להפוך קושי להזדמנות. הורים שלילדיהם קשה להשתלב בלימודים עיוניים/ראליים זו ההזדמנות להתנתק מדעות קדומות שאבד עליהן הכלח. חינוך מעשי איננו נופל מן העיוני. יש לכם אפשרות להעניק סיכוי חברתי-כלכלי שווה לַבוגרים בהמשך חייהם ולהבטיח את עתידם בלימוד מקצוע מבוקש בבית ספר איכותי.
מאת: ענת רסקין
סטודיו חדש לעיצוב שיער נחנך בשנת לימודים זו בתיכון "צור-אורט" ערד, עבור תלמידי ותלמידות המגמה לעיצוב שיער ואיפור שנפתחה לאחרונה בבית הספר. מגמת טיפוח החן היא חלק ממסלולי הלימוד שמאפשר תיכון צור-אורט בי"ס ללימוד מקצועות התעשייה, לתלמידיו.
בית הספר צור-אורט ערד
הוא בית ספר מקצועי – טכנולוגי מכיתה ט'-יב' והוא יוזמה של התעשיין סטף ורטהיימר, בשיתוף משרד התמ"ת, רשת אורט ועיריית ערד. התיכון נפתח בערד בשנת 2009 במטרה לקדם את החינוך הטכנולוגי בעיר ולענות לצרכים חינוכיים. התיכון נותן מענה לתלמידים בעלי כישורים טכנולוגיים-מעשיים בערד וסביבתה. מסלול הלימודים המקצועי כולל לימודי עיבוד שבבי ממוחשב, עם המכשור המתקדם ביותר, שמשלב לימודים ועבודה מעשית עבור גופים חיצוניים, מכשיר את התלמידים לעולם התעסוקה ומעניק להם תעודת הסמכה מקצועית ואפשרות להמשיך ללימודי טכנאי/ הנדסאי.
המשימה כעת לגדיל את מספר התלמידים בבית הספר. מגמת טיפוח החן והיופי בהתמחות עיצוב שיער ואיפור, בנוסף למגמת עיבוד שבבים, מאפשרת זאת כרגע עם 10 תלמידים חדשים במגמה החדשה. זו המשימה של אילנה מונק המנהלת החדשה של תיכון אורט-צור בערד מזה שנתיים, אחרי 23 שנה בתיכון אורט ערד בהוראת לשון לבגרויות ורכזת שכבה, שהחליפה את המנהל שוקי רוסק שהקים ועיצב את התיכון.
צור-אורט נמצא כיום תחת משרד החינוך ולכן התלמידים נדרשים גם לתעודת הסמכה טכנולוגית ושמים דגש על התמחות טכנאים/הנדסאים. התיכון מתאפיין באווירה משפחתית מכילה ותומכת המכוונת תלמידים לתעודת הסמכה מקצועית שתעזור להם בשוק התעסוקה בד בבד עם שפע פעילויות העצמה לפתוח הרגשת מסוגלות והצלחה.
צור-אורט ערד – מגמת טיפוח החן והיופי בהתמחות עיצוב שיער ואיפור
תלמידי מגמת עיצוב שיער עובדים באולם מאובזר ומודרני עם חשיפה לכל המכשור שמעצב שיער צריך בעבודתו. בסטודיו החדש עמדות עבודה נוחות, כסאות מותאמים, כיורים, מראות וכל האביזרים שנדרשים לתלמידות ותלמידי המגמה. מדובר בשדרוג משמעותי של תנאי הלימוד לאחר שבמקום הושקע תקציב גדול וחשיבה פונקציונלית לצרכי הלימוד. תלמידי המגמה יהיו זכאים בתום לימודיהם לתעודת הסמכה מקצועית, כזו שתפתח בפניהם עתיד מקצועי מבטיח ושכר ראוי לפרנסתם.
לימודי המגמה מתחילים בכתה י'. התלמידים צריכים לעמוד בתנאי מקצועות החובה כמו: מתמטיקה, אנגלית, לשון ובנוסף בלימודי תורת המקצוע הכוללים: מבוא לכימיה, מבוא לביולוגיה, בקטריולוגיה, היגיינה, בטיחות במספרה, תורת העור, טריכולוגיה (המבנה, הפונקציות והמחלות של השערה), חומצה ובסיס, צבע-סלסול-החלקה, התאמת תסרוקות, שירותיות ויחס ללקוח. כמו כן תלמידות שירצו יעברו קורס נוסף בבניית ציפורניים. בסוף כתה י"ב על התלמידים להגיש פרויקט מעשי בעיצוב תסרוקות ואיפור אומנותי.
