(צילום-ענת רסקין / צילום-יח'צ)
מנחת בר יהודה, הידוע גם בשמו "מנחת מצדה", שהוקם בשנות ה-60 במועצה האזורית תמר מעולם לא מימש את ייעודו המקורי, כעת הוא זוכה לתקומה מחודשת ועתיד להיות תחנה בקו אווירי שיחבר את חיפה – תל אביב- ים המלח ואילת. דב ליטבינוף, ראש מועצה האזורית תמר: "המועצה האזורית תמר וים המלח יהיו מעכשיו על המפה גם באוויר, לא רק בים וביבשה"
בתחום המועצה האזורית תמר עומד יתום כבר למעלה מ-50 שנה מנחת בר יהודה הממוקם למרגלות אתר מצדה וידוע גם בשמו "מנחת מצדה". הוגה ויוזם מלאכת בניית המנחת היה יהודה אלמוג, ראש המועצה האזורית תמר והוא הוקם על ידי חיל ההנדסה בתחילת שנות ה-60. מאז ועד היום כמעט ולא נעשה בו שימוש, למעט תקופה קצרה מאוד. כעת החליטה המועצה האזורית תמר לפתוח שער אווירי חדש למחוזותיה אשר יאפשר גישה יעילה ומהירה לאזור.
המנחת מאושר בתכנית המתאר הארצית תמ"א 15 כשדה תעופה בינלאומי והוא כולל מסלול אספלט איכותי באורך של 1,200 מטרים וברוחב של 30 מטרים. לצד המתחם הקימה לאחרונה החברה הכלכלית חבל ים המלח, האמונה על הפעלתו וקידומו, מבנה משרדים ותפעול קבוע בשטח בנוי של 130 מטרים רבועים הכולל חדרי הדרכה ומרכז שירותים אשר יהווה עוגן לפיתוחו העתידי של המתחם וזאת, לצד פיתוח סביבתי ניכר. מבנה זה מהווה תשתית ראשונית לטרמינל נוסעים עתידי המתוכנן לקום במקום, עם הפיכתו של המנחת לשדה תעופה.
"האזור מושך אליו כ-2,000,000 מבקרים בשנה. מטרתנו הינה להביא למצב בו הטיסות אל המתחם וממנו יתנו מענה תחבורתי למבקרים ואף יגדילו את תכיפות הביקורים הן של תיירות פנים והן תיירות חוץ". מסביר דב ליטבינוף, ראש מועצה אזורית תמר את ההחלטה.
במטרה לממש את ייעודו של המתחם הוכנה במועצה האזורית תמר ים המלח, באמצעות החברה הכלכלית חבל ים המלח, תכנית תלת-שלבית לפיתוחו ההדרגתי של המתחם לאורך זמן ולהפיכתו למנוף לפיתוח תיירותי, התיישבותי וסביבתי במרחב ים המלח.
בשלב הראשון, הוכשר המנחת לשימוש בחג הפסח האחרון ובמקום נעשתה פעילות טיסה חווייתית, ספורט אווירי והטסת טיסנים כפעילות תיירותית למבקרים. פעילות אשר זכתה להצלחה ולהתלהבות רבה מצד האורחים.
במקביל, ובמסגרת השלב השני של פיתוח המתחם, בוצעו התאמות שיאפשרו ביצוע טיסות סדירות במקום. ולשם כך הוקם מבנה קבוע הכולל משרדים, חדרי הדרכה, מרכז שירותים ובהמשך הפיתוח אף יוקצה מקום להקמת טרמינל.
השלב השלישי הינו מימוש ייעודו של המתחם והפיכתו לשדה תעופה בינלאומי. מימושו של שלב זה תלוי בנכונות של רשויות המדינה ובדגש משרד התחבורה לממש את ייעודו של המתחם בהתאם לתכנית המתאר הארצית. בדרך למימוש שלב זה המועצה האזורית תמר ים המלח אינה שוקדת על השמרים ופועלת כבר בימים אלה לחיזוק התשתיות ההכרחיות להרחבה משמעותית בפעילות המתחם: הארכת מסלול ההמראה והנחיתה ב-600 מטרים נוספים, הקמת האנגרים ממוזגים, תאורת מסלול, גידור, הסדרת חניה במקום ועוד. גם רשות הניקוז ים המלח עתידה להירתם למהלך ולפעול להסטת תוואי הנחלים בן יאיר ומצדה המועד לשיטפונות והחוצה את תוואי המסלול המתוכנן.
המסלול צפוי להקל משמעותית את החיים באזור, המרוחקים מערים גדולות שכן בעזרתו תתאפשר הטסה של תוצרת חקלאית והספקה, הטסה במקרי חירום של נפגעים באזור, חוקרים שיכולים להגיע בקלות אל מכון המחקר במקום וכמובן תיירים ותושבים.
"מיקומו של המנחת מהווה נקודת חוזק משמעותית ועוגן מרכזי לפיתוח האזור ומהווה עורק נשימה עיקרי בין תל אביב במערב המדינה לים המלח במזרחה. כך יוכל להוות נקודת מוצא פוטנציאלית משמעותית לטיסות תיירות, טיסות לכל המשפחה, טיסות נוף, פעילות אקסטרים ועוד" מסביר רוני אזולאי, מנכ"ל החברה הכלכלית חבל ים המלח.
"האזור בו אנו חיים רווי באתגרים סביבתיים ובהם גם תנאי מזג האוויר הקיצוניים במקום שלעיתים משתקים את אורחות חיי התושבים" אומר ליטבינוף ומסכם "שדה התעופה למעשה ייפתח שער חדש לפעילות תחבורתית ועסקית ענפה אשר תצמצם את המרחק הגיאוגרפי שבין המרכז לדרום הארץ. הדבר עשוי להקל באופן משמעותי הן על התושבים המתמודדים לעיתים תכופות עם האתגרים שבמגורים ביישוב מרוחק מהמרכז וכן עבור התיירים שיזכו להגעה חלקה, מהירה ונוחה לאזור. המועצה האזורית תמר וים המלח יהיו מעכשיו על המפה גם באוויר, לא רק בים וביבשה".