הכול קורה בזמנים אלו אונליין. גם עסקים. עכשיו מנסים לחבר על הקו את נשות העסקים בערד ובכך לצמצם את ההשפעה המגבילה של מגורים בפריפריה על היקף עסקיהן. נא להכיר את התוכנית "ערד אונליין – חממה ליזמות נשים".
מאת: ענת רסקין
נשים, אתן מוזמנות להירשם לכנס "ערד אונליין" שיתקיים ביום רביעי, ה-21/10/15 בשעה 17:00 במרכז צעירים ערד ויציג את תכנית ההכשרה של כ-15 נשות עסקים בשיווק ומכירה אפקטיבית של מוצרים ושירותים ברשת האינטרנט. מדובר בהנחיה של מנחות בעלות ניסיון רב במשך 12 מפגשים, כ-4 חודשים של תכנית אינטנסיבית וממוקדת, סיוע בחשיפת השירותים והמוצרים שלכן למכירה אונליין, סיוע בבניית רשת קשרים ושיתופי פעולה, ליווי אישי ע"י מנטוריות מומחות בקבוצת למידה קטנה, איכותית ותומכת. קישור לאתר התוכנית ולרישום לכנס- "ערד אונליין – חממה ליזמות נשים"
את התוכנית הייחודית יזמה ומנהלת עינת דורון מ"נשים יוזמות בנגב"- הנחיית קבוצות ליזמות עסקית ייעוץ וליווי אישי לצמיחה אישית עסקית במדרשת בן גוריון, התוכנית זכתה בתמיכה כספית מקרן 'קראסו' ובתמיכה של עיריית ערד, הרשות לפתוח הנגב, 'נעמה- נשות עסקים בנגב, כא"ן- כלכלה אזורית נגב ו 'מעוף'- הסוכנות לעסקים קטנים. עינת דורון: "יש הרבה מסגרות תומכות אבל מפוזרות. אין מטרייה אחת אליה יכולה לפנות אשה שרוצה לפתוח עסק ולקבל את כל המידע בכתובת אחת. לכן התכנית המיושמת כפיילוט בערד, היא פרויקט חדשני".
למה דווקא בערד? עינת: "מצאנו שערד זה המקום שהכי צריך זאת כעת. אין תעסוקה בעיר ולנשים יזמיות זה פתרון תעסוקתי מעולה כי הוא יעזור להן לפרוץ גבולות. חייבים לנתק את נושא המקומיות, הזיקה בין עסק לערד. צריך לעזור להן לשווק ולמכור ברמה הארצית ולהכניס את הכסף לערד. זה מה שאנחנו באות לשנות במסגרת התוכנית".
עתר רזי-אורן מנהלת קרן קרסו: "החיבור של בני משפחת קראסו לעיר ערד צמח מהכרות וחיבה רבת שנים עם העיר. לאורך שנים רבות, ערד הייתה אחת מפנינות הנגב. היא נודעה, כמו גם היום, ברמת החינוך הגבוהה שלה, באיכות התושבים, המעורבות שלהם – לצד אקלים טוב ונוף מדברי פותח לב. בשנים האחרונות העיר מתמודדות עם אתגרים רבים שמשפיעים על חוסנה הנוכחי והיכולת שלה לצמוח ולהתפתח."
אתר מכירות באינטרנט מקל מאד על עבודת בעל עסק. הוא כבר מזמן מהווה מהפכה בעולם המכירות ומהווה כלי לכל העוסקים בתחום לשיווק מחוץ לגבולות מקום היישוב. פלטפורמה זו היא צומת חשובה מאד בהליך השיווק הזמין המועבר באמצעות רשת האינטרנט. עם העלייה בשימוש ברשת האינטרנט ביססו האתרים המקוונים את מעמדם כאחת הדרכים הנפוצות והמקובלות גם לאיסוף מידע, שיווק ומכירה באינטרנט.
מספר יתרונות בולטים מאפיינים את העבודה המקוונת:
מהירות: הפצה וקבלת תגובה מהירה למספר בלתי מוגבל של גולשים בלחיצת כפתור אחת. עלויות נמוכות: חסכון בזמן ובעלויות כוח אדם. גמישות: בשעות העבודה לטובת המוכר והקונה כאחד. עצמת הקשר עם קהל היעד: אפשרות לקשר אישי וזמין יותר עם הקליינטים וגישה לקהל יעד רחב ללא מגבלת אזור פיזי. ההיענות לאתרי מכירה מקוונים קשורה, בין השאר, למידת הפתיחות של המשתמש כלפי מסירת פרטים באמצעות רשת האינטרנט. את אחוזי ההיענות הגבוהים ניתן להסביר באמצעות תיאורית החליפין, הטוענת כי פעולותיהם של קונים פוטנציאלים מונעות על ידי הרווחים אותם הם עשויים לקבל כתוצאה מהשתתפותם.
ולמה דווקא הפנייה לנשים? האוכלוסייה הנשית נפגעה מאד מהמצב הכלכלי. בפני נשים ניצבים אתגרים ייחודיים להן בהתמודדות עם המצב הכלכלי הקשה באזור. מניסיונה העשיר בשטח מציינת עינת כי לנשים קשה יותר לימם כמו כן מולן ניצב האתגר הנשי הידוע של שילוב בין אימהות וקריירה בניסיון כאוב למצוא את האיזון. וכן, קצת קשה להודות אבל לנשים יש יותר חשש מהתחום הטכנולוגי.
