כ-500 איש הפגינו בצומת נהלל שבעמק יזרעאל ביום שישי ה24.6.16 לפני הצהריים, יחד עם ראשי הרשויות מהדרום והצפון, נגד ההחלטה להקים את שדה התעופה המשלים לנתב"ג בעמק יזרעאל במקום בנבטים שבדרום. "מחרבים את העמק וגוזלים מתושבי הנגב פרנסה ופיתוח" אמרו כולם וזה גם המכנה המשותף להתארגנות של הצפוניים והדרומיים למאבק. אלו לא רוצים את שדה התעופה בעמק והאחרים רואים בשדה התעופה את הערך המוסף של פתוח הנגב. אלו רואים בשדה תעופה כמחרב והאחרים רואים בו מושיע.
מאת: ענת רסקין
מועצת הנגב יחד עם התארגנות הולכת וגדלה של אנשי ציבור, ראשי רשויות בצפון ובדרום והחברה להגנת הטבע, הקימו מטה משותף המתנגד למימוש החלטה זו. "רתמנו חברי כנסת וחברי ועדות הממוקמים על כל ספקטרום הקשת הפוליטית המחויבים לנושא!"
אז למה לנו להתקומם? שואלים במועצת הנגב ועונים:
1. משרד הביטחון וחיל האוויר דורסים כל שיקול להקמת השדה בנבטים, מלבד השיקול הביטחוני. אולם, אנשי מערכת הביטחון, מומחים לתחום התעופה ואף מפקדי חיל האוויר לשעבר מאשרים כי ניתן לקיים תעופה צבאית ואזרחית משולבת בנבטים.
2. הקמת השדה בעמק יקרה מאוד ומוערכת בפי 8 מהעלות הצפויה בנבטים.
3. ההחלטה לקויה מבחינה תכנונית. מרחב העמק מצומצם מאוד ומגביל את הקיבולת הפוטנציאלית של השדה המתוכנן.
4. הקמת השדה בעמק תפגע באופן משמעותי בנופיו ובערכי טבע חיוניים וכמובן במרקם החיים של התושבים. לכן, תושבי העמק התארגנו תחת ישות משפטית בכדי להילחם בתכנון בכל האמצעים הנדרשים ומוכנים למאבק ארוך כדי לעצור את ההליך התכנוני.
בהפגנה נכחו חנן חזן מוביל המאבק לשעבר, נדב שרון דובר המאבק, איציק חולבסקי ראש מוא"ז מגידו, איל בצר ראש מוא"ז עמק יזרעאל, דוד אריאלי ראש מ"מ טבעון, מאיר צור מזכ"ל תנועת המושבים ומהדרום נכחו סיגל מורן ראש מוא"ז בני שמעון, וטל אלעל סגן ראש עיריית באר שבע.
כל הדוברים ספרו על החלטה שהתקבלה בממשלה לפני שש שנים להקים את שדה התעופה החלופי לנתב"ג בבסיס נבטים שבנגב המזרחי וכי בעקבות התנגדות חיל האוויר חזרו המחליטים לאופציה של עמק יזרעאל. אמנם לא למגידו כפי שהוצע בעבר אלא בקרבת רמת דוד, אבל הם כינו זאת "החלטה חפוזה, לא מנומקת ולא תקינה"… "חייבים להפסיק לקבל החלטות פוליטיות ולהתחיל לקבל החלטות ענייניות.. הקמת שדה בעמק היא משיקולים זרים ופוליטיים".
שדה התעופה בנתב"ג יוכל להכיל עוד כ-9 מיליון נוסעים בשנה. הקמת שדה תעופה שני תמשך כ-10 שנים. בעוד שבבסיס נבטים יש שדה תעופה גדול המוכן כמעט במידי לשילוב שדה תעופה אזרחי והפעלתו. אז למה חיל האוויר מנגד באופן עקבי לתוכנית זו? אך כשראשיו פושטים את מדיהם הם טוענים אחרת?
יש האומרים כי בסיס נבטים הוקם בכספים אמריקאים והוא משמש אינטרסים ביטחוניים שלהם ולא רק של ישראל וכנראה שהם אלו המפעילים לחץ על חיל האוויר הישראלי להתנגד להקמת שדה אזרחי בבסיס. זאת למרות שידוע כי בארה"ב יש לא מעט בסיסים צבאיים שבהם משולבים שדות תעופה אזרחיים.
כמו כן יש הסכמה גורפת בכך שהתחום האווירי בצפון עמוס לעייפה בפעילות של מטוסים וששדה תעופה אזרחי יכביד מאד על התנועה במרחב הצפוני וכן ששדה כזה יפגע באופי החקלאי של העמק.
בנייר העמדה של החברה להגנת הטבע נכתב:
" עמק יזרעאל הינו מרחב חקלאי כפרי פתוח בעל נופי מורשת ופעילות חקלאית, שעל פי תמ"א – 35 מיועד להיות מכלול נופי המשמר שילוב ערכי נוף, טבע, חקלאות ואתרי מורשת. הקמת שדה תעופה באזור זה תביא להקמת מוקד פיתוח חדש אשר ייצור ללא כל ספק פגיעה הרת אסון בשטחים פתוחים ובערכי טבע שאין להם תחליף… ההשלכות הסביבתיות השליליות של הקמת נמל התעופה בנבטים מצומצמות לעומת החלופות האחרות שנבחנו".
לעומת זאת מונים בחברה להגנת הטבע את הדברים החיוביים ששדה תעופה אזרחי יתרום לנגב: "הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים מהווה הזדמנות חסרת תקדים למינוף מטרופולין באר שבע,לחיזוק העיר באר שבע כעיר הבירה המטרופולינית של הנגב ושאר ערי המרחב המטרופוליני, כמו גם יישובי המועצות האזוריות והישובים הבדואים. העיר באר שבע זקוקה לשער אווירי מפותח בתהליך גיבושה כמוקד מטרופוליני רביעי במדינת ישראל. שדה תעופה בינלאומי ישמש מנוף כלכלי אדיר לפיתוח בקנה מידה אזורי ויביא ליצירת בסיס תעסוקה גדול ולגידול משמעותי בענף התיירות בנגב כחלק מפיתוח בר קיימא. מהלך כלכלי זה יהווה צעד משלים להעברת בסיסי צה"ל לדרום".
אחת החלופות שנבדקו בעבר הייתה הקמת אי מלאכותי מול חופי ישראל שישמש כשדה תעופה חלופי לנתב"ג. שדות תעופה כאלו על אי בים כבר נמצאים באוסקה שביפן ובהונגקונג . הרחקת שדה התעופה לים מאפשרת להתמודד עם מצוקות של רעש, צפיפות ולוגיסטיקה.