(צילום-ענת רסקין)
ביום רביעי 24/11/10 נפגשו תיירנים ובעלי עניין להצגת תוכנית האב לתיירות אופניים בערד. התוכנית היא פרי שיתוף פעולה של החברה הכלכלית ערד ומנהל אבינועם ורבנר, יחפ"כ ערד והמנהל עמוס רדליך, עיריית ערד ואנה סנדלר ממחלקת התיירות, דנה רודד מהיחידה לאיכות הסביבה נגב מזרחי והמנהלת איילה גובר-אברהמי, הלל זוסמן מנהל פרויקט שביל ישראל מרשות הטבע והגנים והיועצים לענייני תיירות ואופניים רונית ניר וניצן גרא. כמו כן נכחה ראש העיר טלי פלוסקוב שנתנה את בירכת הדרך לפרויקט.
תוכנית שבילי האופניים המתוכננת סביב ערד מיועדת לאופני שטח וכוללת את חלקי שביל ישראל שיעבור דרך ערד ועוד 7 מסלולי שבילים סובב ערד, ברמות קושי שונות, המשתלבים לרשת שבילים באזור ערד המשתלבת עם שבילים המתוכננים ביערות הסביבה כמו: יתיר, להב, מיתר וכרמים.
מסלול אופני השטח נחל בוקק נפתח השבוע.
כתבה וצילמה: ענת רסקין
רכיבת אופניים היא ענף הספורט והפנאי המתפתח ביותר בישראל של השנים האחרונות. העוסקים ברכיבה תחרותית וגם השימוש באופניים כפתרון תחבורה עירוני גדל בהדרגה אבל הרכיבה הפופולארית ביותר היא רכיבת שטח בעלת אופי טיולי. הערכות שונות מדברות על כמעט מיליון רוכבים פעילים, וגידול של כ-5% כל שנה. תנאי האקלים האידיאליים של ישראל מאפשרים לרכוב כמעט כל השנה. הרצון לתור את הארץ באופניים מביא אל השבילים עשרות אלפי רוכבים מדי סוף שבוע וציבור רוכבי האופניים הפך לאחד מהמשתמשים העיקריים בשטחים הפתוחים וביערות.
עמוס רדליך מנהל יחפ"כ ערד: "קבלנו את ברכת הדרך של ראש העיר. רוב הכסף (כ- 75%) נמצא בחברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת) רובו מטעם קק"ל. נצטרך לגייס למען בצוע התוכנית מתנדבים מהציבור ושיתוף פעולה של קהילת רוכבי האופניים והתיירנים".
תוכנית שבילי האופניים המתוכננת סביב ערד מיועדת לאופני שטח וכוללת את חלקי שביל ישראל שיעבור דרך ערד ועוד 7 מסלולי שבילים סובב ערד, ברמות קושי שונות, המשתלבים לרשת שבילים באזור ערד המשתלבת עם שבילים המתוכננים ביערות הסביבה כמו: יתיר, להב, מיתר וכרמים.
שביל ישראל בערד ושבילי אופני שטח היוצאים ממנו
הלל זוסמן ספר כי רט"ג וקק"ל הינם הגופים המובילים כיום את פרויקט שביל ישראל בדרום בשת"פ עם משרדים ממשלתיים שונים ואיגוד האופניים. הוא סקר את תכנון שביל ישראל ואמר כי מדובר בהקמת שביל ישראל לאופניים העוקב אחרי נתיב שביל ישראל הקיים להולכי רגל. "השבילים המוסדרים בשטח נותנים חווית רכיבה מיוחדת בנוסף לחוויה של הטבע והנוף ומעבר דרך נקודות עניין תיירותיות".
