ענף יבואני קרוואנים לתיירות ואיגוד לשכות המסחר מזהירים- אם לא יוחזרו הטבות המס לקרוואנים תהיה פגיעה קשה בענף באופן מידי ואף כריתת הענף והרס כל מה שנבנה בעשור האחרון. הורדה לטמיון של השקעות אזרחיות וממשלתיות! לא רק של ענף יבואני הקרוואנים אלא גם של מעגלי התעסוקה התיירותיים הסובבים את הענף.
מאת: ענת רסקין
מכתב של איגוד לשכות המסחר מתאריך 27/6/2022 נשלח לעו"ד אסי מסינג היועץ המשפטי במשרד האוצר בשם ענף יבואני קרוואנים לתיירות בישראל, בנושא שימור הטבת המס לקרוואנים וקביעתה כהוראת קבע כתנאי הכרחי לפיתוח וקיום הענף. במכתב הם מזהירים כי:
"פקיעת ההטבה תביא בסבירות גבוהה מאד לכריתת הענף, להרס כל מה שנבנה בעשור האחרון והורדה לטמיון של השקעות אזרחיות וממשלתיות. מה שנבנה במשך עשור, בעמל רב ובמשאבים רבים ייהרס באבחת חרב, וזאת בניגוד מוחלט לבקשות שר ומנכ"ל משרד התיירות שביקשו במפורש את הארכת הטבת המס וקביעתה כהוראת קבע."
הטבת המס לקרוואנים נגררים ואוטו-קרוואן
בכדי לעודד את פתוח תיירות הקרוונים בישראל החל מ-2012 יש צו הטבה במס הקנייה שחל על רכישת קרוואנים חדשים. הצו הראשון היה לשלוש שנים עד 2015 ומאז הוארך מעת לעת לתקופות של חצי שנה עד שנה. בפעם האחרונה הוארך הצו עד יוני 2022 ועמד להסתיים בימים אלה. [כרגע נדחה עד לאמצע חודש פברואר 2023, כנראה בגלל חילופי הממשלות].
פקיעת הטבת המס לקרוואנים נגררים ( 0% מס קניה במקום 40% מס) ולקרוואנים ממונעים ( 60% מס קניה במקום 83% מס) "תביא באופן מידי לפגיעה קשה בענף, חוסר כדאיות ליבוא קרוואנים לישראל תוך דעיכת ואף כריתת הענף והורדה לטמיון של המשאבים שהושקעו בפיתוח הענף, הן ע"י העסקים והן ע"י הממשלה מזה למעלה מעשור."
הגבלת הטבת המס כל פעם לחצי שנה בלבד אינה הפתרון ארוך הטווח ההכרחי לקיום הענף, אומרים בענף הקרוואנים.
למה המדינה מבקשת להפסיק את צו ההטבה?
לטענת המדינה צו ההטבה גורם להפסד של 6.5 מיליון ₪ בשנה שללא הצו היו נגבים. מנגד אנשי לשכת המסחר טוענים שההפסד כביכול לו טוענת המדינה הוא הפסד תאורטי בלבד ובמידה ואכן יבוטל צו ההטבה הרי שעקב קריסת הענף המדינה לא תגבה את המס הנדון כי פשוט לא יהיה ממי לגבות אותו. טענה נוספת של אנשי לשכת המסחר הוא שלא רק שאין הפסד הכנסות אמתי ממסים אלה שהמדינה נהנתה לאורך השנים בהם צו ההטבה היה בתוקף, מהכנסות ממסים בשווי של עשרות מיליוני שקלים. סכום זה כולל מס קנייה (מקרוואנים ממונעים), הכנסות מתיירות, מסים שמשולמים ע"י חברות שעובדות בתחום (יש כ-60 חברות שעוסקות בתחום של יבוא, מכירת והשכרת קרוואנים), הכנסות אלה ירדו מאוד במידה והצו יבוטל.
"מדינת ישראל נהנית, מזה מספר שנים, מהכנסות בגובה עשרות מיליוני שקלים חדשים בשנה… למותר לציין כי הכנסות אלו לא היו קיימות טרם הורדת מס הקנייה. הטבת המס היא זו שאפשרה את יצירת הענף, וכן גביית מסי קנייה כתוצאה מכך. ללא הטבת המס, בהכרח לא תהיה גביית מס כלל מהענף."
למשל: בשנת 2015 יובאו 242 קרוואנים נגררים בערך של 13,348,781 ₪ כשסך המיסים מהם הוא 2,401,584 ₪. בשנת 2021 יובאו כבר 469 קרוואנים נגררים בשווי של 32,397,043 ₪ והרווח ממיסים עליהם היה 5,722,073 ₪. [לפי נתוני המכס פרט מכס – 8716100000]
בשנת 2016 אושרו, ע"י משרד התיירות, מענקים ליזמים פרטיים בהיקף של 6 מיליון ש"ח להקמת חניוני קמפינג וחניוני קרוואנים. בכוונת משרד התיירות הייתה לפרסם גם בשנת 2017 חוזר מנכ"ל לסיוע באמצעות מענקים להקמת חניוני קרוואנים בהיקף של כ-3 מיליון נוספים… תקצוב של 2 מיליון ₪ להכשרת חניוני קרוואנים נוספים בחניוני לילה ביהודייה, אכזיב, מעיין חרוד, פארק אשכול, חניון בארות, יוטבתה, גן השלושה, אשקלון, ירקון, מצדה מערב … " אך מעט מאד נעשה בשטח.
