(צילום-ענת רסקין)
מועצת הנגב יצאה בקמפיין משותף עם יישובי עמק יזרעאל בכוונה להילחם על בנייתו של שדה תעופה בינלאומי בנגב במקום בצפון. יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב: "משרד הביטחון שם את כל משקלו כנגד בנייתו של שדה התעופה בנבטים. מדובר בהחלטה שהיא לא צבאית בלבד אלא דיון לאומי חשוב וכולל על עתיד הנגב, הכלכלה, התעסוקה והנחיצות של הנגב ותושביו בעיני המדינה".
לאחר שנים רבות של חיפושים אחר מקום לשדה תעופה בינלאומי רמה 1 בנוסף לנמל התעופה בן גוריון, שמתקרב לקצה גבול הקיבולת שלו, הוחלט במסגרת חוק התקציב לשנת 2015, לבנות שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג "במרחב רמת דוד" שבעמק יזרעאל. השדה החדש, שיעשה שימוש אזרחי בינלאומי בבסיס ח"א רמת דוד יחד עם פעילות חיל האוויר הישראלי בו (שדה תעופה משותף אזרחי צבאי), יתחיל לפעול לפי התוכנית בשנת 2019.
האופציה השנייה שנידונה אל מול שדה דוד היא בניית שדה התעופה דווקא בדרום, בנפרד משדה התעופה הצבאי בנבטים, אך האופציה הזו, שקיבלה את מירב התמיכה הפומבית, נדחתה על הסף על ידי משרד הביטחון בלבד, שסרב לאפשר בניה של שדה תעופה אזרחי בנגב.
כשקיבלו תושבי הדרום את הבשורה, כי דווקא המיקום שהוביל ביעילותו על פי כל המומחים המעורבים, כולל משרד התחבורה ירד בן הפרק, טענו כי מדובר בהפרה של ההבטחה הממשלתית להשקיע בשיקום יישובי הדרום, בייחוד לאחר מבצע "צוק איתן". בנוסף, קיבלו תושבי הדרום רוח גבית מארגוני סביבה ארציים, כמו מגמה ירוקה, שטענו כי שדה תעופה ברמת דוד יגרום לפגיעה אנושה בבעלי החיים שעמק יזרעאל הוא סביבת המחייה הטבעית שלהם, לעומת זאת בנבטים הפגישה תהיה מינימלית.
מועצת הנגב, שמנהלת בחודשים האחרונים את המאבק בדרום על הקמת שדה התעופה בנבטים, חברה בחודש שעבר באופן רשמי למאבק המתנהל בעמק יזרעאל, כנגד הקמת שדה התעופה הבינלאומי ברמת דוד. "אחרי סדרת פגישות עם גורמים במשרדי הממשלה הרלוונטיים הבנו כי משרד הביטחון, בנימוקים שהוא מאחר לספק, שם את כל משקלו כנגד בנייתו של שדה התעופה בנבטים, בעוד ששאר המשרדים מעדיפים את הבניה בנגב". מספר יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב ומוסיף: "למשרד הביטחון יש כוח, ואני לא מערער על נחיצות הכוח הזה, אך במקרה הזה מדובר בהחלטה שהיא לא צבאית בלבד , אלא דיון לאומי חשוב וכולל על עתיד הנגב, הכלכלה, התעסוקה והנחיצות של הנגב ותושביו בעיני המדינה".
גם ראשי מועצות מכל עמק יזרעאל וסביבתו מתנגדים. איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו : "עמק יזרעאל ידוע בטבע השופע ובבעלי החיים הייחודיים לו, בחקלאות, באתרי מורשת שהם ערש ההתיישבות בארץ ישראל, בהיסטוריה ובתיירות שכל אלו מושכים. רוב התושבים בעמק, באו לפה בזכות איכות החיים הכפרית, השקט והטבע. שדה תעופה בינלאומי רמה 1 יפגע אנושות באורח החיים של כל תושבי העמק וכן גם בתיירות ובכלכלה המקומית. בנוסף יצור רעש, זיהום אוויר ובריחה של בעלי החיים מהמקום. לא ניתן שהמדינה תתעלם מכל חוות הדעת של המומחים, לרבות מומחים של איכות הסביבה. החלטה עלומה של משרד הביטחון בלבד, לא יכולה להפוך לגמרי את הקערה".
בשבועות הקרובים תחל סדרת הפגנות משותפות של מועצת הנגב ותושבי הנגב יחד עם מטה המאבק בצפון ותושבי עמק יזרעאל- הן בצפון, הן בדרום והן בירושלים. במקביל הוחלט בשבועיים האחרונים על איחוד כוחות והקצאת משאבים בשני המטות.
אטלן: "מועצת הנגב קוראת לכל תושבי הנגב לקחת חלק במאבק, ואף מבקשת מכל המעוניין לפנות אליה למידע נוסף אודות המאבק שרק עכשיו מתחיל. אני בטוח שבסופו של דבר קולנו, בתמיכה גורפת של כל תושבי הפריפריה הגאוגרפית בישראל- דרום וצפון כאחד, יצליח להישמע".
כתבות נוספות בנושא:
שדה תעופה בינ"ל במגידו בצפון או בנבטים בדרום?
קרב המאסף על הקמת שדה תעופה בינ"ל חלופי בנבטים שבנגב המזרחי
Last call to Bee'r-Sheba קריאה אחרונה לטיסה לבאר-שבע – שדה בינ"ל בנבטים בנגב