התוואי החדש של שביל האופניים יכנס לערד, כולל שביל עירוני, ימשיך למצדה וירד לים המלח. קטע שביל זה יהיה הקשה ביותר לביצוע. עד כה הושלמו 85 ק"מ של שביל אופניים בהרי אילת. קטע זה בוצע לפי תכנון אדריכלי בסטנדרטים בינ"ל והעבודה נעשתה באופן ידני בעזרת מתנדבים צעירים הבאים לסמן שבילים רגע לפני הנסיעה לטיול הגדול שלהם. הכשרת התוואי בשטח נעשה תוך שימוש בחומרים מן השטח בלבד. זהו שביל האופניים הראשון שהוסדר ע"י רט"ג בתחום שמורת טבע
עוד 10 ק"מ של שביל ישראל בערבה התיכונה יוסדרו עם מתנדבים בחודשים ינואר פברואר של שנה זו. שביל עירוני בתוך ירושלים יצא לפועל כנראה בשנה הקרובה וכך גם קטע השביל: צופר-נאות סמדר-רמון-צופר. 5 מסלולים נוספים מתוכננים
בחודשים מרץ עד מאי 2010 נערכה בדיקה של המרחב בין ערד למצדה להכשרת שבילי סינגלים שהינם שבילי רכיבה לאופניים ברוחב של בין 30-60 ס"מ המיועדים לרכיבת רוכבים בודדים בכיוון אחד. בניית שבילי אופניים הינה משנה סדורה הדורשת תכנון אדריכלי של בוני שבילים המקבלים הכשרה מיוחדת בנושא. תכנון שביל אופניים בשטח צריך לקח בחשבון את תוואי השטח, שיפועים (לא יותר משיפוע של – 12 מעלות), זרימת מים בשטח וניקוזם, הקמת קירות תמיכה במקומות נדרשים והקמת פיתולים במסלול השביל למען האטת מהירות הרוכבים ולמען ביטחונם.
סביב ערד מתכננת רט"ג להכשיר את השבילים הבאים:
– שביל הגמל האדום. מיועד לרוכבי אקסטרים ועובר בשמורת טבע.
– שביל מעלה ענבה
– שביל גבולות שמורת הטבע מדבר יהודה
– שביל נחל בוקק – נפתח כבר בימים אלו וכבר בסופ"ש הזה יוצאת קבוצת רוכבי אופניים לרכב עליו – סימונו במפה בצבע סגול. הוא יוצא ממלונות ערד לכיוון ים המלח. הירידה מערד מעט קשה ומיועדת לרוכבים מיומנים אך המשכו של השביל יותר נוח לרכיבה. השביל נפתח כפיילוט לשנה ודורש את בגרותם ואחריותם של הרוכבים בו. בהתאם להתנהגות הרוכבים יוחלט אם להמשיך לאפשר בו את הרכיבה באופניים או לסגור אותו.
עיקר הבעיה היא בבטוח של הרוכבים במקרה של נזק גופני. בשביל ישראל יש בטוח לרוכבים באמצעות רט"ג. שבילים העוברים בתחום רשות מוניציפאלית מבוטחים ע"י הרשות (בתנאי שהם בנויים בהתאם לסטנדרטים הנדרשים). כמו כן רוכבי אופניים יכולים לבטח את עצמם. מעבר לכך ישנם שבילים הדורשים התנהגות אחראית של הרוכבים ושיקול דעת שלהם.
רוכבים מדבר, נושמים ערד – תוכנית האב לתיירות אופניים סובב ערד
רונית ניר וניצן גרא היועצים לענייני תיירות ואופניים הציגו את תוכנית האב לתיירות אופניים סובב ערד. התוכנית היא חלק ממיצוב העיר כבירת תיירות האופניים בנגב וכוללת שבילים, שירותים משלימים של מיזמי תיירות תומכים וכלכליים ומיצוב העיר. בין מרכזי השרות והלוגיסטיקה הסובבים את תיירות האופניים אפשר למנות: אחסון לאופניים, ניקוי ושטיפת אופניים, שירותי מוסך, שרותי ספא לאחר רכיבה, חנות להשכרת אופניים, שרותי הסעות בשטח, יעוץ והכוונה, צימרים יעודיים לרוכבי אופניים ועוד.
ערד יכולה להציע לרוכבים נוף מגוון, נקודות עניין ומגוון שבילים ברמות קושי שונות. כמו כן בשלב מאוחר יותר מתוכנן אתר אקסטרים לאופניים ליד הפארק הצפוני וחבילות תיירותיות המשלבות רכיבה ובקור באתרים בעלי עניין בסביבה.
