שביל ישראל, שביל ישראל לאופניים ושביל ערד ים המלח. השבילים יאפשרו למטיילים הבודדים, תיירות FIT , לטייל בשבילי מדבר ידידותיים באזור ערד, מדבר יהודה וים המלח ולהנות מחניוני לילה מוסדרים תוך מעבר באתרים עם ערכי מורשת וטבע כמו מצדה וים המלח. ערד תשמש כצומת מעבר לשבילים אלו ולשבילנים ותושם במוקד התיירותי של האזור.
מאת: ענת רסקין
מחוז דרום של רשות הטבע והגנים הרימו את הכפפה והחליטו, יחד עם הוועדה לסימון שבילי ישראל בחברה להגנת הטבע, שהגיע הזמן לשינוי התוואי של שביל ישראל. בסך הכול יתווספו לשביל מספר 1 בארץ עוד כ-50 ק"מ באזור דרום מדבר יהודה (כשלושה ימי הליכה נוספים) – מאזור ערד בואכה ים המלח – ובסך הכול אורך השביל יהיה כ-1,150 ק"מ בתוואי הכללי, ש"יכנסו" אליו כמה פניני נוף ומורשת. כעת, מצדה וים המלח הם חלק מהתוואי. הראל בן שחר מנהל מרחב ערבה של רשות הטבע והגנים ציין שההחלטה התקבלה בכדי לצאת מאזור מישור רותם שהוא אזור תעשייה מתפתח ולהעביר את השביל במקומות שהם ערכי מורשת וטבע כמו ערד, מצדה וים המלח וכך, גם להפוך את ערד למוקד משמעותי למטיילים באזור.
שביל ישראל שעבר עד כה בערד והמשיך דרך נחל יעלים במקביל לכביש 31 בירידות לים המלח מוסט בימים אלו לכיוון מצדה וים המלח. השביל שעבר במישור רותם שהוא אזור תעשייתי מתפתח וירד למחצבת תמר והמכתש הקטן, בעצם ישנה כיוון ויתווספו לו כ-50 ק"מ לתוואי הכללי. מערד יצא שביל ישראל לנחל טביה, נחל צאלים עליון יעבור בבירכת צפירה ויגיע למצדה-מערב משם ימשיך לרמת המדבר לנחל רחף עליון, מעלה מור וירד לכיוון ים המלח. השביל יחפוף לטיילת החדשה בים המלח בין נחל יעלים לחניון הפתוח בצפון אזור בתי המלון. משם ימשיך לנחל רום- הר יזרח- תחנת הדלק נווה זוהר – לנחל פרצים וחניון הלילה המשודרג שבו – דרומה לציר הקידוחים ים המלח – מעלה צורים לכיוון גבי פרס- יתחבר לכביש 25 וחניון לילה חדש שיוקם בו ויעלה לנחל צפית עליון ומשם ימשיך לכיוון המכתש הקטן.
שביל ערד ים המלח הינו שביל שנפרץ בשיתוף פעולה של רט"ג ומשרד התיירות במסגרת הכנת שבילי הליכה ל-3 ימים לתיירות בודדים (FIT) בהם אמורים התיירים לשהות במקומות לינה מסודרים בערד או בחניוני לילה מוסדרים כמו כפר הנוקדים ומצדה-מערב כך שעליהם לקחת עמם לטיול רק תרמיל על הגב עם מים ואוכל. גם שביל זה יצא מערד לכיוון מצדה-מערב ומשם ימשיך לכיוון רמת המדבר, ירד במעלה מור לכיוון ים המלח. קטע זה מקביל לשביל ישראל החדש.
שביל ישראל לאופניים החלה הכשרת שביל ישראל לאופניים בקטע המאתגר ביותר שלו: מערד לבקעת קנאים, משם למצדה ועד לנווה זהר בחוף ים המלח עם שינוי גובה של מאות מטרים, רכיבת סינגלים בין מצוקים וסלעים בתנאי מדבר קשוחים. הביצוע התכנון והמימון: החברה הממשלתית לתיירות עם השקעה של 6.5 מיליון ₪, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, עיריית ערד והיחידה לאיכות הסביבה.
השביל אמור לצאת ממצפור מואב בערד וגם הוא יימשך במקביל לתוואי שביל ישראל החדש ומשם, בשיתוף פעולה עם רט"ג, למעלה זוהר ונחל זוהר דרך ים המלח לכיוון נאות הכיכר- קטע שביל אופניים שכבר הוכשר ברובו. אורכו של השביל מתוכנן ל-25 ק"מ. מקווים לגידול משמעותי בתיירות האופנים ולכלכלה המקומית.
הלל זוסמן, מנהל פרויקט שביל ישראל לאופניים ציין כי "מבחינת שביל ישראל לאופניים מדובר באחד המקטעים החשובים ביותר והמאתגרים ביותר לביצוע לאורכו של השביל. בחודש פברואר 2019 התחילו בעבודות במקטע שבין מצדה לנווה זוהר שאמורות להסתיים החורף".
קק"ל יחד עם עריית ערד והחברה הממשלתית לתיירות לקחו את המימון של המקטע בין ערד למצדה ואף התחילו את העבודות. אלא שבשלב מסוים החליטו בקק"ל להחזיר את אחריות ביצוע העבודות לעיריית ערד שהוציאה את העבודות לקבלן חיצוני. מהעירייה נמסר לי כי הם נערכים להוציא מכרז שכזה במהירות על מנת לא לעקב את ביצוע השביל. הראל בן שחר מקווה שעד סוף השנה אפשר יהיה להכריז כי שביל ישראל לאופניים יגיע עד הערבה!
עוד כתבה בנושא-
תוכנית אב לתיירות האופניים בערד והסביבה