(צילום-ענת רסקין)
ביום שני (29/8/11) התקיים יום עיון בנושא הקמת שדה תעופה בינ"ל משלים לנתב"ג בבסיס ח"א בנבטים. יום העיון נערך באוניברסיטת בן-גוריון ע"י מרכז הנגב לפיתוח אזורי. החלטת הממשלה על מיקומו העתידי של שדה התעופה- במגידו בעמק יזרעאל או בנבטים בדרום – תתקבל בסתיו 2011. הדיון נועד להביא ולהביע עמדות של מקבלי החלטות, אנשי אקדמיה, רשויות מקומיות, ארגוני סביבה והציבור.
מאת: ענת רסקין
את הדיון הנחה שמואל ריפמן יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצה אזורית רמת נגב ונכחו בו ראשי מועצות ועיריות מהצפון (יקנעם, רמת ישי, מגידו) וראשי מועצות ועיריות מהדרום (באר שבע, ערד, בני שמעון), פרופ' רבקה כרמי נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' יהודה גרדוס מנהל מרכז הנגב לפיתוח אזורי, אלוף (מיל) גיורא רום מנכ"ל רשות תעופה אזרחית, ניר פפאי סמנכ"ל החברה להגנת הטבע. כיבדו את הדיון בנוכחותם שר התחבורה ח"כ ישראל כ"ץ והשר לפתוח הנגב והגליל ולשיתוף פעולה אזורי ח"כ סילבן שלום.
מרבית הנוכחים בדיון תמכו בהקמת שדה תעופה בינלאומי, אזרחי, בבסיס נבטים שבנגב המזרחי וקראו לשלב כוחות ולפעול ביחד להשמעת האמירה הזו בתקווה להשפיע על החלטת הממשלה לפעול לטובת הנגב שזו, לראייתם, גם טובת המדינה. יו"ר מרכז המועצות האזוריות ריפמן קרא לאיגודים חברתיים וסביבתיים להצטרף למאבק.
איל בצר ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל ציין: "בעמק יזרעאל לא יקום שדה תעופה-זה ברור!" את המאבק למניעת הקמת שדה התעופה במגידו מובילה עמותת תושבי העמק שטוענת שיש לשמור על המרחבים הפתוחים, החקלאיים והירוקים של עמק יזרעאל. חנן ארז ראש מועצה אזורית מגידו טען כי הקואליציה של ראשי הרשויות נוצרה לקידום סדר יום לאומי. "שדה תעופה יביא לחורבן העמק כפי שקרה בעמק לוד.. נכון יותר שהשדה יהיה בנגב".
סמנכ"ל החברה להגנת הטבע ניר פפאי הסביר כי מדינת ישראל עומדת להיות המדינה המערבית הצפופה ביותר ויש צורך לשמור על העושר ומיגוון המינים בישראל תוך ניצול יעיל של משאב הקרקע במדינה. מגידו ועמק יזרעאל הם "נוף מורשת ישראל", העמק הוא גם נתיב נדידת הצפרים שלא יוכל לגור בכפיפה אחת עם נתיבי טיסה אזרחיים. לטענתו יש קודם כל לשקול את הרחבת שדה התעופה בנתב"ג ורק בעדיפות שנייה את הקמת שדה התעופה הנוסף בנבטים.
מי שתומך בנחישות בקיומו של שדה תעופה בנבטים הוא ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ: "צר לי שצריך לכנות את המפגש הזה- מאבק. מאבק נגד מי? נגד המדינה שצריכה לראות את פתוח הנגב יעד אסטרטגי ממעלה ראשונה?" ראש העיר ציין שיש רצון 'מקיר לקיר, מהצפון ועד הדרום' וקרא למנהיגי המדינה לעשות מעשה. "זו הזדמנות פנטסטית למדינת ישראל לחבר את המדינה, לחזק את הפריפריה. עם קצת חזון ומעוף אפשר לעשות את השינוי וההחלטה יכולה להתקבל מייד!"
