שביל אטרקטיבי לכל המשפחה. למרות שהמדרגות נמוכות בגובהן העלייה במדרגות לא קלה! מפעם לפעם יש לעלות בסולמות למפלס הבא של השביל. לא לכל אורך נתיב המדרגות יש מעקה לאחיזה.
מי שמעוניין לעשות את השביל בירידה ייהנה לא פחות.
נכתב ע"י ענת רסקין (1/2019)
בכל מקרה, יש צורך ב-2 מכוניות שיחכו לכם בתחילת/סיום מסלול. אחת בחניה בכביש 90 ושנייה בחניון על הר סדום.
בראש הר סדום יש תצפית נוף מרשימה על המדבר וים המלח.
הנסיעה הר סדום-כביש 90 היא נסיעה בשבילים מוסדרים נוחים למכוניות רגילות ולא פחות אטרקטיביים לג'יפאים. יש שבילים כבושים ויש קטעים של שביל שטח. לאורך הדרך נוף מדברי מחליף צבעים עם תצורות מלח מעניינות. במקומות מסוימים ההר נראה ממש כמו ארמונות בחול הים שילדים נוהגים לעשות מטפטופי מים עם חול שמחזיקים בכף היד.. בדרך זו אפשר להגיע גם לנחל אשלים, נחל פרצים ומעלה עזגד ולחניון לילה במקום.
איך מגיעים?
לעולים במעלה הסולמות מכביש 90
למגיעים מהצפון דרך כביש 90- תחילת מסלול העלייה במעלה הסולמות היא מול *מחנה העובדים הישן בים המלח. יש שלט חום שמפנה למסלול. 50מ' לפני תחילת העלייה יש מפרץ חנייה קטן שם אפשר להשאיר את המכונית. על צלע ההר תראו שאריות של מבנה עץ שכיסה את הכניסה למערה ששימשה את עובדי סדום (שגרו במבנים החצי משוקעים במחנה מעבר לכביש. מתך מחשבה שכך תרד הטמפרטורה במבנה) כמפלט מהחום הנורא וכאולם הקרנת סרטים בערבים. הכניסה למערה חסומה כיום. תזכורת נוספת למערת העובדים תראו כבר בתחילת העלייה בשביל בצורת צינור גדל מידות המונח בפתח אחר של המערה. (גם הוא חסום לכניסה).
סיום המסלול- במצפור הר סדום בראש ההר. שם יחכה לכם רכב שני כדי לרדת מההר ולהחזיר אתכם למכונית החונה על כביש 90 .
מי שרוצה לעשות את השביל בירידה–
יש צורך להשאיר מכונית בחניון בכביש 90 ועם מכונית שנייה לנסוע לראש ההר לחניון מצפור הר סדום/שביל המדרגות. לשם כך ממשיכים לנסוע דרומה על כביש 90 עוד כ-3.3 ק"מ, עד למפעלי ים המלח. ממשיכים עם השבילים המסומנים באדום +שחור.
- קצת לפני מפעל ים המלח יש לפנות ימינה לדרך עפר, סימון אדום.
- נוסעים עם הסימון האדום כ-2.3 ק"מ, עד להסתעפות שבילים אדום-שחור.
בהסתעפות תראו שלטי הכוונה ומפה. הדרך האדומה ממשיכה לנחל אשלים, נחל פרצים ומעלה עזגד ולחניון לילה במקום. - להמשיך עם הדרך השחורה להר סדום/מצפה הר סדום. זוהי דרך מסומנת של כביש עפר כבוש ונוח לנסיעה של כל כלי רכב. יש לנסוע כ-1.6 ק"מ עד להצטלבות נוספת בין השבילים שחור/כחול. השביל הכחול ממשיך להר סדום והשחור יביא אתכם למצפור הר סדום ולשביל המדרגות.
- ממשיכים עם השביל השחור כ-2.5 ק"מ בדרך שטח. לרכבים פרטיים מומלץ לנסוע בזהירות. (תיתכן בעיה לרכבים נמוכים!). השביל מסתיים בחנייה מוסדרת שם מחנים את המכוניות. הליכה קצרצרה תביא אתכם לתחילת הירידה בשביל המדרגות.
כדאי להשתהות בראש ההר ולהנות מתצפית מרשימה ביותר על המדבר וים המלח.
"מחנה העובדים בסדום" של חברת האשלג הוא מפעל המלח הדרומי בסדום, והמאוחר מבין שני המפעלים שהוקמו לחופי ים המלח לפני קום המדינה. המפעל הוקם בשנת 1934 באגנו הדרומי של ים המלח ביחד עם מחנה העובדים שלרגלי הר סדום על ידי משה נובומייסקי והמהנדס הבריטי תומאס גריגורי טולוק. אחת המערות במקום (מערת הקולונל) הורחבה והוכשרה למגורי הפועלים ובשלב מאוחר יותר אף נבנה שם קולנוע לרווחתם של העובדים. עד 1936 הייתה סירת מנוע שהביאה יום-יום מים מבקעת צוער (העיירה א-צאפי הירדנית) שבפינה הדרומית-מזרחית של ים-המלח. ב-1938 לשיא של כ-650 עובדים, כ-380 מהם היו חברי פלוגת הקיבוץ. הפלוגה הצליחה להחדיר למפעל ערכים קיבוציים. במלחמת העצמאות המפעל בסדום היה נתון במצור, ואספקה הועברה אליו במטוסים, במשך חודשים רבים ואנשיו נאלצו להסתתר בפני ההפגזות הלגיון הירדני במערות. במבצע לוט, ב-23 בנובמבר 1948, חודש הקשר היבשתי עם סדום.
לאחר המלחמה, ביקש דוד בן-גוריון להפעיל מחדש את המפעל מאחר שראה בו פוטנציאל כלכלי מצוין. קודם סלילת כביש דימונה-סדום שהקל על הגישה לאזור וקוים משא ומתן עם החברה כדי להניעה אותו להפעיל את המפעל. לאחר שניסיונות לקדם את הפעלת המפעל לא צלחו, ב-1952 הקימה ממשלת ישראל את חברת "מפעלי ים המלח בע"מ", והעבירה לחברה את המפעל שהולאם. במשך מספר שנים צבר המפעל חובות כבדים שכוסו בידי משרד הפיתוח עד שהועבר לבעלות פרטית…
בתחילת פברואר 2010 חברו מפעלי ים המלח והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לשם הצלת ושימור מבני מחנה העובדים. במקביל נשלמות ההכנות והתוכניות לקדם את עיצוב מחנה העובדים כאתר מבקרים לנושא האשלג, ים המלח וסביבתו, כשאחת האטרקציות המתוכננות – שחזור הרכבת שהסיעה הן את העובדים והן את האשלג למזח הטעינה והפריקה. (מתוך ויקיפדיה)