הנדון : שינוי צביון העיר, התנהלות המגזר החרדי בערד בניגוד לחוק ואי אכיפת החוקים העירוניים ע"י הגורמים האחראיים בעירייה! מובאת בזאת סקירה של עבירות על החוק מצד עמותות ותושבים חרדים, ואע"פ שהתרענו והפנינו את תשומת לב הגורמים האחראיים בעירייה לא ננקטו פעולות נגד. האם יש פה עצימת עין או אף שיתוף פעולה סמוי?
מאת: קבוצת 'הרוב מחליט' מערד
בתי כנסת, שמופעלים שלא כחוק בתוך דירות מגורים, מטרידים ומפריעים משמעותית לאיכות החיים של השכנים. לדוגמא ברחוב חן 40 מתפללים בקולי קולות, מזיזים רהיטים באישון לילה ובאחד המקרים אפילו שפכו צבע דמוי דם על סף דלת, הוציאו פקק של חברת חשמל וגרמו לעלטה. כל זאת כדי לאיים ולהפחיד שכנה שהתלוננה על ההטרדות במשטרה! בתי כנסת נוספים פועלים ברח' יהודה 26 וברח' ההר 15 ועוד. ברחוב ההר הופסקו התפילות כתוצאה מלחץ שכנים ופעילות נחושה של קבוצת "הרוב מחליט".
על גג הבית ברח' ההר 12 הוקם מבנה יביל ללא היתר בנייה. המכלול הפך לצימר לנופשים חרדים המופעל ללא רישיון עסק. הפעילות במקום מדירה שינה מתושבי השכונה הוותיקה אשר נהנו ,עד אז, מאיכות חיים שאפיינה את הרחוב השליו. האורחים הרבים שמגיעים להתארח נוהגים להשתמש בכלי אוכל חד פעמיים, המתפזרים ברחוב ונגרם מטרד אסתטי ותברואתי. מלשכת היועץ המשפטי לעירייה נמסר, כי בחודש אוקטובר השנה יתקיים דיון בבית המשפט השלום בב"ש. נחכה ונראה.
מקלט ברח' הצבי 5 נמסר לחרדים לצורך שימוש כ"מועדון חברתי", הרשאי לפעול מדי יום בין השעות 17.00 ל19.00. בפועל המקום הפך לבית מדרש/בית כנסת הפועל ברוב שעות היום. באחד הלילות הוקפצה כיתת הכוננות של קבוצת "הרוב מחליט" למקום בעקבות תלונת שכנים. מסתבר שבמקום, המשמש כמקלט בשעת חירום, בוצעו שינויים ללא אישור: במקלט נבנה מטבח, הוזזו קירות, הוכנסו רהיטים רבים והותקן מזגן בצורה לא תקנית. תושבי השכונה דיווחו, שהוצע כסף רב למשפחות ברחוב, על מנת שיסכימו להמשך הפעילות במקלט במתכונתו הנוכחית. תושבים פנו באופן רשמי לעירייה, וזו נוהגת בסחבת כנראה מחשש להתמודד עם אוכלוסיית חסידי גור.
שאלות מתבקשות: מי משלם את חשבון החשמל, על תאורה שדולקת יום ולילה ושימוש במזגן??? מי ערב לכך שבמצב חירום, המקלט יפונה ויוחזר לכשירות בזמן???
ועוד סיפור על מקלט. ברחוב חרוב 7 נפתחה מכולת בתוך המקלט בניגוד לייעוד וללא היתר. השכנים התלוננו על רעש, לכלוך וסירחון מרקב פסולת ירקות. בנוסף מוטרדים השכנים מוקדם בבקר מרעש של משאיות שפורקות סחורה במקום. נציג חילוני שנשלח לעשות קניות במכולת זו נענה בשלילה. מתברר שאמנם קיימת פנייה לפיקוד העורף – אך גם כאן אכיפה לא נראית בשטח בפועל.
ועוד מיטרדים ברחוב חרוב. על בית מס' 20 מוצבים רמקולים רבי עוצמה המכריזים על כניסת השבת ונשמעים בכל רחבי העיר. כריזה זו מפריעה את מנוחתם של רבים מהתושבים, מעירה תינוקות בבהלה וגם עובדי משמרות הנמים ביום. עוצמת הרעש הזו נמדדה ונמצאה כחריגה בתחום מה שמוגדר רעש מזיק. מעיריית ערד נמסר לנו, כי למפעיל הרמקולים הוצא צו האוסר על שימוש בהם והוא אף חתם על כך. מדוע לא נאכף החוק גם במקרה זה???
ונישאר ברחוב חרוב. קווי אוטובוסי- מהדרין הנוסעים אל ערד וממנה הולכים ומתרבים. תושבים ברחוב חרוב מתלוננים, שהאוטובוסים האלה מורידים נוסעים בתחנה ליד בית מספר 22 גם בשעות המאוחרות בלילה, דבר המהווה מטרד רעש לשכנים מסביב.
ואם באוטובוסים עסקינן, שימו לב תושבי ערד, יש קווי אוטובוסים המסיעים את ילדי החרדים מפתח כל בית ובית לבתי- הספר השונים בעיר, בעוד ילדינו הולכים ברגל! נשאלת השאלה, מי מממן את ההסעות? ומדוע יש איפה ואיפה בנושא הסעות תלמידים?