בין פעילויות ההעצמה החברתיות אפשר למצוא מסע ג'יפים וסנפלינג, רכיבה על סוסים, הצגות והרצאות בסוגיות גיל הנעורים (סמים, אלכוהול, מיניות מכבדת), קרב מגע ותוכנית גדנ"ע והכנה לצה"ל.
בנוסף יצאו התלמידים לסיורים מקצועיים אצל ספרי צמרת ויחשפו לסודות המקצוע ולעשייה מקצועית מספרים מנוסים. אחד מהם הוא מעצב השער המפורסם אלי בן זכרי שמחזיק בבית חולים קפלן ברחובות מספרה מיוחדת המתאימה פאות לחולות סרטן. התלמידות יגיעו למספרה, יעזרו לבן זכרי ויחשפו לעשייה החברתית.
באמצע שנת הלימודים הנוכחית מתוכנן לפתוח את המספרה בתיכון לקהל הרחב והתלמידות יוכלו להעניק חפיפה, פן, תספורת ומניקיור לקליינטיות אמתיות במחיר סמלי. כבר בתחילת דרכן העבירו התלמידות יום כייף לקשישות ממתנ"ס ערד והייתה הנאה משני הצדדים.
מספרה חברתית נפתחה בערד
במתחם בניינים של הדיור המוגן, גרים עשרות אנשים מבוגרים בני 80 ומעלה המקיימים חיים עצמאיים בדירות שלהם. לאחרונה חברו יחד אב הבית אלכס גיטן, עוזי שמילה ממספרת "ראש סטייל" שהוא גם חבר מועצת העיר האחראי על העסקים הקטנים בעיר, ואלכס ספוז'ניקוב סגן ראש העיר ערד ובעל מועדון האבקות ותיק עם לא מעט מדליסטים. השלושה פתחו מספרה קהילתית לאנשי הדיור המוגן. אב הבית מצא את המרחב המתאים באחד הבניינים והכשיר אותו למספרה, את הציוד תרם עוזי.
כל יום רביעי בשבוע מגיעות הספריות של עוזי: ילנה רייפה ואלונה אימרצקי, כדי לעבוד במספרה וליפות את בנות הדיור המוגן. המחירים זולים: 45 ₪ לתספורת ו80 ₪ לצבע. הכסף חוזר לקהילה כי בעזרתו קונה עוזי עוד ציוד למספרה. ילנה מספרת שבמספרה של עוזי לרוב מבקשות הקליינטיות גוונים והחלקות לשיער ארוך. ואילו במספרה של הדיור המוגן הנשים מעוניינות בעיקר בתספורת קצרה ולהראות 'מסודרות'. בקרוב יפתחו במתחם גם שירותי מניקור ופדיקור וכבר התחילו להתארגן על ציוד.
איך מצליחים להרים פרויקט חברתי? "ספוז'ניקוב הוא איש של מעשים וביצוע. המטרה שלנו היא לשתף פעולה וזה קורה ויש לנו עוד הרבה רעיונות לעשייה בעיר" אומר עוזי וספוז'ניקוב מציין: "עוזי הוא איש של נתינה. לב ענק! עוזר ותורם כספים גם בפרויקטים אחרים בעיר". מה חסר להצלחת הפרויקט? "שיתוף פעולה של התושבים. שיבואו ויפרגנו ויידעו אודות המספרה החברתית וגם שיתוף פעולה של בעלי מספרות בעיר שייקחו אליהם תלמידים ממגמת עיצוב שיער בתיכון לעבודה ממשית כדי שיוכלו להתקדם".
המספרה החברתית פועלת ברחוב הקנאים 2 בערד. קומת קרקע. בימי ד'.
להזמנת תור אצל ילנה ואלונה- 052-4815336 או 054-5249377
מעצבי שיער מצליחים משתפים מניסיונם ומדברים על המקצוע
ענת מדר המורה המעשית במגמה בתיכון היא ספרית עם 35 שנות ניסיון, המגיעה מאופקים לערד. (מורה נוספת מלמדת את התחום המקצועי-עיוני). ענת מספרת שכבר בצבא עבדה כספרית ועד היום היא מנהלת מספרה מצליחה, "המרכז לאומנות השיער", באופקים. החלום שלה היה ללמד ולהעביר את הידע המקצועי שצברה. היא למדה והשתלמה וקבלה הסמכה ממשרד החינוך ללמד במגמה המקצועית. היום היא יכולה לשתף את הסיפור האישי שלה, מנערה בבית ספר מקצועי ועד אשת עסקים מצליחה, עם התלמידות במגמה ולעודד אותן בתחילת דרכן בחיים. "אני אוהבת את המקצוע הזה. נקודה." ולכן היא גם הסכימה להגיע מאופקים בכדי ללמד בערד.