"היתרון של הנגב במרחבים הפתוחים ובשקט" אמרה סיגל מורן ראש מועצה אזורית בני שמעון שבסיס נבטים נמצא בתחום השיפוט שלה. מורן ברכה על המהלך שהיא שותפה לו וברכה על איחוד הכוחות של הרשויות בצפון ובדרום שיכול להצעיד את הנגב 'למחוזות חשובים נוספים' אבל ציינה שכבר עכשיו סובלים קבוץ חצרים ובית קמה וסביבתו מרעש מטוסי הצבא ולכן יש צורך גם לבחינה מקצועית של גורם הרעש במקרה של שדה תעופה אזרחי בנבטים. "יש לבדוק את כל ההיבטים מתוך אחריות ולקבל החלטה לאחר בדיקה לפני שהחיים שלנו יהפכו לבלתי נסבלים". כמו כן ציינה מורן כי יש לשתף בדיון את נציגי המגזר הבדואי שגם הם יושפעו מהקמת ש.ת. אזרחי בנבטים.
הסתייגות חריפה יותר לאופציית נבטים הביע ראש עיריית יקנעם סימון אלפסי שתולה תקוות רבות לפתוח הגליל בהקמת ש.ת. אזרחי דווקא במגידו. אלפסי ציין שהגליל נמצא במצב קשה: הגירה שלילית למרכז, עד 35% אבטלה, רק 45% תושבים יהודים ותיירות חלשה.."הגליל צריך שדה תעופה שישים אותו על המפה". כיוון שהוא מכיר בצורך לפתח גם את הנגב אמר: "אולי שיקימו 2 שדות תעופה גם בגליל וגם בנגב?."
"צדק חברתי זה ליצור תנאים לאלפי צעירים לבוא לנגב לבנות בו את בתיהם תוך יצירת מקומות תעסוקה" אמרה טלי פלוסקוב ראש עיריית ערד שרואה בש.ת. נבטים חזון. פלוסקוב דברה על מהפכה של ממש שתתחולל בערד, הנמצאת במרחק של רק 7 דקות נסיעה מנבטים, ובישובים רבים אחרים באזור. "המהפך האמיתי יתחיל ויסתיים בפריפריה.. יש הזדמנות להביא לנגב פרויקט מחולל שינוי.. ש.ת. אזרחי צריך לקום בנגב- חד משמעית!"
שר התחבורה ח"כ ישראל כ"ץ תומך באופציית נבטים שלאחר בחינת משרדו התברר 'כמקום האופטימלי'. הוא דיווח כי משרד התחבורה הקציב 27 מליון שקלים לפרויקטים שיחברו את הנגב למרכז הארץ. החל מהארכת כביש 6 דרום עד צומת שוקת (וצומת הנגב במערב), הרחבת כביש 31 מצומת שוקת לערד, ועד הקמת קו רכבת שיגיע לערד וכבר התקבלה החלטה, לדבריו, על הקמת קו רכבת לאילת וקידום הרחבת כביש הערבה עד אילת. כמו כן יבוצע קו רכבת אשקלון-ב"ש עם תחנות בשדרות, נתיבות ואופקים. עם רשת כבישים ורכבות כזו אך מתבקש שיוקם שדה תעופה בינ"ל משלים בנבטים שמיועד לקלוט עד 7 מיליון נוסעים ולעזור לשדה התעופה בנתב"ג שלא רחוק היום שיעברו בו 16 מיליון נוסעים והוא לא יוכל יותר לתת מענה ראוי.
אם יזכה ים המלח בתחרות '7 פלאי תבל' בנובמבר השנה, מצפים לעד 1.5 מיליון תיירים שיגיעו לישראל ולים המלח. כבר כיום יש 4000 חדרי מלון בים המלח והצפי לעתיד הוא ל-12,000 חדרים ו- 20,000 מקומות עבודה. "חשוב שיהיו נתיבי תעופה שיובילו תיירים לבתי המלון" אמר דב ליטבינוף ראש מועצה אזורית ים המלח שרואה בתיירות עוגן נוסף לפתוח הנגב.
