31 מזרח - הפורטל לתיירות וקהילה של הנגב המזרחי

31 East - The Portal for Tourism and Community in the Eastern Negev

חיפוש
סגור
  • לאן השבוע לוח פעילויות ואירועים
  • טיולים בנגב

    אביזרים למטיילים

    הסעות

    טיולי פריחה בדרום

    מדריכי טיול לג'יפים

    מסלולי אופניים

    מסלולים לג'יפאים

    סיור במפעלים

    שביל ישראל

    תחנות מידע למטייל

    אפליקציות וטלפונים חיוניים

    הפקות אירועים בטבע

    טיולי שיטפונות בנגב

    מדריכי טיולים

    מסלולי טיולים עם מכוניות

    מעיינות, גבים ובריכות מים

    סנפלינג

    שבילי טיול בנגב

    גנים לאומיים ועתיקות

    טיולי אומנות

    יערות הקרן הקיימת לישראל

    כללי התנהגות

    מידע חירום יחידת חו"ה

    מסלולים במדבר יהודה

    מצפורים

    ריינג'רים וטרקטורונים

  • צימרים בדרום

    צימרים ובתי מלון

    לינת שטח- חאן לינה, אוהלי אירוח, חניוני אוהלים, חניוני לילה

    בתי ספר שדה ואכסניות נוער

    מלאכי שביל ישראל

  • אטרקציות בדרום

    אירוח בדואי

    מוזיאונים לעתיקות ולאומנות

    מצפי כוכבים ניידים

    השכרת אופניים

    מנחתים

    פיינטבול ומועדון קליעה בדרום

    כדור פורח

    מצדה (חיזיון או וקול + סופר סת"ם)

    רכיבה על גמלים וסוסים

  • דברים לעשות

    אירועים עונתיים

    חנויות יצירה

    יקבים בדרום

    בתי אירוח

    חנויות מפעל

    סדנאות ODT והפעלות בשטח

    גלריות ואומנים

    טיפולים אלטרנטיביים וקוסמטיקה

    סיורים חקלאיים וסיורים מודרכים

  • איפה אוכלים

    גלידריות

    פיצריות

    מסעדות

    קייטרינג לאירועים פרטיים ולמטיילים בשטח

    פאבים

    פוד טראק

  • מפה למטיילים
  • חבילות טיול
  • צור קשר
צור קשר - Contact Us
חיפוש
סגור
  • לאן השבוע לוח פעילויות ואירועים
  • טיולים בנגב
  • צימרים בדרום
  • אטרקציות בדרום
  • דברים לעשות
  • איפה אוכלים
  • מפה למטיילים
  • חבילות טיול
  • צור קשר
תפריט
  • לאן השבוע לוח פעילויות ואירועים
  • טיולים בנגב
  • צימרים בדרום
  • אטרקציות בדרום
  • דברים לעשות
  • איפה אוכלים
  • מפה למטיילים
  • חבילות טיול
  • צור קשר

לאן
השבוע

טיולים
בנגב

צימרים
בדרום

אטרקציות
בדרום

דברים
לעשות

איפה
אוכלים

מפה
למטיילים

חבילות
טיול

ראשי » כתיבת תוכן » הבלוג של ענת » מגילת אסתר- הרהורים על פמיניזם ונקודת המבט הגברית

מגילת אסתר- הרהורים על פמיניזם ונקודת המבט הגברית

14/03/2016 22:10 אין תגובות

יש מידה של אירוניה בכך שדווקא הסריסים, שומרי הפילגשים של המלך שאינם נחשבים לגברים אמתיים, הם אלו שחששו למעמד הגבריות של גברי הממלכה ודחקו במלך אחשורוש להוציא צו רשמי שעל הנשים לכבד את בעליהן. ושתי 'גדלה ביצים' וכל הגברים בממלכה כולל הראש והראשון בגברים- המלך עצמו, חווים חרדת סירוס.

