מעקב יולי 2010 – ועדת משנה להתנגדויות שליד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה דרום המשיכה בדיוניה בהתנגדויות של כסייפה לתכנית דרך מס' 31 – צומת שוקת – מבואות ערד. בפגישה סוערת שנערכה בתאריך 18/7/10 דחתה הוועדה את כל התנגדויותיה של כסייפה. במרץ 2011 תתחלנה עבודות הפתוח מהכניסה לערד ועד חוות אביר וב- 2012 ימשכו מחוות אביר והלאה.
מאת: אלכס ורד
דיון בהתנגדויות לתכנית דרך כביש 31
מאת: אלכס ורד
מעקב – בתחילת יולי 2010 נערכה ישיבה נוספת של ועדת משנה להתנגדויות שליד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה דרום בנוגע להתנגדויות לתכנית דרך מס' 31 – צומת שוקת – מבואות ערד. המועצה המקומית כסייפה ממשיכה להתנגד לתוכנית הרחבת כביש 31 והיא דחתה עד כה 7 תוכניות חלופיות שהוצגו בפניה בנוגע לחיבור כביש 31 עם הישוב כסייפה. ישיבה נוספת אמורה להתקיים עוד החודש במטרה לפתור את העיכוב שנוצר. יתכן כי בשלב הראשון יחלו עבודות פתוח כביש 31 מכיוון ערד מערבה. מדובר על תחילת עבודות אלו במרץ 2011 .
מעקב – ועדת משנה להתנגדויות שליד הוועדה המחוזית לתכנון ובניה דרום המשיכה בדיוניה בהתנגדויות לתכנית דרך מס' 31 – צומת שוקת – מבואות ערד.
בתאריך 22.3.2010 לאחר ששמעה את נציגי מגישת התכנית ועורך התכנית מחד ואת עמדת המועצה המקומית כסיפה מאידך, החליטה הוועדה פה אחד לשוב ולדון בתכנית במועד שייקבע.
הוועדה הורתה למגישי התכנית, לרשות העתיקות ולמועצה המקומית כסיפה לבחון בתקופת הביניים חלופות להסדרת הכניסה המערבית לישוב כסיפה, בקטע שבין מפרידן מרעית במערב לבין מפגש הדרך הקיימת עם המוצעת במזרח, באופן שהדבר יהיה מקובל על כל הצדדים. הוועדה הורתה להציג בפניה, תוך חודש ימים, את החלופות, בעדיפות לחלופה המוסכמת.
שורש הבעיה ומקור התנגדות הישוב כסיפה לפתרון המוצע עתה נעוץ בכך שהתכנון מציע שכלי רכב שמגיעים מכיוון ערד מערבה ורוצים להיכנס לכסיפה, חייבים לעבור את הכניסה הנוכחית, להמשיך בנסיעה מערבה עד מחלפון בצומת דריג'ת ולשוב על עקבותיהם מזרחה, ורק כך להיכנס לכסיפה.
אי הנוחות מתכנון זה ברור, אך הימצאותם של בית העלמין ואתרי עתיקות בסמוך לכניסה לישוב כסיפה מהווים מגבלה לתכנון וביצוע בצומת הכניסה הנוכחית לכסיפה.
נותר רק לקוות, לטובת כל הנוסעים בכביש 31, לרבות תושבי ערד, כסיפה, חורה, דריג'ת, מטיילים, תיירים ועובדים באזור ים המלח, שהמתכננים והצדדים הנוגעים בדבר אכן יגיעו בהקדם לפתרון מוסכם ושאישור התכנית לא יתעכב עוד ויחל שלב התכנון ההנדסי המפורט והביצוע של דרך מס' 31.
מעקב – בדיון שערכה ועדת משנה להתנגדויות מחוז דרום ב- 22/3/10 הוצגו חלופות לכניסה לעיירה כסיפה עקב התנגדות נציג הישוב לתכנית המקורית של הכניסה לישוב.
בדיון הפתוח לא התקבלה הסכמה לחלופות המוצעות. החלק השני של הדיון היה סגור והתקיים בנוכחות חברי הוועדה בלבד. לפי מה שנמסר לי, הועדה החליטה לקצוב זמן של חודש ימים להגעה לפתרון מוסכם בעניין מחלף כניסה לכסיפה.
הוועדה טרם קיבלה החלטה סופית בדבר ההתנגדויות לתכנית, ולפיכך בינתיים מתעכב אישור התכנית.
בתאריך 8.1.2010 דנה ועדת משנה להתנגדויות שליד הוועדה המחוזית דרום בהתנגדויות לתכנית דרך כביש 31, בקטע מצומת שוקת במערב ועד לאזור "חוות אביר" שבמבואות העיר ערד.
על פי התכנית, קו הבנין של הכביש שבו מוטלות מגבלות בניה, נמצא במרחק 100 מטר לכל צד מציר הכביש, דהיינו רצועת דרך ברוחב 200 מטר. לאורך הכביש מתוכננים מחלפים ומחלפונים בצמתים קיימים, חוקיים ובלתי חוקיים, ובצמתים חדשים כמו לישוב הבדואי המתוכנן "מרעית".
לאורך הדרך מתוכננים מספר מעברי כביש תחתיים המיועדים למעבר עדרי צאן וכלים חקלאיים.
אולם הישיבות במשרד הפנים היה מלא בקהל שנילווה למתנגדים ונציגיהם.
את עיריית ערד ייצגו בדיון ראש העיר הממונה ומהנדסת העיר. ראש העיר קרא לחברי הוועדה המחוזית לדחות את ההתנגדויות לתכנית ולאשר את התכנית.
התנגדויות לתכנית הוגשו בעיקר ע"י מספר תושבים מהפזורה הבדואית במספר מקומות לאורך כביש 31.
חלקם מחזיקים בקרקע על פי הסדר עם המדינה, חלקם מחזיקים בקרקע וגרים עליה ואחרים מחזיקים בה עם עסקיהם ושדותיהם.
כמו כן הוגשה התנגדות ע"י נציגי ישובים מהמועצה האזורת אבו-בסמה, אל סייד, כסיפה, ואחרים, בינהם כאלה שיוצגו על ידי עמותת "במקום" ובעלי תחנת הדלק סונול שבצומת הכניסה לישוב חורה.
עיקר ההתנגדויות נסבו על פגיעת התכנית בקנין ובפרנסה של המתנגדים לתכנית. נציג העיירה כסיפה התנגד לתכנון הכניסה לישוב לבאים מכיוון ערד, בשל מיקום המחלף במרחק רב מהכניסה הנוכחית ליישוב.
החלטת הוועדה בעניין ההתנגדויות תתקבל לאחר בדיקה פרטנית של ההתנגדויות, ולאחר דיון נוסף (פנימי), שייערך במהלך השבועות הקרובים.