ונישאר בשכונת חלמיש. נערות חילוניות המתגוררות בשכונה התלוננו בפנינו שהוטחו בהן כינויי גנאי (זונה, שיקסע וכדו') כשעברו בשכונה בבגדי קיץ סבירים.
עד לא מזמן פיארו פסלי יעלים את כיכרות העיר, והנה לאחרונה הם נעלמו. במספר שיחות טלפון שערכנו, הוסבר לנו שעקב חבלות חוזרות ונשנות, הוחלט להסירם. תחילה, הנימוק נשמע תמוה. האם כל פריט שניזוק עקב וונדליזם מוסר ולא מחודש? מדיניות זו אינה תקפה לגבי תחנות אוטובוסים וגני שעשועים למשל. השבוע התבשרנו שפסלי היעלים ימוקמו ברובע האומנים באזור התעשייה, כנראה הרחק מעיני אלו שדוגלים במשפט: "לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה" (שמות כ', ג)..
מעניין לעניין באותו עניין. לגבי הפסל של האמנית גב' מיכלסון נשאלות השאלות: 1. האם נעשה מאמץ למצות את החקירה? 2. האם יש כוונה לשפץ את הפסל שמזוהה כל כך עם עירנו?
ועוד באותו עניין. האם ראית בעיר שלט פרסומת אחד (!) שמופיעה בו תמונה של אשה תהיה צנועה ככל שתהיה? מי הסכים להדרת נשים בערד? האם זה הסטטוס -קוו שהובטח לנו?
בחסות אישור שבועי ממשטרת ערד ועצימת עין של העירייה מקיימים חסידי גור הטרדות מתמשכות ליהודים משיחיים תושבי ערד במספר מוקדים. המוטרדים בחלקם נכים ומשפחות עם ילדים קטנים ברח' דוכיפת 42/1, ברח' נורית 12/1, ברח' עירית 23 ועד לאחרונה ברחוב נוף חשופים לקללות, צעקות, איומים והפחדות יום יומיות. ברח' עיט מתגורר אדם שסבו הציל יהודים מציפורני הנאצים בהולנד בזמן המלחמה, ומדינת ישראל העניקה לו את אות חסיד אומות העולם. ההיסטוריה הזו לא מרגשת את מנהיגי חסיד גור שמטרידים גם אותו.
מסתבר שהמוטיבציה להטרדות נובעת מקבלת כספי תרומות מחו"ל, כמספר ימי ההפגנה שהחרדים עורכים מול בתי היהודיים המשיחיים. שאלה: איך המשטרה והעירייה מאפשרות התעללות בחסרי ישע?
יש ידיעות על כך שאחרי הבחירות הבאות בכוונת החרדים לדרוש מעיריית ערד לסגור את החנויות הפתוחות בשבתות . המטרה העיקרית היא הרצון לסגור את החנויות והמעדניות החביבות על המגזר הרוסי, שמוכרות מוצרים לא כשרים.
פנייתנו מיוחדת לתושבי ערד מהמגזר הרוסי – התעוררו! בחרתם הנהגת עיר שחשבתם שתתמוך ברצונותיכם וקיבלתם הנהגה שמתרפסת מול המגזר החרדי על חשבונכם. בשיקול אלקטוראלי אתם נחשבים כנמצאים בכיס של ההנהגה, ולכן נדרשת התרפסות מול קהל בוחרים נוסף שזה הקהל החרדי. ביום פקודה החרדים כולם, עד האחרון בפקודת רבם ינהרו לקלפיות, בעוד שחלקכם, אם יישאר אדיש, יקבל כבר בבחירות הבאות ראש עיר חרדי בערד.
לאור הטעונים החמורים האלו אנחנו חושבים שהנהגת העיר נרדמה בשמירה, הסטטוס- קוו שהבטיחה במהלך הבחירות מתכרסם וזכויות האזרחים נרמסות. בנוסף יום יום ,שעה שעה, אין אכיפה, אין פתרונות, אין מענה מצד גורמי העירייה האחראים.
אנו, רוב תושבי העיר החופשיים, מכל גוני האמונה, מדתיים עד חילוניים, לא רק שלא זוכים למענה נאות אלא להיפך! קברניטי העיר לא עושים דיי לשמירה על צביונה המיוחד הרב תרבותי החופשי של ערד. תחושתנו שהבטחת הבחירות :" אני ראש עיר של כולם" ריקה מתוכן: אין שוויון בחלוקת משאבי העיר, ויש העדפה להקצאת קרקעות ומבנים ציבוריים למגזר החרדי.
לסיכום
פנייתנו להנהגת העיר היא להתעורר פן נעבור את נקודת האל חזור. אנחנו התעוררנו ולקחנו על עצמנו להעיר את התושבים שעדיין לא רואים את אובדן צביון העיר מתרחש אל מול עיניהם. רוב תושבי ערד הינם חילוניים ויש להתייחס אליהם כמספרם באוכלוסייה.
בתאריך 13/10 נקיים אסיפת תושבים, בנושא השינוי בציביון עירנו – ערד.
בכבוד רב
קבוצת "הרוב מחליט"
להצטרפות ולפניות, דוא"ל: [email protected]
23/9/12
.