מאז מאי 2011 עובדת החברה הלאומית לדרכים על 2.5 ק"מ של כביש 31 בכניסה לעיר ערד. משוער שהעבודות יסתיימו בנובמבר 2012 . נשארו עוד 31.5 ק"מ לעבודות שדרוג בכביש מצומת שוקת ועד ערד. זו לא שאלת בגרות במתמטיקה, כמו תמיד זה המרחק בין הרצוי למצוי. בין הבטחות למעשים. ואשמים כמובן יש תמיד. תקציבים, התנגדות כסייפה לכביש, בעיות בהפקעת אדמות מהבדואים, חוקים סוציאליים.. בינתיים עולמות קורסים בתאונות הדרכים הקטלניות הקורות בכביש דמים זה.
מאת: ענת רסקין
בתאריך 17/11/2011 נערך טקס הנחת אבן הפינה לפרויקט הרחבת כביש 31 בערד. יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן, מודע לחשיבות הכביש לעיר ערד, הבטיח בטקס כי השאיפה היא לקדם את העבודות בכביש ע"י תמריצים לקבלנים שיעבדו 24 שעות ביממה.
כך שיגמר בשנת 2014. בינתיים כפי שנראה בשטח אפילו לא גמרו את החלק הראשון של הרחבת הכביש במבואות ערד ובשלט החדש כתוב כי העבודות בחלק זה יגמרו רק בנובמבר 2012 .
במרץ 2012 אישרה ועדת הכספים 3 מיליארד ש"ח לשדרוג כבישים מסוכנים ביניהם כביש 31 והרשאת הכספים למע"צ גדלה. למה אין רואים זאת בשטח? והאם בגלל קיצוצי הממשלה האחרונים עלול להיות שגם לא נראה עבודות בהמשך?
כידוע כביש 31 מצוין ככביש אדום- כביש דמים, לכן היה חשוב כל-כך לשדרג אותו. רק בין ינואר לאוגוסט 2012 אירעו 13 תאונות דרכים בתוכם תאונות עם פצועים והרוגים! בשנה וחצי האחרונות נהרגו 17 איש בתאונות בכביש!!
ב-21/6/12 נערכה פגישה בין קצין תנועה מרחב נגב רפ"ק יובל פז, מהנדס תנועה מרחב נגב אריאל ובכיר במע"צ. בפגישה בקשה המשטרה למצוא פתרון, אפילו זמני, לכביש הדמים-כביש 31 עד לפתרון העתידי של הרחבת הכביש והסדרתו. במשטרה מקווים כי מע"צ תיצור הפרדה כלשהי בין הנתיבים.
רפ"ק פז: "כביש 31 ידוע ככביש של אפס סלחנות- כל תקלה נגמרת בטבח וצריך לתקן זאת. שולם מחיר מספיק ויותר מידי בכביש הזה!"
עד מתי אנו אמורים לסבול מהתנאים בכביש זה?
בקשנו תשובות מיו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן וממנכ"ל החברה הלאומית לדרכים שי ברס כדי שנוכל לעדכן את התושבים והמטיילים בערד ובאזור.
השאלה: מה קורה עם העבודות בכביש 31 ? למה הן נמשכות כל-כך הרבה זמן?
מתי יסיימו את העבודות במבואות ערד ולמה לא עובדים שם כמובטח 24/7 בשביל לסיים בהקדם את העבודות? מתי יתחילו העבודות על שלב 2 ואילך…?
תגובת דוברות החברה הלאומית לדרכים:
"להלן התייחסות הגורמים המקצועיים של החברה הלאומית לדרכים לטענותייך:
לגביי עבודה 24/7 – כל קבלן בישראל נדרש לעבוד לפי חוקי משרד העבודה כך שעבודות בעיר אין 24/7 (הכוונה היא לערד). המקטע של ערד נמצא ממש בסופו וצפוי להסתיים בנובמבר הקרוב.
המקטע הבא (באורך של 14 ק"מ) נמצא ממש לפני תחילת העבודות. (ערד– צומת נבטים)
הקבלן נדרש לבצע תכנון מפורט ובאותו הזמן יתחיל בביצוע עבודות מוקדמות (פינוי והעתקת קווי מים וקווי התקשרות וביצוע דרכים חקלאיות) העבודה תחל בעוד כחודש. (באוקטובר)
המקטע אחריו גם הוא ממש לפני תחילת ביצוע, שם המקטע צומת נבטים– מולדה באורך של 9.5 ק"מ.
העיכובים ברובם נובעים מהתמשכות הליך ההפקעות מול אוכלוסיית הפזורה הבדואית. תפיסת השטח וסגירת הסכמים אורכת זמן רב כי אוכלוסיית הבדואים נדרשת להביא הרבה מסמכים שלא תמיד נמצאים ברשותם, מה שמצריך מהם לפנות לכל מיני גופים/רשויות מדינה בכדי להשיגם.
בנוסף לכך, יש לקחת בחשבון שתהליך התכנון והתיאום הנדרש בפרויקט כה גדול לוקח זמן. מדובר על אומדן תקציבי (כולל הכול) של כמיליארד ₪ כאשר המכרזים הקבלניים נאמדים במאות מיליונים.
המקטע האחרון (אזור חורה) מאוד בעייתי מבחינת הפקעות, מכיוון שזה מצריך פינוי של מספר משפחות, אשר מחייב תיאומים לא פשוטים מול מספר רשויות מדינה (והריסת מבנים). צפי לפרסום המכרז הוא לקראת סוף 2012 /תחילת 2013."
יש לקוות שמשרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) מבינים שאי אפשר להמתין עם עבודות השדרוג בתנאים כאלו! ואולי הצורך הדחוף בשדרוג כביש 31 יביא גם סוף-סוף לפתרון הבעלות על אדמות בנגב והגעה להסדר עם הבדואים כפי שדו"ח פראוור הציע זה מכבר.