נו, די כבר עם הפחד! צאו מאזור הנוחות שלכם וגלו את המרחבים
כשאני יושבת במרפסת סלון ביתי הרי חברון נישאים מולי רק "הושט היד וגע בם". אורות יישובי ההר מנצנצים בלילה באופק מעבר לעלטת מרחבי המדבר הפרושה בינינו. ואם תעלו למצודת בנין המועצה שלהם תוכלו להשקיף על בקעת ערד ועל העיר ערד הנפרשת מול עיניכם.
מאת: ענת רסקין
תעלו אלינו לסיור, הם אמרו לנו. הם- אנשי ההר, הר חברון ואנחנו- אנשי הבקעה, בקעת ערד. אנחנו שכנים. רק עשרים דקות נסיעה מפרידות בינינו. ולמרות ההבדלים כביכול, בסופו של דבר יש לנו רבות מהמשותף ובעיקר קידום ענף התיירות. ההכרה שהעתיד נמצא בתיירות המרחבית, בשיתוף אטרקציות בין קהילות ושיתופי פעולה כלכליים, הביאה להזמנה שבעקבותיה נסענו להכיר אותם מקרוב.
נחשון אפיק, מדריך טיולים והפעלות בטבע, כשמו כן הוא, נבחר להדריך אותנו בדרכים. כך יצאנו 24 אנשים העוסקים בתחומים שונים של תיירות בערד לסיור בהרים, ביערות ובמערות של דרום הר חברון המכונה גם חבל יתיר.
יצאנו מהעיר ערד שיש הרואים בה שער למדבר. חצינו את בקעת ערד ועלינו עם כביש 80 להר עמשא המתנשא לגובה של יותר מ-800 מ' מעל פני הים. שם על ההר ממנו אפשר להשקיף על ערד, ניטע עוד בתחילת שנות ה-60, יער הנטע הגדול בישראל. היער שימש כסמן פוליטי של שטחי ישראל אבל גם כעוצר מדבור. בתוך היער קמו ישובים קהילתיים, נטעו כרמים המשמשים את יקב "יתיר" המפורסם ביינותיו וגם מטעי עצי פרי כמו נקטרינות, תפוחים ואפילו דובדבנים.
הגודגדנים והדובדבנים מבשילים באזור זה מוקדם יותר מאחיהם בצפון כך שאפשר להגיע לפסטיבל הדובדבנים בסביבות חודש מאי לחוות קטיף עצמי ולהנות מהפרי האדום-אדום הזה. אתרי פריחה של החלמוניות שפורחות בסתיו ועיריות הפורחות באביב עם הדובדבנים מספקים גם הם חוויה משפחתית. בחורף מתכסה האזור בשלג וכל תושבי האזור מעפילים בשמחה בכדי להנות מההר בלבן.
היער משובץ בעתיקות ושבילי טיול נוחים להליכה, רכיבה על אופניים או נסיעה במכונית. תמצאו בו מקומות מוסדרים לפיקניק. במרכז היער נמצא מאגר מים גדול, מגודר ולא ניתן לטבול בו מטעמי בטיחות, אך הוא בהחלט מראה משובב נפש. באמפי הקטן שבאזור נערכים מופעי קיץ מפעם לפעם ואפשר לבקר בגלריות שפועלות ביישובי היער. עולם ומלואו בריאה הירוקה הגדולה הזו.
חצינו את מחסום מצודת יהודה (בית יתיר) שלא צריך להוות עבורכם מחסום בטיולכם באזור המאובטח. בהמשך הדרך, כשתגיעו למצפה אביגייל תוכלו להתוודע למעיין קטן החבוי בתוך מערה בהר ולכן שמו- "מעיין בסתר ההר". אביגייל היא דמות מקראית. מי שהייתה אשתו של נבל הכרמלי שהתגורר במעון, בהרי יהודה, ולאחר מותו הייתה לאשתו של דוד המלך. את הספור המלא תוכלו לקרוא בספר שמואל א' פרק כ"ה. במקום בריכת מים קרים קטנה שאפשר לטבול בה ולהתרענן מחום היום.
אם הזכרנו את הישוב כרמל התנכי הרי שבעקבות האזכור בתנ"ך הוקם הישוב כרמל החדש (כמו ישובים חדשים רבים שהוקמו על בסיס סיפורי התנ"ך מהאזור). במקום מחכה לכם הפתעה לטובה בדמותו של מפעל 'עשבי קדם' המייצר מוצרי מרפא וקוסמטיקה מהצומח במדבר יהודה. בגלל תנאי המצוקה בהם גדלים הצמחים באזור נמצא כי הם מפתחים ריכוזים גבוהים של חומרים פעילים. בעקבות מחקרים המפעל ממצא שמנים אתריים ומפיק מוצרים העשויים 100% חומרים פעילים למטרות רפואיות או קוסמטיות. הסבר מלא תקבלו במרכז המבקרים הקטן והנאה שבמקום ואף תוכלו לרכוש מוצרים בהנחת מפעל.
אל העיר העתיקה סוסיא הגענו עם שקיעה לסיור בין הממצאים הארכיאולוגים ובית הכנסת המדהים ביופיו ששוחזר לתפארת והפך זה מכבר לסמל המקום. באחת המערות צפינו בסרטון המסביר את ספורה של העיר סוסיא, עיר כוהנים עתיקה עם 30 מקוואות, שסיבת חורבנה עדיין לוט בערפל. בכניסה לגן העתיקות יש מרכז מבקרים מרשים עם בית קפה-מסעדה. אפשר לרכוש בו גם מוצרים שונים של אנשי ההר או לחגוג אירועים של עד 150 איש. תמונה קבוצתית על מדרגות בית הכנסת חתמה את הסיור המלמד.
רחוקים ממרכז הארץ, מבודדים במרחב, גרים בספר המדבר- הוא מדבר יהודה המפורסם, אנחנו והם חווים מעין שותפות גורל. ערד משמשת לתושבי המועצה האזורית הר חברון עורף עירוני בדרום ואילו יישובי המועצה משמשים חומת מגן לערד בצפון.
יש הקוראים להם 'מתנחלים' והקונוטציות בדרך כלל מעוררות רגשות עזים וחילוקי דעות. אבל אני רוצה להזכירכם שכשרצו לאכלס את העיר ערד יצאה קריאה רשמית של הממשלה לבוא ולהתנחל בערד. כן, זו הייתה המילה במקור! במוזיאון ההיסטורי של ערד תוכלו לראות את הכתובים שבראשם מתנוססת השאלה: "למה כדאי לבוא להתנחל בערד?" והמשכה פרוט מדוקדק של כל היתרונות שמציעים האזור והעיר המתוכננת שקמה במרחב.
היתרונות המרחביים לא נס ליחם. הנוף הפראי הקדום, האוויר הצלול, ממצאי העתיקות הממחישים את ההיסטוריה הקדומה שלנו, בני ישראל, כאן באזור. אליהם התווספו בתקופה החדשה הצעות אירוח מגוונות ותוצרים של אנשים יוצרים ופעילים. עבר והווה שזורים יחד ויוצרים עתיד. והעתיד הוא במרחב השיתופי המתגבש!
נחשון מוציא מפוחית וכולנו מצטרפים אליו ,ואיך לא?!, עם השיר של נעמי שמר: "על הדבש ועל העוקץ, על המר והמתוק.. שמור אלי על זה הבית.. שמור על המעט שיש לי.. על כל אלה, שמור נא לי אלי הטוב".