בתקופה האחרונה, עם תום גל האומיקרון, ההתעניינות של הציבור בעולם כולו בתיירות הולכת ומתגברת ובעלי העסקים בתחום מנסים לחזור ולהתאושש. ביקשנו לראיין את ד"ר ירון ארגז, מנהל אגף מחקר וסטטיסטיקה במשרד התיירות ולשמוע ממנו איך הוא רואה את מצב התיירות בנקודת הזמן הזו.
מאת: ברוך גינזברגר, פורסם במקור באתר https://misaviv.co.il/
גופי התיירות השונים ברחבי העולם מפרסמים הרבה מאוד נתונים על התיירות בעולם, וכך גם נוהג משרד התיירות בכל שנה. בשנתיים האחרונות, מטבע הדברים היה יותר קשה לצפות את המגמות של עולם התיירות, ולכן אנחנו מודים מאוד לד"ר ארגז על הנכונות להתראיין בתקופה כל כך לא צפויה.
התאוששות התיירות בשנים הקרובות
התיירות הנכנסת חוזרת בימים אלו לישראל. מה הציפיות שלך לתיירות נכנסת בשנת 2022 ושנת 2023?
לפי הניסיון מהשנתיים האחרונות קשה מאוד לצפות את קצב התאוששות התיירות. ארגונים רבים ומדינות רבות עדכנו את תחזיותיהם מידי רבעון ולעיתים מידי חודש. מדובר במשבר מאוד חריג. אני מניח שרבים מעוניינים לצאת לחופשה לאחר שנתיים של חוסר ודאות. רוב המומחים בעולם מעריכים שחזרה להיקפים שהעולם ידע בשנת 2019 יהיו לא לפני 2024.
אחרי שנתיים שבהם במדינת ישראל לא הייתה כמעט תיירות נכנסת, יש תשתיות של תיירות נכנסת שניזוקו. גם תשתיות פיסיות וגם תשתיות אנושיות. איזה דברים בעיקר לדעתך צריכים שיקום, ואיך ניתן לעזור להם להשתקם?
תשתיות פיזיות מחייבות תחזוקה שוטפת בין אם יש תיירות ובין אם אין. אציין שתיירות הפנים דווקא עלתה בשנת 2021 ביחס לשנת 2019. עם זאת בתי מלון שונים נסגרו ויש לסייע להם להיפתח באמצעות עידוד התיירות ויצירת ביקוש שיכול לשכנע את בעלי העסקים הסגורים לפתוח מחדש (זה לא תמיד יתאפשר). ההנחה היא שחלק מהעסקים שנסגרו לא ימשיכו לפעול ועם התגברות הביקוש ייפתחו עסקים חדשים במקומם.
הסקטור של מורי הדרך נפגע כתוצאה מהמשבר. מדובר באנשים שהשקיעו, למדו מקצוע וחלקם עסקו בו באופן אינטנסיבי בשנות השיא של התיירות. מדובר בכוח אדם איכותי, מיומן, בעל הכרות טובה עם ישראל ובעלי יכולת להשאיר חוויה תיירותית ייחודית לתיירים. גם במקרה זה חזרת התיירות תביא לחזרת הפעילות של מורי הדרך.
שינויים בתחום התיירות
סביר להניח שבתקופה הקרובה יהיו תיירים שיהיו להם כל מיני חששות בגלל הקורונה. מה החסמים העיקריים של תיירים בתקופה הזו ואיך אפשר להרגיע את החששות שלהם?
החסמים העיקריים הם הסדרי כניסה (ובמקרים שונים גם מגבלות על השהייה עצמה) במדינות המקבלות את התיירים, וכן פרוצדורות של חזרה למדינות המוצא. עם היציאה וההתאוששות ההדרגתית מהמשבר, אשר להערכתי כבר תראה בחודשים הקרובים, חששות אלה צפויים להתפוגג.
מדברים הרבה על שינויי עומק שיקרו בעסקי התיירות בעקבות הקורונה. עיסוק רחב ב NEW NORMAL. אלו שינויים אתה צופה שנראה בתחום בשנים הקרובות?
ככלל אני סבור שמדובר בסיסמאות שנוצרו בלחץ המגיפה והמצוקות של אנשים ושל עסקים, בלי אחיזה ממשית במציאות. להערכתי, עם התפוגגות המגיפה העסקים יחזרו לעבוד במתכונת מלאה והסיסמאות האלה ישכחו (עד למשבר הבא)
מדינת ישראל אל מול אתגרי התיירות
מה החזקות והחולשות של מדינת ישראל אל מול השינויים שצפויים בעסקי התיירות בשנים הקרובות?
ישראל הייתה ותישאר מוקד עניין ייחודי למגוון קהלי יעד (צליינות, טיולים, קהילות מקומיות ועוד). בקשר לתשובתי בשאלה הקודמת, האתגרים של ישראל ימשיכו להיות שיפור מתמיד בחוויית התייר לרבות התמצאות נוחה יותר ומחירים אטרקטיביים יותר בהשוואה למתחרים.
האם יש מדינות שבאופן מסורתי היו ממובילות התיירות בישראל שהקשר איתן נפגע במיוחד בשנים האחרונות? האם יש מדינות שנוצרו הזדמנויות חדשות לתיירות נכנסת שתגיע מהן?
הנושא הזה נבחן במשרד כל הזמן. באופן טבעי מנסים להתבסס בשלב ההתאוששות מהמשבר על מדינות המקור העיקריות אשר מהן הגיעו טרם המשבר מרבית התיירים ואשר להערכתנו יוכלו להוות בסיס טוב יותר להתאוששות ביחס למדינות אחרות. עם זאת מסתכלים הצידה גם על מדינות נוספות (מדינות המפרץ ואחרות) אשר פוטנציאל התיירות מהן נבחן באופן שוטף (גם טרם המשבר)
בשנתיים האחרונות הקהל הישראלי היה קהל שבוי של תיירות מקומית. אלו שינויים קרו בתחום בעקבות השנים העמוסות האלו של התיירות המקומית?
כאן אכן היה שילוב של חסימת השמיים לתיירות נכנסת ומגבלות על תיירות יוצאת אשר גרמו לעליה בתיירות הפנים בשנת 2021 ביחס לשנת 2019 (שנת 2020 הייתה שנה קשה גם בתיירות הפנים). נוטים לחשוב שהתיירות במרחב הכפרי קיבלה תאוצה ביחס לתיירות בערים בשל המגיפה שכוונה לצרכיה של מרחב פתוח "בריאותי" יותר. הנתונים בעניין זה עוד לא התבהרו מספיק ואנחנו ממתינים לבחון את נתוני הלמ"ס שיתפרסמו בקרוב לכלל שנת 2021. עם זאת אני סבור שהמחירים בישראל גבוהים מידי וברגע שהשמיים יפתחו שוב והמדינות השונות יבקשו למשוך אליהן תיירים (ישראלים) תמונת המצב תחזור לקדמותה יחסית מהר.
אם אני בעל עסק של תיירות היום בישראל, על אלו שינויים כדאי לי להקפיד ולעבוד כדי להיות מוכן לשנים הקרובות?
להבנתי יש שני עקרונות שצריך לחדד בכל עסק (לאו דווקא תיירותי):
- גמישות מחשבתית (יצירתיות) לגבי אופנות משתנות
- קיימות – זו מגמה שמתרחשת עם ובלי קשר למשבר הקורונה (ראה משבר אקלים)