברון, מאפשרת תנועה חופשית בין בקעת ערד להר חברון, להברחת סמים, נשים ואמצעי לחימה. בתנועת רגבים טוענים שהמנהל האזרחי לא מנע את העבודות. במנהל אומרים שפעלו במסגרת המשאבים שהוקצו להם.
מאת: ענת רסקין
תנועת רגבים עתרה לבג"ץ בעקבות ציר הברחות חדש שהרשות הפלשתינית סללה לאחרונה ( הציר קיים מזה חודש וחצי. ע"ר) בתוך שטח אימונים של צה"ל בהר חברון. הדרך הבלתי חוקית שאורכה כחמישה קילומטרים, ממוקמת לטענתם כולה על אדמות מדינה, ומאפשרת נסיעה נוחה יחסית גם לרכבים פרטיים. עלות הקמתה נאמדת ביותר מ-3 מיליון שקלים.
"דחפורי הרשות הפלשתינית עבדו במשך מספר שבועות ללא פעילות אכיפה ממשית מצד המנהל האזרחי, האמון על אכיפת החוק ביהודה ושומרון, זאת חרף התראות חוזרות ונשנות ששיגרו אנשי תנועת רגבים."
במנהל האזרחי (שהוא בעצם גוף צבאי) עובדים 10 פקחים האחראים לפקוח על בנייה לא חוקית בשטחים, בשטח המשתרע בין ג'נין לחברון. מטבע הדברים, הם אינם יכולים להיות בכל מקום 24/7 . עם זאת במקרה של ציר ההברחות הם טוענים שנעשו פעולות אכיפה והוחרמו כלי עבודה וטרקטור. אך למרות פעילותם, הדרך נפרצה וקיימת.
שטח האש 918 המשתרע על פני כ-30,000 דונם מחובר לשטח אש 522 שבבקעת ערד – ללא כל גדר בטחון או מכשול אחר, ובכך הפך האזור לכר פעולה פורה של מבריחים משני צדיו של הקו הירוק. אלו יכולים להגיע מאזור ערד לדרום הר חברון, ללא כל בידוק בטחוני או בקרה.
"במשך לא מעט שנים, הרשות הפלשתינית משתלטת באופן מסיבי על שטחי האש של צה"ל בדרום הר חברון, והאיחוד האירופי מעורב עמוקות בפעילות הבלתי חוקית בטענה כי מדובר בסיוע הומניטרי", אומר עובד ארד, מנהל הפעילות של תנועת רגבים באזור יו"ש. "כעת ברור שמדובר בעלה תאנה בלבד. הציר החדש מהווה 'אוטוסטרדת הברחות' חדשה, שתשרת עבריינים פלשתינים וישראלים. עד היום ציר ההברחות המחבר בין הנגב לשומרון, עובר דרך שטחי האש מדרום לצפון. הדרך החדשה מחברת את ציר ההברחות לעיירה יאטה שבשטח A".
ציר ההברחות המדובר מצפון לדרום הינו ציר ג'ימבה הידוע שהצבא מפטרל עליו באורח קבע. גדר ההפרדה שמסתיימת באזור קריית גת לא המשכה בכיוון מערב-מזרח כך שכל הגבול הדרומי בין קריית גת לעין גדי פרוץ והברחות נעשות דרכו דרך קבע. יש האומרים שגדר ההפרדה לא הוצבה בדרום הר חברון כדי לא לקבוע קו גבול בשטח שכן התוכניות בטווח הרחוק הן לספח את דרום הר חברון וחבל יתיר לשטחי מדינת ישראל. גם אם ניקח בחשבון את הקו הימני קיצוני של תנועת "רגבים" בהתייחסותנו לידיעה זו, אין ספק שהרחבת ציר ההברחות באזור דרום הר חברון (במיוחד לעבר הישובים יאטה וסמוע הידועים בפעילות הפלילית שלהם באזור הנגב הצפוני) הוא מקור לדאגה לתושבי צפון-מזרח הנגב ובאופן כללי מקור לדאגה בנוגע ליכולת המשילות של מדינת ישראל בנגב עצמו.
אברהם בנימין דובר רגבים: "אנחנו מדברים על ציר חדש שמתחבר לציר ההברחות הישן ממזרח למערב ומאפשר להגיע בקלות מיאטה וסמוע לערד בלי שום בעיה. המפה מראה את מיקום הדרך החדשה ביחס לציר ההברחות. מדובר בפרויקט חדש, גדול שכלל הרבה מאד חציבה"
לדברי ארד, מנהל הפעילות של תנועת רגבים באזור יו"ש: "המשמעות המידית של הדרך החדשה, היא עליה בכמות ההברחות הכוללות אמל"ח, זנות, שב"חים, וכן ייצוא נשים פלשתיניות לפזורה הבדואית לצורך נישואי פוליגמיה".
"הרשות הפלסטינית מנהלת מאבק שקט ויעיל לקבוע עובדות בשטח. מדי יום אנו מגלים בשטח בית חדש, כביש שנפרץ או אנטנה חדשה שמקימה הרשות בתמיכתם של ארגונים אירופים ובמטרה לנגוס באדמות מדינה", אומר יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון. "בג"ץ בפסיקתו האחרונה קבע כי על המדינה להתוות מדיניות מול נחשול הבניה הערבית הלא חוקית. לצערנו המדינה גוררת רגליים ומגלה חולשה בכל הקשור לשמירה על אדמותיה, מדבר יהודה כבר בתהליך נסיגה כשמידי יום עוד ועוד תושבי יאטא מקימים שם את ביתם. זוהי קריאת השכמה לפני נקודת האל חזור".
תגובת היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים: "המנהל האזרחי פועל רבות נגד הבנייה הבלתי חוקית בשטחי האש בכלל יהודה ושומרון ובשנת 2016 בוצעו למעלה מ-300 פעולות אכיפה ונהרסו למעלה מ-100 מבנים בלתי חוקיים. כמו כן, גם במקרה המדובר הוחרמו שני כלי רכב אשר שימשו לפריצת הדרך. כתב העתירה הנטען טרם התקבל. ככל שיתקבל, רשויות האזור יגיבו לו כנדרש במסגרת ההליך המשפטי."
תגובת דובר צה"ל לא התקבלה עד כה.