בתחרות לעבודות חקר מצטיינות במדעי כדה"א על שם אהרן ויינטראוב זכו שני תלמידי בית ספר מעלה שחרות: הלל להב מקיבוץ סמר זכה במקום הראשון עם עבודתו על ההיבטים הגאולוגים והארכיאולוגים של הזהב בדרום ישראל, ומתן ירקוני מקיבוץ יטבתה זכה במקום שלישי עם עבודתו על אפקטיביות השימוש במיני-פלקטים כעזרי הדרכת מטיילים בשטח.
מאת: מרכז מדע ים המלח והערבה
העבודה של הלל עוסקת בהיבטים הגאולוגים והארכיאולוגים של הזהב בדרום ישראל-
העבודה מתעמקת בשלושה מקומות עיקרים בהם עולה חשד להימצאות של זהב: הראשון הר ידידיה, בהרי אילת הממוקם כשלושה וחצי ק"מ צפון- מערבית לאילת. הזהב באתר הזה נמצא בסלעים המגמטים ובסלעים המותמרים. האתר השני נמצא בנחל חיון. הזהב הנמצא בקונגלומרט המופיע באתר. שמקור החלוקים והגרגרים בו מהרי אדום (סלעים מגמטים ומותמרים). האתר האחרון הוא אתר הכרייה העתיק וואדי טאווחין המצוי בהרי אילת. אתר זה חשוד כאתר כרייה עתיק מימי האימפריה המוסלמית.
במהלך העבודה הלל הציג את הממצאים השונים, את האפשרויות השונות, וכמו כן את המסקנה הסופית שלו. הלל נעזר במאמרים קודמים, באתרי אינטרנט בנושא, בעבודת שדה, בעבודה במעבדה, מיפוי וזיהוי סלעים בשטח.
מטרת כתיבת העבודה הייתה ריכוז של חומרים יחד עם מחקר על האתרים הללו. לאורך כתיבת העבודה הועלו שאלות רבות כגון: מדוע לא נעשתה עד היום בדיקה מקיפה בנושא זה? האם האתר הזה מחביא ממצאים נוספים?, מי עומד מאחורי אותם גורמים שבדקו את האתרים?, האם כלכלי לכרות אותו?. רוב השאלות שנשאלו לאורך העבודה נותרו ללא תשובה. חלקן נפתרו אולם יצרו מיד לאחר מכן שאלות חדשות.
מתן חקר את "אפקטיביות השימוש במיני-פלקטים כעזרי הדרכת מטיילים בשטח"
העבודה עוסקת בבדיקת רמת האפקטיביות של השימוש במיני-פלקטים כעזרי הדרכה בטיולי שטח והדרכת נושא השיטפונות. מיני-פלקטים הם עזר הדרכה שנועד להנגשת מידע מקצועי-מדעי לציבור המטיילים בארץ על ידי מדריכים או באופן עצמאי. הם פשוטים ומובנים ויכולים להוות בסיס ידע לקהל מטיילים רחב. המיני-פלקטים עשויים מבריסטולים קשיחים ועמידים בגודל A4 ו- A3, כאשר צד אחד מיועד למודרכים הצופים וצד אחד מיועד למדריך.
במהלך העבודה מתן פיתח סדרת מיני-פלקטים המציגים את השלבים השונים בהיווצרות שיטפון
מתן ירקוני: "על נושא העבודה החלטתי בעזרת חנן גינת, שהיה מורה שלי במגמת מדעי כדור הארץ, וכן, בעזרת קרן ספיר, שעובדת במרכז המדע ים המלח והערבה ואחראית על פרויקט המיני-פלקטים של מרכז המדע. תחילה, קרן, שידעה על יכולות הציור שלי, ביקשה עזרה בשרטוט של בארות שרשרת למיני-פלקט של מלחת עברונה. בעקבות ההצלחה של מיני-פלקט זה והעובדה שרכז המדע ים המלח והערבה היה בעיצומו של פרויקט המיני-פלקטים, חנן וקרן הציעו לי לייצר מיני-פלקטים בנושא שאבחר, ובעקבות זאת, לעשות עבודה שבודקת את יעילותם. נושא זה עניין אותי כיוון שטיולים והדרכה הם חלק חשוב בחיי.
הנושא הכללי אותו הציע חנן למיני-פלקטים אותם פיתחתי היה נושא המים במדבר, ומתוך נושא זה המכיל בתוכו נושאים רבים, בחרנו להתמקד בנושא השיטפונות עקב היותו נושא מעניין ומסקרן שכולל בתוכו נושאים נוספים כמו גשם במדבר, הגורמים המכתיבים את עצמת השיטפון, מאפייני אגן הניקוז ועוד. כמו כן, נושא השיטפונות משך אותי מאוד שכן, בתור נער שגדל במדבר, שיטפון הוא אחד האירועים המרגשים ביותר שחוויתי. במהלך העבודה אפילו הצטרפתי לחנן ואביתר שאול (הגדול ממני בשנה) שנסעו לצפות ולתעד שיטפון בנחל יעלון. שיטפון זה נתן לי פתיחה טובה לתחילת פרויקט ייצור המיני-פלקטים.
ברצוני להודות למנחה העבודה שלי, חנן, אשר ליווה והוביל אותי בעשיית העבודה, וממנו למדתי המון, על מסירות, השקעה, רצינות, וכמובן על נושאי העבודה כחלק מתחום ההדרכה. העבודה בהנחייתו של חנן הייתה זכות גדולה עבורי. תודה נוספת אודה לקרן ספיר על הליווי הצמוד והתומך במהלך כתיבת העבודה. בנוסף, אודה ליוני שטרן, ירון פינצי, אריה בר, נעמה פישר (מנהלת ביס"ש אילת) ונוספים על העזרה הרבה בראיונות ובמסירת חומרים, לצורך עיבודם ושילובם בעבודה. אודה גם לעובדי סטודיו יטבתה שבזכותם עיצוב המיני-פלקטים התאפשר וכמובן לכל המדריכים ומטיילים שלקחו חלק בניסוי."