כל 7 השבילים המוצעים נמצאים בתחום המוניציפאלי של עיריית ערד ואורכם הכולל הינו 107 ק"מ. אומדן עלויות ההכנה שלהם כ- 1,893,200 ₪. מרכזי האופניים המוצעים לבחירה כנקודת יציאה-חזרה של הרוכבים הינן: רובע האומנים, אכסניית הנוער, הפארק הצפוני.
מסלול 1: ערד – פארק ערד
רמת קושי קלה. 14 ק"מ. מיועד לאופניים, הולכי רגל ומשפחות.
מסלול 2: שביל גישה למשפחות
מסלול קל . 9 ק"מ. קיים כבר בשטח מתחת למינחת ומסתיים אצל מוסא אבו-עייאד עם ארוח בדואי.
מסלול 3: סינגל רדום
קושי קל. 8 ק"מ. קיים כבר בחלקו. מסלול מעגלי לאופנים, הולכי רגל ומשפחות. עובר בחרבת עוזה, חרבת רדום ומפל נגב.
מסלול 4: שלושת הנחלים
קושי –בינוני. 17 ק"מ. מסלול מעגלי המיועד לרכב 4×4 , הולכי רגל ואופניים. עובר בנחל קינה, נחל כנפן ונחל כיסן.
מסלול 5: סינגל רחמים
קושי- בינוני. 21 ק"מ. מסלול מעגלי לאופנים, הולכי רגל ורכב 4×4 עובר במאגורת רחמים, נחל דומיה וגבים טבעיים באזור.
מסלול 6: סינגל קנאים
קושי- בינוני קשה. 33 ק"מ. מסלול מעגלי העובר במערת כידוד, הר מנחם, בקעת הקנאים, כפר הנוקדים, ביר עטין, הר צפירה, הר צאלים, הר ישועה, מצפה גורני. עובר בחלקו על שביל ישראל. מיועד לאופנים, רכב 4×4, הולכי רגל וטרקטורונים. 40% ממנו עובר בשטחי אש של צה"ל כך שיהיה פתוח לכל אורכו רק סופ"ש.
מסלול 7: פארק ערד ליער יתיר
מיועד לרוכבי אנדורס ומרתון. קושי-קל בינוני. 15 ק"מ. מיועד לרכב 4×4, אופנים והולכי רגל. עובר בפארק ערד, תל ערד ויער יתיר.
פתוח שבילי אופניים באזור הנגב המזרחי
יש לציין כי בתכנון שביל קישור לחבל יתיר שיצא מכביש 31 . כמו כן בחבל יתיר מתוכנן לקום שביל אופניים של 10 ק"מ שיצא מהישוב שני-ליבנה ויעבור בחרבת ענין, שביל המתקנים והר עמשא.
גם באזור יער מיתר מתוכננים שבילי אופניים. התכנון נמצא בשלבים סופיים. שבילים ביער להב ויער כרמים- עדין לפני תכנון. לכיוון ים המלח ישנו שביל נוסף שיכול להתאים לאופניים לאורך מצוק ההעתקים ומעלה יאיר.
בסופו של דבר רוכבי אופניים יוכלו לבחור בין מסלולים קלים למסלולים קשים יותר ואלו שירצו מסלולים ארוכים יותר ואתגריים יותר יוכלו לשלב מספר מסלולים תוך שהם יוצאים מערד ועוברים בכל אזור הנגב המזרחי והצפוני.
במסגרת הדיון שנערך לאחר הצגת תוכנית האב העלו אנשים את הצורך בפתוח תיירות אופני הכביש. הצורך בהסדרת שבילי אופניים בתוך העיר ערד (הצעה כזו כבר הוגשה לראש העיר ובה אפשרות להצרת השדרות של ערד והפיכת מסלול אחד למסלול רכיבה לאופניים) וכן שביל אופניים לנסיעה לצד כביש 31 (אם כי יש חשש שהעלאת דרישה זו כיום תיצור דחייה בביצוע ההרחבה המתוכננת של כביש 31 ). כמו כן הוצע להסדיר מסלולי רכיבה לאופני נכים וקהילה נגישה.