(צילום-ענת רסקין)
מסתמנת הסכמה מקיר לקיר כי יש להקים שדה תעופה אזרחי בינ"ל חלופי בבסיס נבטים שבנגב. כך עלה בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה אתמול (27/12/11). לקראת ההכרעה הקרובה של הממשלה בנושא מתקיים קרב אווירי-מילולי בין חיל האוויר שמנסה עדיין לעשות לופים ולהתחמק מיירוט כשראשי הרשויות מכול הארץ יושבים לו על הזנב..
מאת: ענת רסקין
בימים אלו נערך קרב המאסף בנושא הקמת שדה תעופה בינ"ל חלופי בנבטים שבנגב המזרחי. בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה אתמול (27/12/11) ציין גורם ממשרד הביטחון כי "יש גבול לכמה סיכונים אפשר לקחת". "צריך להחליט אם אנחנו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה" אמר ח"כ דב חנין.
ראשי רשויות מצפון הארץ ומדרומה מאוחדים בדעה כי יש להקים את שדה התעופה בנבטים שבנגב ולא במגידו שבעמק יזרעאל. השר לפתוח הנגב והגליל ח"כ סילבן שלום ושר התחבורה ח"כ ישראל כ"ץ תומכים באופציית נבטים ורואים בכך הזדמנות גדולה לפתוח הנגב. המלצות צוותי ההיגוי הבין-משרדיים שנתמנו לבחינת הנושא של שדה תעופה תעופה בינלאומי יועברו בקרוב לצורך הכרעת הממשלה. משרד הביטחון וחיל האוויר ממשיכים לעמוד בהתנגדותם לאופציית נבטים.
התנגדות חיל האוויר נובעת בעיקר מהעובדה שכבר כיום המרחב האווירי בדרום עמוס בנתיבי טיסה אזרחיים, צבאיים, אזורי אימון של מטוסי קרב ובי"ס לטיסה ואזורים סגורים אחרים. מערכת הביטחון מתנגדת לכל החלופות היבשתיות שנבחנו שכללו: אי בים, ציקלג (-בין נתיבות לרהט) ונבטים.
ראש חטיבת הנכסים במשרד הביטחון, עו"ד אלון יפרח: "יש גבול לכמה סיכונים אפשר לקחת". דברים אלו נאמרו בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה אתמול (27/12/11) לבקשת חבר הכנסת אבישי ברוורמן, ועסקה בהקמת שדה תעופה בין-לאומי נוסף לנמל התעופה בן גוריון. ח"כ ברוורמן בירך על ההחלטה של שר התחבורה, ישראל כץ, לתמוך בהקמת השדה בנבטים ואמר כי כבר לפני שנים היה ברור שהקמת השדה בנבטים היא אחת מאבני היסוד לפיתוח הנגב. הוא התייחס לחלופה של הקמת השדה במגידו ואמר כי "כולם יודעים שזו תהייה החלטה שגויה" וקרא לראש הממשלה "לקבל החלטה בן גוריונית".
שר התחבורה ח"כ ישראל כ"ץ תומך באופציית נבטים שלאחר בחינת משרדו התברר 'כמקום האופטימלי'. משרד התחבורה הקציב 27 מליון שקלים לפרויקטים שיחברו את הנגב למרכז הארץ. "אך מתבקש שיוקם שדה תעופה בינ"ל משלים בנבטים" אמר השר.
השר לפתוח הנגב והגליל ח"כ סילבן שלום גם הוא תומך נלהב באופציית נבטים "יש לעבור מחשיבה ביטחונית לחשיבה אזרחית" קבע השר בתגובה לעובדה שהמתנגד היחיד והעיקרי לשדה תעופה נבטים הוא משרד הביטחון או יותר נכון- חיל האוויר. סילבן שלום טען ביום עיון שנערך בנושא בסוף אוגוסט שיש למצוא הפתרון המתאים עם חיל האוויר "אבל לא בגלל זה למנוע פתוח הנגב".