עוזי שמילה מהמספרה הגדולה "ראש סטייל" בערד היה בין העוזרים להקמת המגמה בתיכון צור-אורט ערד. שיתף מהידע שלו, ייעץ, קישר עם בעלי מקצוע וסוכנים ואף לקח תלמידה מהמגמה לעבודה מעשית אצלו במספרה. "כי בכדי להתקדם במקצוע התלמידים צריכים להתנסות בעבודה ממשית" והוא קורא לכל בעלי המספרות בערד לתת כתף ולקחת תלמידים לעבודה אצלם במספרות..
מגיל 14 עוזי בתחום הספרות. בתחילה עזר במספרה המשפחתית ולאחר הצבא המשיך. האמת, הוא מתוודה, שאחרי הצבא רציתי ללכת ללמוד ולא להמשיך לעבוד בספרות. אבל מהון להון הוא כבר 37 שנים עובד במקצוע. עשה השתלמויות בארה"ב, פריז, לונדון ואיטליה ואומר בביטחון: "אני לא מצטער!. זה אני, וזה כייף!. זו עבודה שמתאימה לי. לתת שירות, לתת חיוכים, לעזור וגם יש לי פרנסה טובה וחיים טובים בזכות מה שעשיתי!"
לילנה רייפה, ספרית שעובדת אצל עוזי, יש רק 7 שנות ניסיון. היא מספרת שהגיעה למקצוע אחרי 15 שנה שעבדה במפעל כימי בדימונה. רק בגיל 35 עשתה הסבה מקצועית "ואני מצטערת שלא עשיתי זאת מוקדם יותר!"
יפה מלכא ספרית מ"מספרת העידן החדש" בשדרות, בעלת ותק של 35 שנים והייתה גם מורה לספרות בעבר. יפה מספרת מניסיונה ופונה לנערות שקוראות כתבה זו: "מי שאוהבת להיות עצמאית זהו מקצוע שמאפשר זאת. אפשר להרוויח כמו עו"ד או רופא. צריך לשאוף למקצועיות ולהתמיד. יש זמנים קשים ולחוצים. במיוחד כשרוצים לשמור על לקוחות קבועות. עד היום יש לי לקוחות קבועות שמלוות אותי ושומרות אמונים וגם אני מוכנה לעשות עבורן מאמץ ולוותר על אירועים, שעות נוחות, הכול בשביל להיענות להן כשהן צריכות".
עוד היא חולקת: "בתחילת הדרך טעיתי וניסיתי, היו גם פשלות.. אבל זה חלק מהאומץ להתנסות ולרכוש ניסיון. וטוב גם שיש בני משפחה שמוכנים לתת את הראש ולא רק את הכתף" היא מוסיפה בחיוך.
מה היית אומרת להורים של נערות בנוגע ללימודי מקצוע עיצוב השיער? "הייתי אומרת להורים ולנערות שאם נערה יודעת שהיא לא טובה בלימודים עיוניים והיא נמשכת לעולם הספרות, או יודעת שיש לה ידיים טובות, או שהיא אוהבת את התחום, כדאי לה להגיע וללמוד את המקצוע. להגיע מאהבה זה תמיד עדיף."
תמצית הבעיה של החינוך המקצועי בישראל
בשנת 2010 ערכו ד"ר רובי נתנזון ורועי לוי ממרכז מאקרו לכלכלה מחקר בנושא – "המלצות ליצירת מודל להכשרה מקצועית בישראל"* – ובו ממצאים מעניינים. הייתה בו הסכמה על מספר עקרונות מרכזיים:
- שיש לקדם בצורה דחופה את ההכשרה המקצועית של צעירים ואת החינוך הטכנולוגי בישראל.
- כשליש של כל שנתון נותר ללא הסמכות וללא מקצוע. בתוך זה, עשירית של כל שנתון הם בני נוער נושרים אשר מתנתקים בשלב מוקדם של חייהם מן החינוך.
- כי יש באוכלוסייה מרכיב נכבד של הורים הסבורים שחינוך מעשי איננו נופל מן העיוני ושהוא טוב לצאצאיהם.
- מרכיב זה איננו קיים באוכלוסייה בישראל, לכן יש צורך במהלך עמוק וממושך של הכשרת לבבות בקרב האוכלוסייה בארץ למתן חינוך מקצועי לבניהם ולבנותיהם.
עוד הם דיווחו כי "ארצות בהן מתקיימת תעסוקה מיטבית ושבהן מדד ג'יני לאי-שוויון חברתי הוא נמוך הן הארצות בהן מתקיימת חלוקה מיטבית- חצי חצי – בין החינוך העיוני לבין החינוך המקצועי" .. "ושיש אפשרות נוחה למעבר בין חינוך עיוני לחינוך מקצועי ולהפך – בשלבי החינוך השונים."