מאת: ענת רסקין

ויהי בימי אחשוורוש שמלך על 127 מדינות מהודו ועד כוש ועיר הבירה שלו, שושן. לכבוד שלוש שנים למלכותו ערך המלך אחשוורוש חגיגה גדולה שנמשכה 180 יום,  בהם הראה לכל שריו, עבדיו, חייליו ושרי המדינות את עושרו הרב ותפארת גדולתו. בסוף ימי החג ערך המלך משתה, שנמשך שבעה ימים, לכל תושבי עיר הבירה שושן, ילדים ומבוגרים, בגינת ביתן המלך. והביתן עשוי שיש, כסף, תכלת וארגמן, ובו מיטות זהב וכסף על רצפת אבנים טובות. המלך השקה את האורחים כיד המלך ביין מתוך כלי זהב. במקביל למשתה המלך ערכה ושתי המלכה משתה נשים. ביום השביעי  והאחרון למשתה בקש המלך השיכור מיין ומכוח, את סריסיו להביא את ושתי המלכה בכדי להראות את יופייה לכל העמים והשרים "כי טובת מראה היא". המלכה ושתי סירבה לדבר המלך שהובא על ידי הסריסים והמלך כעס מאד.

האם ושתי סירבה להיענות לדבר הסריסים או לדבר המלך? למה ושתי סרבה להראות את עצמה? ההוראה הייתה בלשון : "להביא את ושתי המלכה" אך מצוין כי "המלכה ושתי סירבה".  האם כשם שהמלך היה שיכור כך ושתי מצידה הייתה שיכורה ממעמדה כמלכה ו 'שכחה' את מקומה כאשר סירבה למלך? או שאולי היה כאן משהו עמוק יותר והוא שושתי, כאשה, סירבה להיות כחפץ המוצג לראווה כשאר רכוש המלך ורצתה את כבודה כמלכה לצד המלך?

בכל מקרה התוצאה הייתה שהמלך התבלבל מהסירוב ובקש עצה. ייתכן ואם היו מחכים שהמלך יתפכח משיכרונו היו הדברים מסתדרים בין בני הזוג המלכותי אך סריסי המלך מיהרו לייעץ לו לחוקק חוק שיפורסם בכל מדינות הממלכה, שאסור לאשה להמרות את פי בעלה אחרת תשולח מעל פני הגבר כשם שהמלכה ושתי שולחה מעל פני המלך. "לא על-המלך לבדו, עוותה ושתי המלכה.. "כי-ייצא דבר-המלכה על-כל-הנשים, להבזות בעליהן בעיניה" (א', ט"ז-י"ז) "וישלח ספרים, אל-כל-מדינות המלך – אל-מדינה ומדינה ככתבה, ואל-עם ועם כלשונו:  להיות כל-איש שורר בביתו, ומדבר כלשון עמו." (א', כ"ב)

יש מידה של אירוניה בכך שדווקא הסריסים, שומרי הפילגשים של המלך שאינם נחשבים לגברים אמתיים, הם אלו שחששו למעמד הגבריות של גברי הממלכה ודחקו במלך להוציא צו רשמי שעל הנשים לכבד את בעליהן. ושתי 'גדלה ביצים' וכל הגברים בממלכה כולל הראש והראשון בגברים- המלך עצמו, חווים חרדת סירוס. החוק בא לקבע את התפיסה הפטריארכלית והשליטה ההגמונית (כמו גם את השליטה בממלכה) לפני שתהיה אפשרות למישהי להבין עד הסוף את האפשרויות שנפתחו לפניה. היה צורך לחזק את הסדר השליט שלא יתערער כמו האגו הגברי.