"לערד אין מה להציע לנשים אקדמאיות בתחום התעסוקה. נשים שהיה להם מוצר נאלצו לעבוד בעבודות מכירה פשוטות במקום לפתוח עסק משלהן. הן לא מצליחות להתנתק מקהל הלקוחות המקומי שאין לו כוח קנייה. או שהמוצרים שלהן לא מתאימים לטעם של הלקוחות. אין להן ידע בשיווק אינטרנטי ולכן לא יכולות לפרוץ לשווקים מחוץ לערד לשווקים בהיקף ארצי. העובדות בשטח מצביעות על כך שמי שכן הקימה חנות אינטרנטית מצליחה להתקיים מבחינה כלכלית."
עינת מנסה לעזור לנשים לייצר מוצר איכותי תוך שיתופי פעולה ותמיכה בתשתית אינטרנטית עם חברות טכנולוגיות כדי שהעסקים יפרצו דרך. כל עסק יכוון למציאת נישה של קהל יעד לפי צרכיו ללא קשר לאזור הנגב. "כך תוכלנה נשים להמשיך לגור בדרום אבל עסקיהן יפעלו במרכז הארץ."
עתר מספרת שיואל ודפנה קרסו, הגיעו לפגישה עם ראש העיר ערד, עו"ד בן חמו, כדי ללמוד על צרכי העיר ובמה ניתן לסייע. אחד הנושאים שעלו הוא פיתוח כלכלי ותמיכה בעסקים קטנים. בהמשך לזה התקיים מפגש עם עינת דורון- מומחית ביזמות נשים, תושבת הדרום, המפעילה תוכניות רבות ומגוונות במרחב ונילי סורקיס, מנהלת מרכז הצעירים בעיר. "הרעיון להקמת תוכנית שתתמוך בנשים יזמיות, תושבת העיר, הגיע מהן מתוך הכרות קרובה שלהן את השטח והצרכים. קרן קרסו חברה לרעיון הזה, וסייעה במימון, וחשיבה פעילה בפיתוח שלו."
התוכנית תיתן תמיכה לקשיים הייחודיים לנשים אבל בעיקר תתמוך ותעצים את היתרונות שיש לנשים בשיווק באינטרנט. לדברי עינת לנשים יש יכולת לקשר אישי, אינטואיטיבי. הן מכווננות יותר לשיתוף, יכולות ליצור קשר מהיר בקהילות. "יש כאן מרכיב של נתינה המאפשר שיווק בקבוצות. נשים, יותר מגברים, אוהבות לעבוד ביחד בקבוצה תוך שיתוף ופעילות בקבוצה, למידה אחת מהשנייה. מניסיון, נשים גם לרוב צריכות מסגרת קבוצתית וליווי בהמשך הדרך."
לכן זהו פרויקט חדשני- זו חממה שעוזרת להטמיע את מה שהנשים לומדות ומצמידה לכל אשה בעלת עסק, אשה מלווה שמכירה את הקשיים הייחודיים לנשים באופן אישי והיא בעלת ניסיון עשיר בתחום התמחותה. זו תשמש כחונכת, יועצת או מדריכה לאשת העסקים בתחילת דרכה.
"קרן סטלה ויואל קרסו" הוקמה ע"י יואל קרסו- יו"ר חברת קרסו מוטורס, כהמשך ישיר למורשת הפילנתרופית המשפחתית עליה צמח. כמי שגדל בבית וסביבה שעסקה במסחר, תעשיה ונדל"ן היה ברור שלצד התועלות שצומחות לחברה הישראלית מעסקים יציבים, חזקים ומעורבים, יש גם אחריות אישית ומקום לפילנתרופיה פרטית.
עתר רזי-אורן מנהלת קרן קרסו: "אנו מאמינים בקרן, כי תוכנית שכזו המופעלת ע"י נשות מקצוע מתוך העיר והאזור, המבוססת על הצרכים הייחודים של הקהילה, תוך הקשבה ולמידה מתוך תוכניות הפועלות במקומות נוספים בארץ ובחו"ל, מאפשרת לפתח תוכנית מיטבית. ועדת ההיגוי שעומדת מאחורי התוכנית עם נציגים ממשרד הכלכלה, משרד נגב גליל, הרשות המקומית, ועתר רזי-אורן מנהלת קרן קרסו, נותנים לתוכנית גב וערך מוסף רחב יותר. מדדי הערכה שנקבעו לתוכנית בטווח הרחוק יותר, לא רק בסיומה אלא בתום שנה, לגבי הרחבת הפעילות של העסקים של הנשים שמשתתפות בתוכנית, לצד מדדים נוספים, יאפשרו לנו ללמוד האם השגנו את מטרתנו."
"אנו תקווה כי התוכנית הזו תהווה מודל לעוד מחזורים בעיר ערד, ובהמשך לערים נוספות בדרום ובארץ. כי מערד, תפתח התקווה."
הכול בכדי להעלות אותך, אשת העסקים, אונליין- על דרך ההצלחה