המקטע, באורך של כ-40 ק"מ, עובר בין מצדה ונווה זוהר הנושקת לים המלח והוא מרהיב ומאתגר במיוחד. קטע שביל זה נחשב לאחד היפים והמאתגרים היום בארץ בזכות האזור והנופים להם נחשפים הרוכבים בו.
קטע שביל חדש בשביל ישראל לאופניים נחנך על ידי רשות הטבע והגנים ומשרד התיירות. השביל הושק לאחר עבודות הסדרה בטופוגרפיה מורכבת, שנמשכו כשנה במימון משרד התיירות ובהובלה מקצועית וביצועית של רשות הטבע והגנים.
תיאור מסלול: ממצדה לנווה זוהר הנושקת לים המלח
אורך- כ-40 ק"מ
מסלול הרכיבה מתחיל בסמוך לחניון מצדה מערב, המופעל על ידי רשות הטבע והגנים, והוא ממשיך בטיפוס לעבר קו מצוק העתקים המרהיב מעל דרום ים המלח. זאת, תוך חציית מספר נחלים, וביניהם: ערוץ נחל רחף, מפל נחל מור ומפל נחל יעלים.
בשיאו של מסלול הרכיבה לאורך המצוק מגיעים לתצפית מרשימה על מפל נחל בוקק. משם ממשיכים לקינוח של המסלול – רכיבה מלהיבה על סינגל בירידה במעלה זרון לעבר מצד זהר.
דרגת קושי טכני ופיזי- בינונית פלוס, לרוכבים מנוסים.
אטרקציות בדרך: עתיקות מצדה, נוף לים המלח, תצפית על מפל נחל בוקק, מצד זוהר
משרד התיירות מקדם בשנים האחרונות תיירות אופניים כחלק מאסטרטגיית השיווק של פיתוח מותגי תיירות חדשים ואטרקטיביים בישראל. אחת מפעילויות הדגל התשתיתיות הוא שביל ישראל לאופניים, שהוא פרויקט לאומי, שנועד ליצור מקטע רכיבה רציף לאורכה של ישראל. המקטע החדש אטרקטיבי הן מבחינת רכיבה, נופים וכמובן ההקשרים התרבותיים וההיסטוריים. לצד שדה התעופה רמון – המדבר הישראלי מזמין ונגיש לאופניים יותר מאי פעם לקהלי יעד מרחבי העולם.
אמיר הלוי, מנכ״ל משרד התיירות: "שביל האופניים אותו חנכנו היום הוא חלק מ ״שביל ישראל לאופניים״ שמהווה חלק גדול ממותג הAdventure שמשרד התיירות מפתח ברחבי הארץ. שבילי האופניים בדרום הארץ בפרט, ובמדינה כולה ימשכו לישראל קהלי יעד נוספים ויחשפו את התיירים לנופים שיש לישראל להציע- מצפון ועד דרום. שבירת שיאי התיירות בשנים האחרונות מחייבת את משרד התיירות לפתח ולהגדיל את היצע האטרקציות ולהתאים אותם לקהלי יעד מגוונים".
לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "שביל ישראל באופניים מציב את ישראל בקדמת הבמה בקרב קהילת רוכבי האופניים בארץ ובעולם והוא מהווה עוגן תיירותי חשוב לאזורים בהם הוא עובר. שיתוף הפעולה המבורך בין כלל הגורמים ובראשם משרד התיירות מאפשר כמו הביטוי המפורסם ממש 'להזיז הרים' אך באופן של הסדרת שבילים באזורים ונופים מדבריים, היוצרים חווית רכיבה יוצאת דופן באחד המקומות היפים בעולם. על החלקים המוסדרים בדרום של שביל ישראל לאופניים כבר אפשר לראות תנועה של תיירות נכנסת שגדלה עם הזמן שביל זה מתחבר לחזון ופרויקט התיירות-טיילות המדברית שמוביל משרד התיירות בשיתוף רשות הטבע והגנים".
לדברי הלל זוסמן, מנהל פרויקט שביל ישראל באופניים ברשות הטבע והגנים, "היכולת להעביר שביל בין ערד – מצדה – ים המלח היה חלום מבחינת המעורבים בתכנון של שביל ישראל לאופניים והשאיפה היא שהרכיבה למצדה וממנה יהפכו להיות מותג מבוקש מאוד בקרב רוכבי האופניים, גם לרכיבה מסורתית של קבוצות ואירועים תיירותיים. כמו העלייה למצדה, כך גם בשביל ישראל באופניים אחרי חצי יום רכיבה בסביבה מדברית פתאום נגלת לרוכב מצדה במלוא תפארתה. אורכו של השביל יאפשר לרוכבים גם לסייר כחצי יום בגן הלאומי מצדה. בבניית והסדרת השביל שמנו דגש על הסטנדרטים הגבוהים ביותר, והתמודדות עם חציית המצוקים נעשית בהקפדה רבה בכל הקשור לבטיחות הרוכב ושיפועים מתונים באזורים קשים אלו. חשוב לציין כי על אף שים המלח הוא המקום הנמוך בעולם בדרך ישנן אליו לא מעט עליות".
שביל ישראל לאופניים הוא פרויקט לאומי שמטרתו ליצור שביל רכיבה רציף לאופני הרים שיחצה את הארץ לאורכה ויחבר בין החרמון בקצה האחד לבין אילת בקצה השני.את הקמת השביל מובילה רשות הטבע והגנים בסיוע משרד התיירות והחברה הממשלתית לתיירות, בסיועם של גופים נוספים.
אחד היעדים החשובים שעומדים בבסיס ההחלטה להקים את השביל היא עידוד תיירות אופניים מחוץ לארץ ומתוכה. לכן, נעשה תהליך התכנון תוך הקפדה על מעבר ב"מיטב שיש לארץ להציע". מי שירכב את השביל כולו יעבור בין האתרים החשובים בה ויחצה את מיטב נופיה. ייחודיותו של השביל נעוצה בעובדת היותו אחד השבילים המוסדרים הארוכים בעולם ששולט והותאם לרוכבי אופני הרים. זהו שביל שעובר בין אתרי המורשת הקדומים ביותר בעולם ובהם האתרים הקדושים והחשובים ביותר לשלושת הדתות. מקטעי השביל תוכננו כך שהרכיבה בכל אחד מהם תארך עד יום (6-8 שעות) ותסתיים במקום שבו שירותי לינה ומים.
מתחילת הפרויקט ב-2010 ועד היום הוסדרו כ-400 ק"מ של שבילי אופניים מהתוואי המתוכנן כאשר רק בשנה האחרונה הוסדרו כ-175 ק"מ מתוכם. בתוך כך צפויים בחודשים הקרובים גם להשלים את קטע השביל בין ערד-מצדה, ועוד החורף את מקטע שדה בוקר מצפה רמון.