עבור התיירות- נדרשת יציבות לאורך זמן
אחת הטענות המרכזיות של אנשי לשכות המסחר היא שתהליכי הפתוח בענף לוקחים זמן רב. תהליכים כמו קבלת אישורים להקמת אתרי קרוואנים, בניית האתרים, פיתוחם וכו', נמדדים בשנים (עד 3 שנים) והעובדה שהמשקיעים עומדים כל פעם מול השאלה האם הצו יוארך או לא, מונעת מהם להיכנס להתחייבויות והדבר גורם לעצירה בהתפתחות הענף.
חוסר היציבות וחוסר ההשקעה גורמים גם לבעיה מול תיירים שמעוניינים להזמין קרוואנים ולתכנן טיול קרוואנים בישראל. טיולים מסוג זה מוזמנים בדרך כלל שנה מראש, אבל עקב חוסר היציבות ספקי התיירות המקומיים נמנעים מלקבל הזמנות לטווחים כאלה משום שהם לא יודעים באם יוכלו לספק את השרות או לא.
בענף הקרוואנים מועסקים מאות עובדים ביבוא, מכירה, השכרה של קרוואנים, עובדים בתחום תפעול החניונים ובתעשיות שמשרתות את הענף. עבודתם של העובדים האלה בסכנה במידה והענף יקרוס, כפי שטוענים באיגוד לשכות המסחר.
עיקר הפגיעה תהיה באזורי הפריפריה בצפון ובדרום שם בדרך כלל נעשית השכרת קרוואנים, שימוש בחניוני הקרוואנים והתיירות הנלווית לכך.
אסף גרובר, עובד בחברת "א.ג. נגררים וקרוואנים": "אם לא ישנו את ההחלטה- שוק הקרוואנים יתמוטט! עולם שלם של תעסוקה שהולך להיפגע כתוצאה מהמיסוי הקרב."
אסף חושש שלא רק שוק הקרוואנים יפגע אלא גם פלחים של אוכלוסייה שחופשה בקרוואן הייתה הפתרון המושלם עבורם. כאלו שאוהבים לצאת לחופשה בחיק הטבע להיות חופשיים, קרובים לטבע- "זה פשוט סגנון חופשה אחר." או כאלו שזוהי חלופה ראויה להם לצאת לחופשות ארוכות בגלל עלות המלונות, או שיש להם משפחה גדולה ועלות חופשה בבית מלון היא גבוהה עבורם… "השכרה/רכישה של קרוואן זה הפתרון שלהם."
"אנחנו מדינה יקרה וזו תיירות אחרת, זה הרעיון. תחליף לבתי מלון. קרוואנים, אוטו-קרוואן זו חלופה אטרקטיבית. אוטו-קרוואן למשל זהו מוצר אידאלי גם לתיירות נכנסת מאירופה שמכירה את סגנון הנופש הזה. אבל עם מיסוי כזה לא יהיו קרוואנים במחיר ראוי. זה יפגע גם ביבוא וגם בייצור הישראלי. הרבה מעגלי עבודה בתחום יאבדו את עבודתם."
עומר סלע מנהל תחום הרכבים באיגוד לשכות המסחר מציין ש"קידום הטבות המס לקרוואנים המיועדים לתיירות היא משמעותית! "…"בשנים האחרונות יש חרב המונפת מעל הענף כולו בשל חוסר יכולת של רשות המיסים ומשרד התיירות להבטיח את הטבת המס. זו בעיה שהיא חלק מבעיה לאומית כרונית- בעיה כללית בתפיסה של רשות המיסים שלא מבטיחה הטבות מס לאורך זמן ומחליטה רק ברגע האחרון אם להמשיך עם ההטבה או לא..
רשות המיסים בדרך כלל מעניקה הטבות מס בתחילת דרכו של ענף וברגע שהוא מתפתח לא רואה צורך להמשיך עם ההטבה. זה חוצה ענפים, לאו דווקא קשור לענף הקרוואנים. בנושא שלנו, רשות המיסים גם תלויה בהחלטות של משרד התיירות [שבשנים האחרונות בעקבות בחירות חוזרות ונשנות התחלפו בו שרים בתדירות גבוהה] . לשמחתנו כל שרי משרד התיירות והמנכ"לים שהיו לאחרונה תמכו בענף הקרוואנים לתיירות! לאחר הבחירות האחרונות פנינו מחדש לשר התיירות החדש חיים כץ אך עד לרגע זה לא ידוע לנו מהי עמדתו בנושא."
עוד הוסיף עומר סלע כי ידוע שענף התיירות רגיש לכל אירוע קיצון לכן הוא מקווה שלפחות ברמת הרגולציה והמיסוי יהיה עוגן של יציבות. "אנחנו מקווים שהעמדה שלנו תתקבל ומחכים להחלטה. צריך לשמר את הטבת המס שכן ביטול שלה יגדע את ענף הקרוואנים לתיירות וגם להפוך אותה להוראת קבע כדי לייצר יציבות בענף."