אם כך "שוויון אמת בחינוך איננו במתן חינוך שווה לכולם כי אם בהתאמת סוג החינוך, כליו והמינונים – כולל סיוע פרטני דיפרנציאלי – לַאוכלוסיות, לַצרכים ולַאזורים השונים על מנת להעניק סיכוי חברתי-כלכלי שווה לַבוגרים בהמשך חייהם. גיוון הנושאים, באפיקי ההתמחות ובשיטות הפעולה בחינוך, יחד עם הכשרת הלבבות".
לפי החוקרים תמצית הבעיה של החינוך המקצועי בישראל היום היא שאין לנו אוכלוסייה הסוברת שחינוך כזה רצוי לה, ואין לנו די בתי ספר מקצועיים איכותיים המכשירים לקראת הסמכות איכותיות. כלומר, "הצורך החיוני של החברה בישראל אינו מוצא ביטוי הולם בשאיפות ההורים מחד, ואין לנו מקומות, בכמות הראויה בהם ניתן להכשיר נוער למסלולי חיים מקצועיים מאידך."
בראיון קצר שערכתי עם ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל, מרכז מאקרו לכלכלה בנושא המחקר שלו והמצב כיום בשטח הוא אמר: "יש שני רבדים- בתי הספר המקצועיים עצמם (אורט/עמל) שמנסים להתאים עצמם לרוח הזמן. מדברים על חינוך טכנולוגי ולא על חינוך מקצועי וקורים דברים יפים ומרשימים. ברמה הלאומית- בה נדרש תכנון כ"א ויצירת מערכות מתואמות (תאום בין משרדי ממשלה, הקמת רשות מרכזת עם משאבים משלה) לא קרה שום דבר מאז המחקר ב2010. כולם יודעים מה לעשות. לעסנו את זה מכל הכיוונים".
ולמה אין שינוי מאז מסקנות המחקר בשנת 2010? "כי אין אנשים שמחליטים החלטות עם תכנון, יעדים ועם חזון"… "מאז 2010 לא קרו דברים דרמטיים, כן גברה המודעות. כחוקר אני מרגיש שמיציתי עד תום את הנושא. כחוקר אני מייצר את המיידע, מנגיש אותו וממליץ על מדיניות וכיוונים לעשייה ומשם כל השאר בידי אחרים.."
הצטרפו ללימודים בתיכון צור-אורט ערד – ועשו את השינוי!!
התעשיין סטף ורטהיימר אמר פעם שאם הממשלה לא עושה הוא עושה וממלא את הוואקום. ביחד עם רשת "אורט" הקים גם את התיכון ללימוד מקצועות התעשייה בערד ובעזרת הצוות המקצועי הם דוחפים במשך השנים לשינוי ומקיימים בית ספר מקצועי איכותי המכשיר לקראת הסמכות איכותיות והשתלבות בשוק העבודה! לכן המסקנה היא שכדאי להירשם ללימודים בתיכון צור-אורט ערד!! ואתם ההורים והנערים/ות צריכים להצטרף לשינוי שנעשה בשטח ולהבטיח את עתידכם!
ולראייה, מנכ"ל רשת אורט צביקה פלג ערך לאחרונה ביקור עבודה מקיף בתיכון אורט ובתיכון צור-אורט בעיר ערד, שני בתי הספר התיכוניים של הרשת. המנכ"ל ואנשי מטהו נפגשו עם צוותי הנהלה, הוראה ותלמידים, סיירו במגמות הלימוד השונות ונחשפו לפעילות הגדולה שנעשית בבתי הספר בשנים האחרונות. פעילות ששותפה לפרס החינוך הארצי שקיבלה ערד בשנה שעברה. לאור הביקור המוצלח זכו בתיה"ס במענק מנכ"ל בסך 325 אלף ₪ ומחמאות למנהלות רונית ז'אנו ואילנה מונק ולכל הצוותים החינוכיים על ניהול ביקור למופת.
המגמה החדשה לעיצוב שיער קולטת תלמידים ותלמידות ללימודים בבית הספר ומפעילה הסעות ממומנות מבאר-שבע לערד ובחזרה. לפרטים נוספים ולהרשמה ניתן להתקשר לטל' 08-6223394 או לטל' 050-4967721
*(מתוך "המלצות ליצירת מודל להכשרה מקצועית בישראל", בעריכת ד"ר רובי נתנזון, רועי לוי, דצמבר 2010 , עמ' 6-17)