תומך נלהב באופציית נבטים הוא השר לפתוח הנגב והגליל ח"כ סילבן שלום שאומר שלפי כל גורמי ההשוואה (עם אופציית מגידו): כלכלית, סביבתית, חברתית וזמינות- נבטים היא הבחירה הנכונה. "צריך להאמין כדי להוציא לפועל פרויקטים" אמר השר. ההפעלה של נבטים יכולה להתבצע תוך זמן קצר ל-24/7 . "בכל הערים הגדולות בעולם נוסעים שעה משדה התעופה ועד מרכז העיר.. אז למה בישראל לא?" הפרויקט ישים את באר שבע על המפה הבינ"ל ויאפשר ל- 30,000 הסטודנטים שבה למצוא עבודה בנגב. "יש לעבור מחשיבה ביטחונית לחשיבה אזרחית" קבע השר בתגובה לעובדה שהמתנגד היחיד והעיקרי לשדה תעופה נבטים הוא משרד הביטחון או יותר נכון- חיל האוויר.
התנגדות חיל האוויר נובעת בעיקר מהעובדה שכבר כיום המרחב האווירי בדרום עמוס בנתיבי טיסה אזרחיים, צבאיים, אזורי אימון של מטוסי קרב ובי"ס לטיסה ואזורים סגורים אחרים. כפי שהציגו אלוף (במיל) גיורא רום מנכ"ל רשות התעופה האזרחית ואדריכל רפי לרמן שבחנו את צרכי התעופה בישראל כל אחד בנפרד. אדר' לרמן: "מבחינה סטטוטורית נבטים הוא שדה תעופה שצריך לשרת את התעופה האזרחית. מערכת הביטחון מתנגדת לכל החלופות היבשתיות שנבחנו (כללו: אי בים, ציקלג-בין נתיבות לרהט ונבטים) וחיל האוויר מתנגד בצורה קיצונית וחריפה". גיורא רום: "מערכת הביטחון היא בעלים של נדל"ן, מתנהגת באדנות ולא מאפשרת פתוח אזרחי. רשות תעופה אזרחית אדישה אמוציונאלית לחלופות. ועדה מקצועית חיצונית, רצוי בינלאומית, צריכה להמליץ לממשלה מה לעשות. בסופו של דבר זו צריכה להיות החלטת ממשלה מסודרת- ככה צריכה להתנהל מדינה מתוקנת". סילבן שלום טוען שיש למצוא הפתרון המתאים עם חיל האוויר "אבל לא בגלל זה למנוע פתוח הנגב".
רוביק דנילוביץ: " יש הערכה רבה לצה"ל אבל עם כל הכבוד לצה"ל לא הוא קובע מדיניות ומקבל החלטות. זו החלטה של הדרג המדיני. זו החלטה לעשרות השנים הבאות. ראיית הצבא היא אינטרסאנטית, קצרה ולא רואה את המכלול. אני לא מקבל את הווטו של משרד הביטחון וצה"ל. 60% מהמדינה נמצאת בנגב. 80% מהיצוא-מהנגב. מכול בחינה יש עדיפות לנבטים על מגידו.. רק אל תגידו אי אפשר".
לשיח המדיני-פוליטי הצטרף פרופ' יהודה גרדוס מייסד ומנהל מרכז הנגב לפתוח אזורי שפרסם מאמר נרחב המתבסס על מחקרים ובו הוא תומך בראיית העיר באר-שבע מרכז 'מטרופולין באר-שבע' (כפי שתואר גם בתוכנית מתאר ארצית 31 ותמ"א 35) מטרופולין ההולך ומתהווה בפועל בשטח. לדבריו מרחב ב"ש יהפוך למטרופולין ה-4 בגודלו בישראל ויסית את כובד האוכלוסייה מהמרכז לנגב. לשם כך דרוש לו שדה תעופה בינ"ל שיקשר אותו לכלכלת העולם הגלובלית.
פרופ' כרמי נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון שארחה את יום העיון ונתנה את הבמה להבעת הדעות, מתוך ראייה שהאוניברסיטה היא חלק מן ההוויה המקומית, דרומית, הביעה תקווה שגוף הפעולה שנוצר יהיה מסוגל לשנות את המציאות, "לא יתכן שלאמירה הזו לא יהיו שומעים".