ראשי הרשויות בנגב ובעמק יזרעאל הופיעו בפני ועדת עילם- הוועדה הבין משרדית שבוחנת את תכנון תשתיות התעופה העתידי של ישראל. יוהן אטלן- מנכ״ל מועצת הנגב: "יש סיבה לגאווה! חברי המטה הלאומי המשותף למען נבטים נותנים פייט אמתי על העתיד של הנגב ושל המדינה"
בדיון שהתקיים, הציגו ראשי הרשויות ואנשי מקצוע מישראל, ספרד והולנד את הטיעונים המקצועיים שמראים בבירור את היתרונות להקמת שדה תעופה מקביל לנתב״ג בנבטים ושדה תעופה בינלאומי אזורי בחיפה.
היום, רביעי (27.4.22), חברי המטה הלאומי למען נבטים, הציגו בפני חברי הוועדה הבין-משרדית ברשות המשנה למנכ"ל משרד התחבורה אל״מ (מיל׳) עילם שגיא, את הטיעונים והשיקולים המרכזיים להקמתו של נמל תעופה בינ"ל גדול בנבטים. הוועדה כוללת נציגי משרדי ממשלה שונים ותפקידה להגיש דו״ח שיסקור את הפתרונות האפשריים לתחום התעופה בארץ בעוד מספר חודשים. בהנחה שלא ישתנו התוכניות, הוועדה תתכנס בחודש הבא ותגיש את המלצותיה לממשלה.
מבין ראשי הרשויות הציגו רוביק דנילוביץ׳- ראש עיריית באר שבע, אייל בצר- ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, ניסן בן חמו- ראש עיריית ערד, אלכס גן- ראש המטה המקצועי של הפורום המשותף, יוהן אטלן- מנכ״ל מועצת הנגב ומומחי תעופה וכלכלה בינלאומיים. התמונה שעלתה בדיון הוועדה מראה באופן חד משמעי שניתן להקים שדה תעופה בינלאומי בנבטים, ויתרה מכך, זוהי חובתה של המדינה. זאת לאור תחזית תנועת הנוסעים בשנים הבאות והצורך בחיזוק הנגב.
נזכיר שבדיון שהתקיים לפני חודשיים בוועדת החוץ והביטחון, הורה ראש הוועדה, חבר הכנסת רם בן ברק, למשרד הביטחון להציג אפשרויות על פיהן ניתן להקים שדה תעופה בנבטים, אך עד כה, לא הוצגה עבודה שכזו.
יוהאן אטלן ממיסדי מועצת הנגב והמנכ"ל החל משנת 2015 מספר: "במועצת הנגב היה ברור כבר בתחילת הדרך כי מדובר בהחלטה היסטורית, החלטה של פעם ב-100 שנה אשר עשויה לשנות לא רק את עתידו של האזור, אלא גם את עתידה של המדינה. יחד עם זאת, היה גם ברור שהסיכויים שלנו להצליח קטנים מאוד.
למרות שחלקו הארי של מתחם "נבטים" הצבאי, למעשה נבנה בכספי האוצר ותוכנן מראש להיות נמל אזרחי בינ"ל ולמרות שנסלל בו המסלול הארוך במזרח התיכון, היה ברור כי סירובו של חיל האוויר מהווה מכשול. בישראל, החלטה "מטעמים ביטחוניים" מהווה תמיד שיקול מכריע ומעטות הפעמים בהן החליטה המדינה בניגוד למערכת הביטחון.
ואכן, בשנת 2014 החליטה ממשלת ישראל להקים את הנמל ברמת דוד שבעמק יזרעאל, זאת למרות התנגדותם של ראשי הרשויות והתושבים בעמק.
בגיבויים של כל ראשי הרשויות של הנגב ובהובלתם של היו"רים המופלאים שהובילו את מועצת הנגב לאורך כל שנותיה- ראש עיריית ערד והיו"ר הנוכחי ניסן בן חמו – Nisan Ben Hamo, מ"מ וסגן ראש עיריית באר שבע טל אל-על, וראש מועצת ירוחם לשעבר וכיום ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון, לקחנו על עצמנו את המשימה הבלתי אפשרית. המטרה- ביטול ההחלטה לטובת רמת דוד והחזרת נבטים לשולחן הדיונים.
