(צילום-ענת רסקין)
בצעד מפתיע הודיע ביום רביעי 22/6/11 ראש הממשלה בנימין נתניהו על ביטולו של דו"ח צוות היישום של מסקנות ועדת גולדברג להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. ועדת גולדברג הגישה בינואר 2009 המלצות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב בעקבותיה מינתה הממשלה צוות ליישום הדו"ח שעמל על כך המשך השנתיים האחרונות והגיש את ממצאיו בסוף חודש מאי השנה ואף תחם את זמן בצוע ההסדרים ב-5 שנים כדי לא למשוך את ההליך עד אין קץ ומתוך הבנה דחיפות הסדרת נושא הקרקעות בנגב. אלא שראש הממשלה, בצעד מפתיע, ביטל את הדו"ח ומינה צוות חדש לעסוק בנושא.
מאת: ענת רסקין
ביום 18.01.09 הוגש לממשלה דו"ח ועדת השופט אליעזר גולדברג אשר מונתה להמליץ בנושא הסדרת התיישבות הבדואים בנגב. בהחלטת הממשלה מס' 4411 מאותו יום נאמר, כי הממשלה רואה במתווה המוצע על-ידי ועדת גולדברג בסיס להסדרת התיישבות הבדואים בנגב.
הממשלה מינתה צוות ליישום הדו"ח, בראשותו של אהוד פראוור, ראש האגף לתכנון מדיניות במשרד ראש הממשלה, עליו הוטל גם ליישב בין עיקרי הדו"ח להסתייגויות ממנו, אשר הוגשו ע"י רבים מהחברים בוועדה. הממשלה הנחתה את צוות היישום ויישוב ההסתייגויות להגיש לממשלה תוכנית ליישום בסוגיות הבאות: מנגנון ההצטרפות לתהליך ההסדר, הקרקע, ההתיישבות, תהליכי התכנון, האכיפה האזרחית וחיזוק מנגנון הביצוע, לרבות התייחסות לנושאים שיוסדרו בחקיקה.
בשנתיים שעברו, הוקדשה תשומת לב רבה על ידי צוות היישום, למימדים הארגוניים שיוכלו לאפשר את מימושה של תוכנית לאומית רחבה – בתחום המשאבים, ארגון הגופים ותפיסת הפעלתם, תיאום, הסברה, ועוד. צוות היישום גיבש, בעקבות
דו"ח גולדברג, הצעת מתווה לממשלה, שתכליתה להעמיד פתרון ישים, מעשי ומקיף, לסוגיית הסדרת התיישבות הבדואים בנגב והקרקעות הנתבעות על ידם. צוות היישום ציין בדו"ח כי "לצד נכונות הממשלה למתן תמורות מרחיקות לכת בגין תביעות הבעלות ולמציאת פתרונות התיישבות נרחבים בשטחים בהם מתגוררת האוכלוסייה הבדואית, מתלווה ההכרה כי לא ניתן "למשוך" את הליך הסדרת ההתיישבות עד אין קץ. על כן, התוכנית המוצעת תהיה תחומה בזמן, וכל שלב ושלב בה יהא קצוב. התכנית מיועדת לסיים את כלל העיסוק בסוגיית הקרקעות ואת עיקר העיסוק בתכנון פתרונות ההתיישבות ואף חלק משמעותי מיישומם, תוך חמש שנים".
לדברי נועם תירוש, רכז פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי: "היחס המחפיר של מדינת ישראל לאזרחי המדינה הבדואים נמשך. כבר עשרות שנים וועדות קמות ונופלות ומצבם של הבדואים בנגב ממשיך להיות קשה ומהאבק למען הכרה בכפרים הלא מוכרים ושוויון אזרחי מלא נמשך. יחד עם זאת, אנו שמחים על ביטולו של דו"ח פרוור, אשר בפועל משמעותו היא טרנספר של 30 אלף תושבים בדואים מהכפרים הלא מוכרים אל עיירות הקבע המוזנחות ומוכות האבטלה והעוני. יש למצוא פתרון למצב הבדואים בנגב שיוסכם על ידי האוכלוסייה עצמה ויש להבין כי פתרונות כפויים וכוחניים רק יחמירו את המצב. אנו קוראים לממשלת ישראל להכיר בכפרים הלא מוכרים. כפי שציין שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, הבדואים אינם פולשים ואין לראות בהם כבעיה ביטחונית המחייבת את טיפולו של ראש הוועדה לביטחון לאומי, איש הימין הקיצוני, יעקב עמידרור."
פורום דו-קיום בנגב מדגיש כי ועדות האו"ם השונות שעסקו בסוגיית הבדואים בנגב קבעו זה מכבר כי יש להתחשב בצורכיהם ורצונם של בני ובנות אוכלוסיה זו ולא לכפות עליהם הסדרים שונים המנותקים מן המציאות. לאור ההתפתחויות היום לא נראה שבכוונתה של ממשלת ישראל להתייחס לקביעות ועדות האו"ם השונות בנושא.
כך לדוגמא, בסעיף 25 של ההערות המסכמות של ועדת האו"ם לביעור האפליה הגזעית (CERD) שנמסרו בחודש יוני 2010 נכתב: "הוועדה מביעה דאגה לנוכח יישוב מחדש של תושבים מהכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב-נקאב לעיירות מתוכננות בידי המדינה. הוועדה מציינת לפניה את ההבטחות מצד המדינה שכל התכניות נעשות בהתייעצות עם נציגי הבדואים אך עם זאת הוועדה מציינת בדאגה שלא נראה שהמדינה בדקה אלטרנטיבות ליישוב מחדש, וכן שהמחסור בשירותים בסיסיים לבדואים יכריחו אותם בפועל לעבור לעיירות המתוכננות (סעיף 2 ו 5 (d ) ו (e) של האמנה)".
בנוסף, לדבריהם, על ממשלת ישראל לפעול בהתאם להכרזת האו"ם בדבר זכויותיהם של עמים ילידים ובעיקר בהתאם לסעיף 10 של הכרזה זו, הקובע כי: "אין להעביר בכפייה עמים ילידים מקרקעותיהם או מן הטריטוריות שלהם, יישוב מחדש לא ייעשה ללא הסכמה חופשית, מוקדמת ומודעת של העמים הילידים, ויתאפשר רק לאחר הסכם הכולל פיצוי צודק והוגן ובמידת האפשר, גם אפשרות לשוב לקרקע".