קואורדינטות לפי רשת ישראל חדשה התחלה: 2317/5645 תחילת השביל ליד אתר קידוח נפט- קילומטר וחצי מזרחית לצוק תמרור ומסתעפת מהדרך המסומנת כחול – וסיומו במצד זוהר.
אורך כללי: 3 ק"מ
דרגת קושי: קל עד בינוני
השביל הינו עתיק יומין ונשקף ממנו נוף נהדר. שני קצותיו נגישים לכל סוגי כלי הרכב. מתאים להולכי רגל ורוכבי אופניים.
רשם: דב פוניו
(7.11.11)
שביל מעלה זרון – מדבר יהודה
שיפוע ממוצע: 10%
מתי: כל השנה. בקיץ מוקדם בבוקר או אחה"צ
דרגת קושי: קל עד בינוני
מגיל: 6. במזג אויר נוח, הורה סבלני אף פחות
סכנות: שרב. שיטפון בנחל זוהר. התיבשות
סימון בשטח: אדום
ומספר השביל 11344.
סיפורו של מעלה זרון מתחיל לפני 30 מיליון שנה-עת החל הגוש האסייטי לנוע צפונה ונפתח הסדק העצום של בקע ים המלח. ברוב המקומות הבקע יצר מצוק תלול. אבל באזור שם יורד המעלה, נוצרה תנועת מספריים: הר יזרח כגוש אחד נפרד מהמצוק ודרומה להר נוצר תהום, אליו התכופף המשטח שמעליו. נוצר משטח משופע בשיפוע מתון-תופעה שאין דומה לה בכל המצוק ים המלח.
לפני 60 אלף שנה נוצרה ימה בכל בקע ים המלח ("אגם הלשון") והיא הציפה את מרגלות המעלה ושל הר יזרח. עקבות ימה זו מוצגים למטייל במקום בדמות שטחים נרחבים של חוואר צהוב-בהיר (חוואר הלשון). אמנם חלק ממשקע זה נשטף על ידי נחל זוהר ויזרח, אבל היורד במעלה רואה תמונה מרהיבה זו לרגליו.
לפני 15 אלף שנה ירד מפלס הים. נחלי זוהר ויזרח המשיכו לפתח נתיב- וכך עוצבה סביבת היציאה אל ים המלח (מקום שם שוכן היום נוה זוהר ועובר כביש 90).
סביר להניח שאנשים שחיו באזור, הבחינו ביתרון של הנתיב המשופע. שיפוע של 10% מהווה תנאי מצויין לנוע עליו ברגל לאדם –על אחת כמה לבהמות משא. מרגע שהאדם למד להפיק מלח ואספלט מים המלח, מזמן של עודפי ייצור חקלאיים שנזקקו לשוק, נוצרו שיירות משא מבקעת ים המלח אל מערבה של הארץ. זהו בעצם סיפורו של מעלה זרון ותחנות המשמר שלידו-עליהם נתעכב בהמשך.
פרוט המסלול:
אנו מגיעים בכביש 31 מערד. אחרי הק"מ 65 נפנה שמאלה אל דרך רכב מסומנת שחור. נסע בו חצי ק"מ ונפנה ימינה לדרך מסומנת כחול עליו נסע 1.5 ק"מ ושם נפגוש סימון אדום- מקום התחלת ההליכה הרגלית. כמה עשרות מטר משם מגיעים למשטח קידוח נפט פעיל- שם הדרך מסתיימת. עד כאן אפשר להגיע עם כל רכב.
מסלול ההליכה המסומן פונה מהדרך ימינה (דרומה). אנו צועדים על שביל ברור בעמק רדוד ואחרי 1 ק"מ מגיעם למשטח עליו גל אבנים מציין את ראש המעלה. משם השביל משתפע מעדנות ויורד בפיתולים כדי לנצל את תנאי השטח. אחרי עוד חצי ק"מ מגיעים מעל לגדה המזרחית של נחל זוהר וממשיכים ללוותו לאחר שהוא פונה למזרח. לקראת סוף המעלה השביל סוטה קצת צפונה ויורד על כמה מדרגות סלע טבעיות אל הסכר העתיק הבנוי על נחל זוהר, ממש לרגלי מצד זוהר.
הירידה בשביל אינה קשה. חייבים לעצור מדי פעם כדי להנות מהנוף ההולך ונפתח לפנינו: קניון נחל זוהר, הר יזרח, פתחו של נחל זוהר אל ים המלח וקצה הר סדום, עמק נחל יזרח שמרובד חוואר בהיר היוצר שכבות אופקיות ועמודים אנכיים. ממש לקראת הסוף נגלה מצד זוהר (מצודה שבנוייה על גבעת חוואר טבעית) ובפתח המזרחי יותר גל אבנים עצום: המצודה הישראלית .
לגבי שני אלה הארכיאולוגים חלוקים. יש דעות שהמצודה הישאלית היא יותר מבת 3000 שנה, ויש הטוענים לתקופה ההלניסטית-הפרש של אלף שנה. אבל ללא ספק המעלה היה בשימוש בכל התקופות ואליו הובילו דרכים ראשיות מבקעת באר שבע ומחברון. דרכים אלה חצו את בקעת ערד והן אף משורטטות במפות מלפני קום המדינה.
לאור כל האמור כאן קשה להבין מדוע השביל סומן רק שנת 2010. אולי הסיכויים למציאת נפט באזור הרתיעו את הממסד הירוק מלהתקרב? עובדה שלבסוף בשנת 2007 קהילת ערד התחילה לבא בדברים עם רשות הטבע, הגישה בקשה רשמית אל מחוז הדרום בסוף 2008 והשביל אושר לסימון רק בחודש מרץ 2010 – באי רצון בולט מצד הרשות.
מאז הסימון השביל הפך להיות להיט טיולי. הוא מתאים למרבית סוגי המטיילים, קל לנגישות, אפשר לשלב אותו עם מסלולי טיול-המשך כמו נחל רום או קניון נחל זוהר תחתון. יחד עם זאת, מאפשר לפצל את הטיול ואלה שנופלים בכושר, יכולים לסיים את הטיול ליד מצד זוהר- מקום שהוא גם נגיש לכל כלי רכב.
כל המסלול מתאים גם למעבר אופני שטח: לאלה השואפים לצאת מערד לים המלח באופניים, מזומנים מסלולים אחדים שכולם יכולים להסתיים במעלה זרון. אפשר על הדרך המסומנת כחול מעל הגדה של נחל מורג (11327) שמוביל מזרחה, ממנו לפנות דרומה על הדרך המסומנת שחור (11340) וקצת לפני כביש 31 לפנות שמאלה על דרך שאף היא מסומנת כחול (11341). מהדרך הזאת אחרי 2 ק"מ פונה ימינה השביל האדום של מעלה זרון.
אפשרות נוספת לבחור במסלול המוצע על ידי רשות הטבע- מבתי המלון בערד עד נחל יעלים ונממנו לפנות דרומה, לחתוך את בקעת נחל מורג ולהמשיך עד יובל עליון של נחל בוקק. נחל בוקק עביר מכאן עד למקום שם הדרך המסומנת שחור חוצה את הערוץ. המשך כמתואר קודם. אמנם נחל בוקק בשטח שמורה, אבל לפי מה שאני יודע, רשות הטבע אישרו את מסלול ולכן מותר לנוע שם.
רשם: דב פוניו
7.11.11