כביש 31 הוא כביש רוחב המתחיל במזרח בצומת זוהר מדרום לישוב נווה זוהר בים המלח, ועובר דרך ערד, כסיפה, חורה, לקיה ולהבים, מסתיים בצומת הנשיא בנגב במערבי. אחד משני הכבישים האדומים של הדרום. יש תוכנית להרחבת הכביש מהעיר ערד ועד לצומת שוקת. שתכלול הרחבת הכביש ל-4 מסלולים, שוליים, מחלפים, תאורה, מעקה הפרדה וגינון. משרדי האוצר והתחבורה תקצבו את הפרויקט בעלות של כ- 750 מיליון ₪. עבודות הפתוח של כביש 31 ימשכו עד לשנת 2013.
כביש 31 – רקע ותוכניות לעתיד
מאת: ענת רסקין
כביש 31 הוא כביש רוחב המתחיל במזרח בצומת זוהר מדרום לישוב נווה זוהר בים המלח, ועובר דרך ערד, כסיפה, חורה, לקיה ולהבים, מסתיים בצומת הנשיא בנגב במערבי. הכביש הוא מרכזי וחשוב שכן הוא מחבר את מזרח הנגב, החל מים המלח, אל הנגב המערבי והים התיכון.
כביש 31 ידוע בעומסי תנועה רבים וסכנות תחבורתיות, עם לא מעט תאונות דרכים ביניהן כאלו שגבו חיי אדם. מזה זמן הוא כלול ברשימת הכבישים האדומים בארץ. אחד משני הכבישים האדומים של הדרום.
עומס תנועה רב גם של תיירות המגיעה למלונות ים המלח וגם של משאיות כבדות המשתמשות בו למטרות תעשייתיות של הובלת מחצבים, חול ואשפה. אתר אפעה לסילוק אשפה מקבל כבר כיום 500 טון אשפה ליום ואמור להתרחב עד ל- 5000 טון אשפה ליום. ככל שיתרחב יותר, תנועת המשאיות תלך ותגדל.
זהו כביש דו מסלולי שהמהירות המרבית המותרת בו היא 90 קמ"ש, למרות בעיות בשדה הראייה ובפועל די הרבה מהנהגים נוסעים במהירות גבוהה אף יותר. הכביש חשוך, לצדדיו בנייה בלתי חוקית של הבדואים כשאנשים וילדים חוצים אותו בסכנת נפשות. שבילים צדדיים, כניסות ויציאות לא מוסדרות מסתעפות ממנו ונהגים משתלבים בכביש בלי אזהרה מוקדמת.
סכנת חיים במיוחד בלילות ובשעות בוקר ערפיליים בכביש. כלבים וגמלים חוצים את הכביש וגורמים ללא מעט תאונות – או כמעט תאונות. נסיעה בתנאים אלו לב"ש או ירידה בכביש הפתלתל מערד לכיוון ים המלח היא סכנה יומיומית לנהגי המוניות ומקור לדאגה בסופי השבוע, להורים לנהגים צעירים. תוסיפו על כך את נהגי המשאיות, במיוחד אלו עם החומרים המסוכנים או יותר גרוע הנהגים העייפים.. או את רוכבי האופנועים שהכביש הפך להם לאתגר או יותר נכון לקיר המוות (יעידו על כך האנדרטאות ההולכות ומתרבות לצדי הדרך שהפכו בפני עצמן למפגע סביבתי לאוהבי החיים והטבע) ומצטיירת תמונת מצב חמורה במיוחד.
החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) השקיעה כ-4 מיליון שקל, בשדרוג צומת הכניסה לערד, כולל עבודות פירוק והעתקת תשתיות קיימות, פיתוח וסלילת הכיכר והאזורים הסמוכים לה והתקנת מתקן תאורה. כי הצומת במתכונת הקודמת היווה סכנה בטיחותית למשתמשים בשל סמיכותו לשוק העירוני. עבודות הפיתוח תוכננו לתרום באופן ניכר לבטיחות הנהגים והולכי הרגל החוצים את כביש 31. עוד 70 מיליון שקלים הושקעו בקטע הכביש החדש שמחבר את להבים וצומת הנשיא בנגב המערבי.
כבר שנים שועדת השרים לענייני הנגב דנה בתוכנית להרחבת כביש 31 מצומת שוקת לערד לכביש בעל ארבעה מסלולים, בנוסף להקמת תחנת רכבת לאזור נבטים-ערד וסלילת קטע כביש 6 עד לצומת שוקת.
אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים בישראל אמר: "הנגב הוא אזור בעל משקל רב ולכן חייב לקבל ביטוי גם בתחום התשתיות".
עיריית ערד ותושביה דורשים את שדרוג הכביש למעלה מעשר שנים. לאחר עבודה מאומצת בשנה האחרונה, של עירייתערד והעומד בראשה גדעון בר-לב, ביחד עם הנהלת החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) הוחלט בוועדה המחוזית דרוםלתכנון ולבנייה, על הפקדת התוכנית להרחבת הכביש מהעיר ערד ועד לצומת שוקת.
בתכנון: הרחבת הכביש לכביש דו מסלולי-נתיבי לכל כיוון. ממוחלף בצמתים והמהירות המותרת בו תהיה 100 קמ"ש. הכביש מתוכנן עם שוליים מתונים בתוספת מעקות בטיחות לחסימת פריצות בלתי חוקיות לכביש. תאורה מתוכננת בצמתים כאשר במרכז הדרך משאירים פרוזדור לבצוע תאורה בעתיד. צידי הדרך יעברו גם הם שדרוג נופי.
כמו כן ע"פ התוכנית יוקמו 8 מחלפונים לאורך הישובים בתוואי בין חורה לערד : באזור התעשייה שוקת, אזור חורה, מפגש כביש 316, מולדה, נבטים, מרעית, פארק ערד ותל ערד. חברת הניהול בפרויקט הינה חברת א. אפשטיין.
משרדי האוצר והתחבורה תקצבו את הפרויקט בעלות של כ- 750 מיליון ₪. העבודות יחלו עם גמר התכנון המפורט וימשכו עד לשנת 2013.