החוקרת לורה מאלווי* במחקרה הפמיניסטי המפורסם והמשפיע על "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי" מדברת על נקודת המבט הגברית בקולנוע המספקת את המציצנות כמקור לעונג כפול. נראה לי שהבחנותיה מתאימות גם לז'אנר הסיפור התנכ"י. אחשוורוש מבקש להציג לראווה את אשתו המלכה היפיפייה. יש שאיבת עונג בהסתכלות על אדם אחר כעל אובייקט. ושתי היא אובייקט למבט הגברי, לשאיבת גירוי מיני דרך חוש הראייה. ושתי היא מקור לעונג ארוטי הנוצר מההסתכלות בה כחפץ ארוטי. המציצנות כאן היא לא רק של המלך והגברים בספור המעשה הרוצים להסתכל ולהתענג על מראה של ושתי היפה אלא גם של הקוראים, באמצעות הסיפור- ולעניינינו, הם בעיקר הגברים-היהודים-המתפללים שקוראים את המגילה פעמיים בחג פורים. זאת ועוד, שגם על הנשים הקוראות את המגילה נכפית נקודת המבט הגברית.

סוג אחר של עונג מציצני לפי מאלווי, הוא העונג הנרקיסיסטי. זאת אומרת ההנאה מהסתכלות באנשים שדומים לצופה וע"י כך הוא מוצא חיזוק לזהותו. ההנאה נוצרת מהזדהות עם הדימוי שנוצר וזיהויו כמשהו שדומה לי. גבר מסתכל על גבר אחר, על בן דמותו, ומקבל חיזוק לאגו שלו. מכאן שקריאת תגר על הדמות הגברית של המלך בעקבות סירובה של ושתי לעשות כפי שציווה עליה, מהווה קריאת תגר על כל גבר באשר הוא. וצדקו הסריסים שאמרו שיש כאן איום על כל גבר בממלכה. וכנראה על כל גבר באשר-הוא שיקרא את הספור..

מי לא תאיים על הגבר באשר הוא? זו שתשחק לפי חוקי המשחק שהם, "תהי יפה ותשתקי". והיא לא צריכה להיות יפיפייה כמו ושתי מספיק שתישא חסד לפניו כמו אסתר ורצוי גם שתישא חן בעיני הסריס הממונה. "ותילקח אסתר אל-בית המלך, אל-יד הגיי שומר הנשים..  ותיטב הנערה בעיניו, ותישא חסד לפניו" (ב', ח'-ט'). "ובהגיע תור-אסתר.. לא ביקשה דבר – כי אם את-אשר יאמר הגיי סריס-המלך, שומר הנשים; ותהי אסתר נושאת חן, בעיני כל-רואיה. ותילקח אסתר אל-המלך אחשוורוש.. ויאהב המלך את-אסתר מכל-הנשים, ותישא-חן וחסד לפניו מכל-הבתולות" (ב', ט"ו-י"ז)

ובא לציון גואל! תרתי משמע..

אסתר שתקה, לא בקשה דבר. הייתה צנועה ונכנעת. עשתה כל מה שאמרו לה. בעיקר מה שהגברים אמרו לה, בין אם זה הסריס הממונה ובין אם זה הדוד מרדכי. כך זכתה במעמדה כמלכה. כך יכלה להשפיע על המלך אחשורוש בדרך המסורתית של הנשים- בעזרת 'חכמה נשית'. לבקש כל מה שחפצה תוך שהיא מאפשרת למלך להיות הגבר שמציל אותה (ובסיפורנו גם את בני עמה). כל עוד נשמר האיזון בין דמות הגבר השולט לעומת הדמות הנשית הפאסיבית. שלום הבית ניצל.

בהמשך אסתר אפילו יכלה 'לגדל ביצים' ולדרוש לתלות לא רק את המן אלא גם את עשרת בניו ולאפשר ליהודים להרוג בתושבי הממלכה כמה שירצו. כאילו אמר המלך- תהרגי את בני ממלכתי אבל אל תפגעי בכבודי מול החבר'ה. "..אשר נתן המלך ליהודים אשר בכל-עיר-ועיר, להיקהל ולעמוד על-נפשם – להשמיד ולהרוג ולאבד את-כל-חיל עם ומדינה הצרים אותם, טף ונשים; ושללם, לבוז" (ח', י"א) "והעיר שושן, צהלה ושמחה.. ורבים מעמי הארץ, מתייהדים – כי-נפל פחד-היהודים, עליהם."(ח', ט"ו-י"ז) "ויאמר המלך לאסתר המלכה.. ומה-שאלתך ויינתן לך, ומה-בקשתך עוד ותיעש.  ותאמר אסתר, אם-על-המלך טוב – יינתן גם-מחר ליהודים אשר בשושן, לעשות כדת היום" (ט', י"ב-ט"ו)

