במדבר הם כותבים | תערוכה קבוצתית של 9 אמני.ות צילום מסין
חו ג'יאייא, חואנג צ'ינג'ון, פאן סשאן, פאנג לו, ליו יוג'יא, ש'יה סצ'ונג, ג'אנג ג'ין, ג'אנג קצ'ון, ג'או ייאייא
אוצרת אורחת: שושן ברוש-לויט | ליווי אוצרותי: לאה אביר
מאיה סמירה | לב הקרחון
אוצרת: לאה אביר
פתיחה: יום שישי, 8 בספטמבר 2023, בשעה 11:00
(עד דצמבר 23)
המרכז לאמנות עכשווית בערד
בן יאיר 28, מתנ"ס ערד, קומה א' | שעות פתיחה: ד', ה', 9:00-13:00 16:00-20:00, שבת 11:00-14:00
המרכז לאמנות עכשווית בערד שמח לבשר על פתיחת שתי תערוכות חדשות בגלריה: תערוכה קבוצתית של 9 אמני.ות צילום מסין ותערוכת יחיד לאמנית מאיה סמירה. שתי התערוכות מקרבות מקומות מרוחקים מאוד, מדבריות אחרים ושונים במהותם, ממזרח וממערב, שהופכים בידי האמנים והאמניות למושא לתיעוד ולבדייה.
התערוכה במדבר הם כותבים, באוצרות ד"ר שושן ברוש-לויט, מכנסת עבודות צילום ווידאו של אמנים.ות מסין, חלקם.ן מציגים.ות לראשונה בישראל. העבודות מתמקדות במדבריות העצומים והצחיחים שבסין – מרחבים ריקים מאדם ולכן יוצאי דופן במיוחד במדינה זו. מרחבים אלה כמעט שלא זכו לייצוג באמנות המסורתית, שהתמקדה דווקא באזורים הרריים, מיוערים ושופעי מים.
העבודות בתערוכה מובילות אותנו בדרכים עתיקות, למרגלות הקצה המערבי של החומה הגדולה, לאורך הנהר הצהוב, בנתיבים של דרך המשי, ובדרך שבה הגיע הבודהיזם לסין, בואכה דונהואנג (Dunhuang), העיר הקדושה בחולות. דרך הרגישות האמנותית, מתגלה המרחב המדברי כבית גידול וצמיחה של צורות חיים חדשות ושל תוכניות אנוש גדולות. עוד מתגלים הביזוי של מרחב זה והשימוש הנצלני במשאבים שלו.
אמני הצילום בסין נושאים איתם מטען תרבותי לפיו האמן הסיני הוא צייר, משורר וקליגרף. כלומר, הדימוי החזותי נכתב, והשירה מומחשת באופן חזותי. מכאן השם של התערוכה – במדבר הם כותבים.

התערוכה לב הקרחון של מאיה סמירה היא תוצר של מסעות האמנית בשתי סביבות קיצון שתחתן רוחשת היסטוריה עמוקה והווה פעיל ומשתנה. במהלך תכניות שהות אמן באיסלנד ובערד נחשפה סמירה לנופים המנוגדים אבל גם לזמניות המשותפת של מה שנראים, על פני השטח, כמרחבים נצחיים, אינסופיים.
בדימויים שנוצרו במלאכת מחשב מוקפדת, סמירה מייבאת קרחונים אל המדבר: פעולה שנראית מופרכת במבט ראשון, אולם היא מתגלה כמעשה פיסולי ותיאטרלי. האמנית משדכת יחד אלמנטים של אש ומים, קרח, מלח, שלג ושמש קופחת: אגמי קרח במדבר יהודה וקרחונים ארקטיים בנגב. "במבט המצלמה שלי" היא אומרת "הם דומים מאוד. לא תמיד אפשר להבדיל ביניהם".
התערוכה מביאה אל פני השטח גם את תהליכי היעלמותם של המרחבים הללו, את הדרדרותם, ואת הסכנות האורבות לחיים המצויים בהם ולצורות הייחודיות להם בעקבות משבר האקלים וההתחממות הגלובלית. נופי הקיצון האלה נמצאים בתהליך אובדן איטי ובלתי נמנע. הוא נוכח בדימויים הדיגיטליים של סמירה גם דרך ההרסניות הפנטסטית הטמונה בהם: פעולת המחשב כופה על המרחבים הללו את הטכנולוגיה האנושית במופעה מלא-הקסם. היא משטיחה אותם והופכת אותם לנוף מדומיין – למדומיין הנוף שאדם לא נגע בו.
מאיה סמירה היא אמנית ומרצה העוסקת באמנות דיגיטלית, וידאו, צילום ומיצב, וכן במחול ותנועה. היא בוגרת לימודי צילום במנשר בתל אביב ולימודי התואר השני במכון לאמנות בסן פרנסיסקו. מאז לימודיה זכתה סמירה בפרסים ותעודות הוקרה בתחומי הצילום והקולנוע, השתתפה בתכניות שהות ברחבי העולם והציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם.