כבר חודש שהבאר ב"צוק תמרור 3" שופעת נפט אחרי שלפני כארבע שנים התייאשו מלהפיק ממנה תנובה כלכלית. יונתן כרמלי שמפקח על מתקן הקידוח במקום חושב שהוא חי בסרט ומדבר בהתרגשות על הנס שקרה. 400,000 ליטר של נפט גולמי נשלחו לבתי הזיקוק עד כה ועוד היד נטויה.
מאת: ענת רסקין
לפני כ-4 שנים נפלו מחירי הנפט, הקידוחים ב- "צוק תמרור3" התחילו להביא מים והוחלט שלא כלכלי להמשיך ולהחזיק את באר הנפט. ארבעה קידוחים היו באזור ערד שנקראו "צוק תמרור".
בשנת 2010 דווח עדי בן ישראל מ"גלובס" כי "זרח" מחזיקה ב-50% מקידוח "צוק תמרור 4" וכי ההערכות הראשוניות של החברה, על פי סקרים סיסמיים שנערכו בעבר, מדברות על כ-6.6 מיליון חביות נפט באזור. אבל בפועל לא הייתה כדאיות כלכלית לפעילות בקידוחים. שניים ננטשו (ללא סתימה לפי תקן כדברי כרמלי), באר נוספת נסתמה כהלכה ובאר מספר 3 המשיכה לפעול אי שם בעומק 1800 מ' תחת שמירה מקומית.
לפני פחות משנה נמכר הזיכיון שהיה לאיש העסקים רמי קרמין מחברת "זרח" חיפושי גז ונפט, לאיש העסקים יוסי לוי מ"פטרוטקס נפט וגז בע"מ. למה לוי קנה בארות שנחשבו ללא כדאיות או יבשות? כרמלי בעצמו לא כל-כך מבין. בחודש אוגוסט 2018 הגישה פטרוטקס – שותפות מוגבלת לממונה על ענייני הנפט תכנית לאטימת קידוחי "אמונה 1" וקידוח "צוק תמרור 3 " בשטח הרישיון. אבל לפני חודש ב-28/10/18 התקשר עיאד, הבדואי ששומר על באר הקידוח וספר לכרמלי שמשהו קורה לשעוני מד הלחץ. השעונים מראים על לחץ גבוה בבאר, 500 PSI . כרמלי הגיע לחוות המכלים שבשטח. הבדיקות הראו שיש שחרור של גז ואח"כ הם שמעו שמגיע נוזל "וברור שזה נפט". "הבאר זורמת" צהל כרמלי כשהתקשר לבעל הבית לבשר על הפלא.
יונתן כרמלי (81) מהמושבה כרכור שבשרון בן למשפחה יקית. למד בתיכון מקצועי "בסמת" בחיפה וגוייס ע"י חיל הים בכדי ללמוד באנגליה להפעיל מנועי דיזל "רסטון" שהותקנו במשחתות החדשות שנקנו אז "אחי יפו" ו-"אחי אילת". שרת על המשחתות ואחרי מלחמת ששת הימים ערך עם חבר טיול לסיני. באבו רודס בקשו ממנו לתקן מנוע דיזל ולהישאר לעבוד בשדה קידוח הנפט שהיה במקום. מפה לשם למד אודות הפקת נפט וגז וטיפול בשדות נפט. במסגרת הסכם ההפרדה משנת 1975 הוחזרו הבארות למצרים. כרמלי השתלם בארה"ב ועבד ברחבי העולם: באיראן, אפריקה, קזחסטן, סנגל ועוד עד שבשנת 2000 חברה אמריקאית שכרה אותו במסגרת הקידוחים שלה לחיפוש נפט ברחבי הארץ. אח"כ חבר הביא אותו לבארות הנפט שליד ערד.
מכביש 31 היורד לים המלח פונים לשביל 4*4 המוביל למצדה (סימון כחול-לבן). דרך העפר חרוצה בעקבות הממטרים הרבים שירדו לאחרונה באזורנו. גם הגשר מעל הנחל לא מתוחזק וכרמלי כל הזמן חושש מאסון שיקרה אם מכלית הנפט שלו תפגע.