באיחוד אינטרסים נדיר ושיתוף פעולה יוצא דופן בין הדרום לצפון, יחד עם ראשי הרשויות מהנגב ומהעמק, בהובלת ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר ואבי סמוביץ הקמנו את המטה הלאומי המשותף למען נבטים. באוקטובר 2017 כמעט ואבדו הסיכויים. באורך נס, הצליחה החבורה המופלאה הזאת שאך התגבשה, לעצור את המהלך ולאשר נוסח החלטה חדש במועצה הארצית ועיקרו קידום תכנון לשני נמלים: ברמת דוד ובנבטים. ב-2017 החזרנו את נבטים לשולחן הדיונים!
מאז, השתתפנו בעשרות דיונים בוועדות התכנון כאשר נציגים מטעמנו מונו לחברי ועדה. במלחמת שוחות קשה ונגד הזרם דאגנו שנבטים לא ירד משולחן הדיונים. יזמנו מחקרים ודוחות מקצועיים בתחומים שונים, עשרות דיונים בוועדות הכנסת, כולם הצביעו על כך שהקמת הנמל בעמק תהיה טעות וכי הקמת נמל גדול בנגב לא רק תאפשר לנגב להפוך לאזור ביקוש אלא תביא את התועלת הגדולה ביותר לציבור בישראל.
לשמחתנו, ההבנה כי אסור להקים את הנמל בעמק יזרעאל הפכה לקונצנזוס בקרב מקבלי ההחלטות ובאוקטובר 2021 התקבלה החלטה על ידי ממשלת ישראל ה-36 לבטל את ההחלטה להקים את הנמל ברמת דוד. ההחלטה החדשה הורתה על הקמת ועדה בין משרדית אשר תבחן מחדש את סוגיית תכנון התעופה האזרחית בישראל ובין היתר, תבחן את ההיתכנות להסרתם של החסמים להקמת נמל בינ"ל גדול בנבטים.
הבוקר (רביעי 27/4/22) בתצוגת תכלית מרשימה אחרי עבודה של 7 שנים, הצגנו את מכלול השיקולים להקמת הנמל בנבטים. נכון שהדרך לנמל בנבטים עוד ארוכה ונכון שעדין לא ניצחנו ושאין סיבה לחגוג. אבל דווקא עכשיו יש סיבה לגאווה גדולה בחבורה המופלאה הזאת של נבחרי ציבור ושל אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה שנפגשים באופן קבוע ללא יוצא מן הכלל במשך 5 שנים ביום ראשון בכל שבוע, ונותנים פייט אמתי על העתיד של הנגב ושל המדינה."
חן הרצוג כלכלן ראשי, חברת BDO: ״בתכנון תשתיות בישראל, יש במקרים רבים נטייה לאמץ פתרונות קצרי טווח במקום להתמודד עם בעיות היסוד. תשתית נמל תעופה צריכה להיעשות לאור צרכי המשק ל-50 שנה ויותר, והמשמעות היא שישראל צריכה שדה עיקרי גדול נוסף, בעל יכולת התרחבות, והיכול לשרת טיסות לכל היעדים ולכל סוגי המטוסים. הקמת שדה משלים, קטן ומוגבל ברמת דוד, תהיה בכיה לדורות.
הקמת שדה תעופה עיקרי בנבטים, המקושר למרכז הארץ ברכבת מהירה, מייצרת יתרונות כלכליים וחברתיים, אקו-סיסטם כלכלי שיכול לייצר עשרות אלפי מקומות תעסוקה בנגב, וחסכון בעלויות למשק כתוצאה מניצול יתרונות לגודל ואופק התרחבות.״
אלכס גן ראש המטה המקצועי של פורום הרשויות המשותף: ״הקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים אפשרית אך תלויה בשיתוף פעולה מלא ורצון טוב של כל המעורבים בדגש על חיל האוויר. אנחנו מצפים מגוף מקצועי כמשרד הביטחון להציג הציג ולדון בכלל המשמעויות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים.״
רוביק דנילוביץ׳ ראש העיר באר שבע: "בהחלטה אחת של ממשלת ישראל, ניתן לחולל שינוי אדיר לטובת הנגב ולטובת מדינת ישראל. שדה תעופה בינלאומי בנבטים יסייע בפתרון בעיית הצפיפות בגוש דן, יהיה מנוע צמיחה לנגב, ייצר מקורות תעסוקה, יפתח את הכלכלה והתיירות ויהפוך את הנגב לאזור הביקוש הבא של ישראל."