ועדת המשנה לערערים מטעם משרד הפנים, המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשותה של עו"ד אורית קוטב, דחתה בהחלטה שהוגשה בתאריך 29/3/11 , את הערר של הישוב כסייפה והורתה על קידום התוכנית לשדרוג כביש 31 המקשר בין ערד ואזור ים המלח למרכז מטרופולין באר שבע ולמרכז הארץ בכלל. שידרוג כביש 31 אמור להסתיים עד שנת 2014
מאת: ענת רסקין
לתוכנית שידרוג כביש 31 הוגשו התנגדויות שונות כולל התנגדות של המועצה המקומית כסייפה שקבלה על כי התוכנית לא כוללת כניסה נאותה לישוב, בפרט לאלו הבאים מכיוון ערד. מועצת כסייפה בקשה לשקול חלופות תכנוניות אחרות שלא יביאו, לדעתה, לפגיעה ב 18,000 תושבי הישוב ובאיכות חייהם של התושבים הנמצאים גם כך במצב סוציו-אקונומי נמוך.
הישוב כסייפה ממוקם מערבית לכביש 80 ודרומית לכביש 31. דרך הגישה העיקרית לישוב היא ע"י צומת כסייפה בכביש 31 וגישה נוספת לישוב אפשרית מכביש 80.
מערבית לכניסה הראשית מצויים בתי עלמין משני צידי הכביש הקיים המשמשים את האוכלוסייה במקום וכמו כן באזור הצומת קיים אתר עתיקות מוכרז (תל כסיף) מהתקופה הביזאנטית והאסלאמית הקדומה (מאות 4-10 לספירה) המשתרע על שטח של כ-750 דונם מצפון ומדרום לכביש 31 הקיים.
לפי חוות הדעת הארכיאולוגית שהוגשה ע"י רשות העתיקות-מרחב דרום, בתחום האתר ישנן כנסיות, בתי מגורים, מתקנים תעשייתיים, מערות מגורים, בורות מים, קברים ורחובות. עפ"י בדיקה שערכה רשות העתיקות ממזרח לישוב העתיק ומצפון לצומת הכניסה הקיימת לישוב כסייפה נמצאו כ-80 קברים שהם חלק מבית הקברות של הישוב העתיק וכן 3 בורות מים. ממצאים אלו מקשים על קיום מחלף בכניסה העכשווית לכסייפה (כפי שדורשת המועצה המקומית) שכן עלויות החיפוי של הקברים מפני הכביש נעמדות בכסף רב.
החברה הלאומית לדרכים הציגה נתונים תחבורתיים בהם נמצא כי רמת התנועה של הישוב נמוכה ביחס לממוצע הארצי. מרבית תנועת הרכבים היא בשעות השיא של הבוקר ושל אחה"צ, בעיקר מן הישוב לב"ש או הפוך. התנועה מכיוון ערד לכסייפה נמוכה יחסית, עובדה הדוחקת הצידה את הטיעון של מועצת כסייפה כי הזזת הכניסה לכביש 80 תפגע בישוב כי לא תהיה כניסה נוחה לישוב לבאים מכיוון ערד.
ועדת המשנה לערערים של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום דנה בהתנגדויות השונות במשך 5 ישיבות שונות, 3 מהן יועדו להתנגדות המועצה המקומית כסייפה. הוועדה דנה ובחנה 4 תוכניות חלופות ובסוף הגיעה להחלטה כי התוכנית המקורית של מע"צ הינה החלופה המיטבית.
עם זאת החליטה הוועדה כי יש להסדיר הכניסה לישוב מכביש 80 במקביל לעבודות על מחלף מרעית בכביש 31 ממנו יכנסו גם לישוב כסייפה (בכניסה ימנית בלבד), והוסיפה הוראה שיש להסדיר את הטיפול הנופי במבואת הכניסה לכסייפה על מנת להבטיח כניסה ראויה גם מכיוון מערב.
הדרך החדשה של כביש 31 מתוכננת להיות דו מסלולית, ממוחלפת לכל אורכה והשלמתה תאפשר נגישות לישובים: חורה, אל סייד, מולדה (ישוב מתוכנן), בסיס נבטים, כסייפה, מכחול, אל-פורעה (ישוב מתוכנן), תל ערד (צומת 31-80), כמו גם לפארק ערד, א.ת. שוקת והצומת עם כביש 316.
התוכנית מאפשרת נגישות נוחה, מעברי עדרים ודרכים חקלאיות בניגוד לכניסות והיציאות הבלתי מוסדרות, סטטוטוריות ובלתי חוקיות, הקיימות כיום אל הדרך וממנה, מה שגורם למפגע בטיחותי חמור שתוצאותיו הינן תאונות קשות וקטלניות הנגרמות בעיקר בקטע הדרך בין ערד לצומת שוקת.
לפי נתונים של החברה הלאומית לדרכים בקטע כביש זה ארעו ב-6.5 השנים האחרונות 21 תאונות דרכים בהן נפגעו 55 איש מתוכם 3 הרוגים ו-2 פצועים קשה. על רקע מציאות קשה זו נחשב כביש 31 ל 'דרך אדומה' ונוצר הצורך הדחוף בקידום תוכנית לשדרוג כביש 31
החברה הלאומית לדרכים רואה בתוכנית השדרוג של כביש 31 "פרויקט לאומי הן במישור התחבורתי-בטיחותי והן במישור הכלכלי ולאור חשיבותה לפיתוח הנגב המזרחי וסביבתו".
בתסקיר השפעה על הסביבה מחודש מרץ 2009 שנעשה עבור הוועדה המחוזית לבנייה נאמר כי: "המשמעות התכנונית של אי בצוע התוכנית היא שמירת המצב הבטיחותי הירוד בקטע ואף החרפתו. לנוכח הגידול בנפחי התנועה והמשך הבנייה הבלתי חוקית בצידי הדרך תמשיך ותרד רמת השירות של הכביש עד שתגיע לרמת שירות בלתי סבירה למשתמש, דבר המהווה מפגע בטיחותי וסביבתי ממדרגה ראשונה".
ועדת המשנה לערערים כתבה כי בנסיבות אלו מן הראוי להוציא את התוכנית מן הכוח אל הפועל ולהביא אותה לסיומה בדחיפות, לא רק בגלל היבטים בטיחותיים אלא גם בגלל היבטים של שיפור הנגישות לישובי האזור ולמטרופולין באר שבע. "מדובר בפרויקט לאומי הכלול בפרויקט נתיבי ישראל, שמטרתו הגברת נגישות של איזור הפריפריה לאזור מרכז הארץ כחלק מתכנית לפיתוח האורבאני והתחבורתי בישראל".
הוועדה מודה כי מעבר לשיקולי שימוש בקרקע הפנויה, רעש וכו' השיקול המרכזי בקטע כביש זה הוא שיקול העתיקות. העובדה כי גם כיום קיים בית עלמין משני צידי כביש 31 בנוסף לקברים העתיקים ואתר העתיקות יש עדיפות לבחירת חלופה המתרחקת מאתרי העתיקות בכדי למנוע עיכוב של הפרויקט עד כדי אי מימושו.
עוד כתבות בנושא: האומנם כסייפה מתנגדת לכביש 31?