זכורה לרעה דליפת הנפט הגולמי מצינור קצא"א ליד כביש 90 (4/12/14) ותצלומי האוויר שהראו כתם נפט העומד על כשישה קילומטר שנפרסים מבאר אורה ועד ללב שמורת עברונה. (הזיהום בשמורה הוערך אז בהיקף של יותר מ-1,000 דונם) אבל עד שימצאו כל האישורים ומשרדי הממשלה ידעו איך לעכל את התופעה, שבתחילה ביטלו בשישים, כרמלי נותן לאדמה להוציא את מה שיש לה ושומר שאף אחד לא יסתום לו את הבאר ויגרום לאסון סביבתי.
כיוון שהקידוח לא היה פעיל לא בדיוק ידעו מה לעשות. גם אישורים היה צריך להתחיל לאסוף בבירוקרטיה הישראלית. "במקביל, פנתה השותפות לממונה לקבלת אישורו להפקה זמנית ומידית של נפט מהבאר ומכירתו לבית זיקוק וזאת על מנת למנוע התפרצות ודליפה של נפט מהקידוח ואפשרות של נזק סביבתי כתוצאה מהתפרצות לא מבוקרת של הנפט מהקידוח. השותפות קיבלה את אישור
הממונה להפקה מהקידוח." אך כרמלי לא מחכה לפקידים כי גם הבאר לא מחכה למשיח. הנפט רוצה לפרוץ ואם לא יתנו לו מוצא הוא יתפרץ ויציף את כל האזור "ומספיק גפרור קטן כדי להצית את הכול". בעקבות ניסיונו רב השנים כרמלי ממליץ להשאיר את הבאר פתוחה ולתת לנפט לזרום למכלים. כבר חודש שהבאר זורמת והם ממלאים מכלים בנפט ושולחים לבתי הזיקוק בחיפה. קרוב ל- 400,000 ליטר של נפט גולמי.
משרד האנרגיה הגיע לבדוק, גם משרד לאיכות הסביבה ואפילו רמזו לו שהמדינה תרצה תמלוגים.. כרגע המחירים גבוהים והנפט באיכות טובה (22 API) וגם פשוט אין ברירה כי הלידה התחילה ואי אפשר לעצור תהליכים של הטבע.. וכרמלי היקה נעל מגפי עבודה, הוציא מן הארון סרבל עבודה ישן וכובע והוא רץ הלוך ושוב כדי לדאוג שהכול ידפוק כמו שעון. במתחם הקידוח מוצבים מכלים וכשהם מתמלאים מגיעות מכליות לאסוף אותן בדרך לא דרך שגורמת להרבה דאגה אצל כרמלי. הוא דואג גם למנוע "דויטס" הגרמני הישן והטוב שמפעיל את המשאבה ולא מפסיק לספר בהתרגשות על הפלא שקרה פה במדבר ועל הנס האישי שקרה לו בגיל כל-כך מבוגר כשפתאום הוא צריך לחזור לעבודה ולהיות עסוק עד מעל הראש..
"אין הסבר למה שפתאום קרה כאן. משהו קרה שם למטה.." הוא אומר, "לדעתי זה קשור לשבר הסורי-אפריקאי שהיה פעיל מהרגיל בשנה האחרונה". גם דר' ירון פינצי ממרכז המדע ערבה-ים המלח לא פוסל את המחשבה הזו: "יש קשר ישיר וחשוב בין השבר הסורי-אפריקאי לקידוחים. הבקע ייצר מלכודות פוטנציאליות, זרימת חומרים אורגניים מערבה נפסקה והצטברה בבקע.. צריך הרבה תנאים להיווצרות נפט.. אבל זה אפשרי".
"הזקן מכרכור" כינו אותו במשטרת ערד כאשר פנה אליהם בבקשת עזרה למכוניתו שנתקעה בשביל הפגום אבל כרמלי לא נעלב הוא רואה עצמו יותר כמבוגר האחראי. הוא בן 81 אבל בעקבות פריצת הנפט בקידוח 3 גם הדם שלו התפרץ והוא התעורר מחדש, מרגיש חיות ולא מפסיק לדבר בהתרגשות על הנס שקרה. כמה נפט יש? כמה זמן הוא עוד יזרום? כל זה לא ידוע אבל ההתרגשות מהשטח ידועה..