זוהי נקודת הכרעה שיכולה לשנות את עתיד פני הנגב שכן כולם מכירים בכך שיש צורך וכורח בהקמת ש.ת. בינ"ל שני אך השאלה היא היכן הוא יקום. שדה התעופה החלופי מיועד לקלוט עד 7 מיליון נוסעים ולעזור לשדה התעופה בנתב"ג שלא רחוק היום שיעברו בו 16 מיליון נוסעים והוא לא יוכל יותר לתת מענה ראוי. בשדה התעופה נבטים קיים כבר מסלול ארוך של 3.800 ק"מ וכל שיש לעשות זה "רק להקים טרמינל אזרחי ולצאת לדרך".
ראש עיריית באר שבע המיועדת להפוך למטרופולין של הנגב, רוביק דנילוביץ אמר ביום העיון: "אני לא מקבל את הווטו של משרד הביטחון וצה"ל" ויו"ר מרכז המועצות האזוריות ריפמן קרא לאיגודים חברתיים וסביבתיים להצטרף למאבק. ח"כ אורי אריאל התייחס גם הוא להחלטה של שר התחבורה ואמר בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיימה אתמול כי היא נכונה ומשלימה את ההחלטה להעביר את בסיס צה"ל לנגב. הוא ציין כי בחן את הסוגיה עם מנכ"ל אל על שהיה מפקד חיל האוויר לשעבר, אליעזר שקדי, שאמר לו כי את כל הבעיות אפשר לפתור והכול זה שאלה של השקעה כספית.
ראש חטיבת הנכסים במשרד הביטחון, עו"ד אלון יפרח, התייחס לאמירות של מה שכינה "בכירים לשעבר בחיל האוויר" ואמר: "קטונתי מלהתווכח איתם אבל אנחנו מכירים לא פעם ולא פעמיים את התופעה של ה'לשעברים', צריך לתת את מירב המשקל למי שיש לו את הסמכות והוא נושא באחריות ודואג לאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".
עוד אמר כי לסוגיה יש השלכות מרחיקות לכת לא רק מבחינת פעילות חיל האוויר, "בטווח הארוך צריך לקדם חלופה של אי בים כבסיס לתשתיות נוספות ובטווח הקצר אפשר להרחיב את הקיבולת של נתב"ג", אמר. באשר למגידו אמר עו"ד יפרח כי "גם במגידו יש פגיעה באינטרסים ביטחוניים כאלה ואחרים והתנגדנו מכל וכל גם לחלופה הזו, אבל מתוך הכרת המצב הגענו למסקנה שניתן לשלב במקום חיים משותפים – מדובר בחלופה בעייתית אך אפשרית".
עו"ד יפרח ציין כי יש צוות בין-משרדי, שבו היו חברים מנכ"לי משרדי הביטחון והתחבורה, שהגיע למסקנה אחרת. ראש עיריית דימונה, מאיר כהן, הגיב על הדברים ואמר לעו"ד יפרח: "הצוות של עיריית דימונה חושב אחרת". על כך השיב עו"ד יפרח: "יש גבול לכמה סיכונים אפשר לקחת".
ח"כ דב חנין סיכם ואמר כי "צריך להחליט אם אנחנו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה". ח"כ חמד עמאר, שעמד בראשות הישיבה, החליט לקיים ישיבה נוספת בהקדם, על מנת שאפשר יהיה לקיים דיון מעמיק בנושא. הוא המליץ להזמין לדיון גם את מנכ"לי משרדי הביטחון והתחבורה, על מנת שיציגו בפני הוועדה את עמדתם הברורה בנושא וזו תגיש את עמדתה לממשלה העומדת להחליט בנושא בקרוב מאד.
עוד כתבות בנושא:
שדה תעופה בינ"ל במגידו בצפון או בנבטים בדרום?
Last call to Bee'r-Shebaקריאה אחרונה לטיסה לבאר-שבע – שדה בינ"ל בנבטים בנגב
ראשי רשויות בכל הארץ מתאחדים למען שדה תעופה אזרחי נוסף בנבטים בדרום
שדה התעופה הבינלאומי השני צריך להיות בנגב / מאת: גדעון בר לב