(צילום-ענת רסקין)
34 תאונות דרכים, בהן נפגעו 113 בני אדם בשש השנים האחרונות! עמותת אור ירוק: "למשרד התחבורה אסור לחכות שיהיו עוד הרוגים בקטע הכביש המסוכן הזה ולכן חייבים לשפר את התשתית בכביש הזה כבר היום כדי למנוע את ההרוג הבא"
*מצורף לינק לסרטון וידאו המראה מה קורה בכביש בדרך קבע
מאת: ענת רסקין
ביום שישי, 29/7/16 , התקיימה מחאה בכיכר הכניסה לערד על כביש 31, על ידי תושבי האזור ומתנדבי עמותת אור ירוק. מטרת המחאה היא להעלות למודעות את הסכנות שעוברים יום יום אלפי הנוסעים בקטע הכביש שבין ערד וים המלח, קטע מכביש 31 שלא מתוכנן לעבור שיפור תשתיתי.
כביש 31 בין ערד לים המלח הינו כביש מפותל היורד מערד ועד לצומת זוהר בים המלח, הוא משמש את אורחי בתי המלון בים המלח, עובדי מפעלי ים המלח, תושבים, חיילים ומטיילים רבים. קטע הכביש כולל מסלול אחד לכל כיוון, ללא הפרדה קשיחה בין הנתיבים אשר תמנע תאונות חזיתיות ובחלקו איננו מואר.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בקטע הכביש שמערד לים המלח התרחשו בין 2010 – מאי 2016 34 תאונות דרכים, בהן נפגעו 113 בני אדם, מתוכם 9 בני אדם נהרגו ועוד 19 נפצעו באורח קשה.
הכביש המפותל משמש משאיות ורכבים פרטיים. לאחרונה סומן מרביתו בקו הפרדה לבן רציף אשר אוסר עקיפה. מה שקורה בשטח הוא שמכוניות שנמאס להן להשתרך במהירות נמוכה עד שיתאפשר להן לעקוף פשוט עוקפות בקו לבן. לפעמים מדובר בעקיפה מתמשכת של שיירת מכוניות, תוך סיכון המכוניות הבאות ממול! העוקפים לוקחים סיכון גדול כיוון שפיתולי הכביש לא מאפשרים ראייה למה שנעשה בנתיב הנגדי והאם מכוניות מגיעות מאחורי הפיתול הבא.. עקיפה כזו היא פשוט רולטה רוסית
הירידות לים המלח חביבות במיוחד גם על אופנוענים המגיעים מכול רחבי הארץ, בעיקר בסופי שבוע, בכדי לרדת במהירויות גבוהות בפיתולי הכביש תוך כדי 'השכבת' האופנוע. למותר לציין שהאנדרטאות לזכר האופנוענים שנהרגו כתוצאה מכך ומוצבות בפיתולי הכביש, לא משמשות להן כהרתעה מפני הריגושים המסוכנים אבל כן מכערות את הנוף הפראי אותו חוצה הכביש.
בעיה נוספת היא העובדה שלאורך הכביש יש יציאות לשבילי טיול בשטח או למצפורים. אך הפניות לאטרקציות תיירות אלו לא מוסדרות ומכוניות מסתכנות בחציית הכביש בכדי לרדת לשטח או להשתלב בחזרה בתנועה.
התושבים מוחים על מצב הכביש שכל נסיעה בו היא הימור על החיים, ודורשים כי משרד התחבורה ייקח אחריות על קטע הכביש המסוכן ויכניס אותו לתכנית העבודה וזאת במטרה להפוך אותו לקטע כביש בטוח עבור משתמשי הדרך השונים ככביש דו נתיבי עם הפרדה. ועד ש'מבצע' זה יאושר ויצע לפועל יש לבדוק שנית את התאמת הסימונים בכביש ולבקש מהמשטרה להראות יותר נוכחות ואכיפה.
פלג אברהם הוא נהג היסעים מקצועי "אני חבר אגד 20 שנה וחבר ועדת התנועה בעיר שלנו, פעיל נגד תאונות הדרכים וקשור עם אור ירוק בקשר רציף. כל בקר אני יורד מערד לצומת זוהר ומסיע את עובדי מפעלי ים המלח לעבודה. אני סופר בין 5 עד 10 עקיפות על פס לבן בקטע כביש זה בכל בוקר. אנשים נוסעים בפרעות, כל יום אני עובר את זה, אני כל הזמן עם הרגל על הברקס, כל הזמן מתאמץ.. זה מטורף!! וזה סיכון חיים!"
עמותת אור ירוק: "למשרד התחבורה אסור לחכות שיהיו עוד הרוגים בקטע הכביש המסוכן הזה ולכן חייבים לשפר את התשתית בכביש הזה כבר היום כדי למנוע את ההרוג הבא. הכביש חייב לכלול הפרדה בין הנתיבים שתמנע תאונות חזיתיות ותבטיח כי תושבי האזור והמטיילים הרבים שפוקדים את האזור יוכלו לנסוע בכביש בטוח".
מצורף לינק לסרטון וידאו המראה עקיפת שיירה בפס לבן בירידות לים המלח- http://comroads.com/video/-5636