אסתר הפכה לביצ'ית ושרדה. כל זה כתוב בדברי הימים, כפי שציוותה המלכה אסתר בעצמה בנוסף על הצו שעל העם היהודי לחגוג את חג הפורים. ואילו ושתי בעלת המודעות העצמית שכנראה חפצה באהבת גבר אמתית, נעלמה מבמת ההיסטוריה.

*מאלווי ל. (2006), "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי", ללמוד פמיניזם: מאמרים ומסמכי יסוד במחשבה פמיניסטית. בתוך: הרצוג ח. (עורכת) המדיום באומנויות- סוגיות אסתטיות ותרבותיות. תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 2014

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

מזג האויר לשבוע הקרוב

ערד - טיולי כוכב

הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

טיולים בנגב

צימרים בדרום

אטרקציות בדרום

דברים לעשות

איפה אוכלים

לחץ כאן
לחץ כאן

חדשות קהילתיות

חדשות ופוליטיקה

חדשות סביבה

חדשות יומן חילוץ והצלה

חדשות תיירות

מגזינים אלקטרוניים

סרטונים

התאמת
חבילות
תיור >>

כתיבת
תוכן >>

אודות פורטל מזרח 31

באתר מידע על אזור הנגב המזרחי: טיולים, אטרקציות לכל המשפחה, מקומות לינה, אומנים ואומנות וכמובן כתבות על קהילה וסביבה. אתם מוזמנים להיכנס, להתעדכן ולהתרשם!
קרא עוד אודותינו >>

מדורים באתר

טיולים בנגב

צימרים בדרום

אטרקציות בדרום

דברים לעשות

איפה אוכלים

  • טיולים בנגב
  • צימרים בדרום
  • אטרקציות בדרום
  • דברים לעשות
  • איפה אוכלים
תפריט
  • טיולים בנגב
  • צימרים בדרום
  • אטרקציות בדרום
  • דברים לעשות
  • איפה אוכלים

מידע שימושי

קישורים חשובים

כתיבת תוכן

התאמת חבילות תיור

מפה למטיילים

אפליקציות ומספרי טלפון חיוניים

  • קישורים חשובים
  • כתיבת תוכן
  • התאמת חבילות תיור
  • מפה למטיילים
  • אפליקציות ומספרי טלפון חיוניים
תפריט
  • קישורים חשובים
  • כתיבת תוכן
  • התאמת חבילות תיור
  • מפה למטיילים
  • אפליקציות ומספרי טלפון חיוניים

פופלארי

2/6- הפנינג שבועות בערד

5 /29 –5/6 -שבועות בערבה הדרומית

הכסא החברתי של בני ביטון

22/5-10/6 דובדבן ביער 2022

© כל הזכויות שמורות למזרח 31

  • ראשי
  • אודות
  • תקנון האתר
  • צור קשר
  • רישום לניוזלטר
תפריט
  • ראשי
  • אודות
  • תקנון האתר
  • צור קשר
  • רישום לניוזלטר
אתר זה נבנה ע"י יולי פיתוח וקידום אתרים

מתכננים טיול? 
סגרתם עם עוד משפחות או חברים?
מחפשים מה ולאן?

קבלו, טיול כבקשתכם:

  • אירוח מפנק בצימרים בלב מדבר / לינת שטח
  • המלצות על מסלולי טיול באזור
  • המלצות על אטרקציות באזור
  • שילוב של סיורי תוכן מיוחדים בתשלום
  • שילוב של סדנאות מיוחדות בתשלום
  • אפשרות לארוחות מפנקות (גם בשטח) בתשלום
  • הכרות עם חיי הבדואים ומפגשים אותנטיים

חבילות טיול מותאמות אישית לצרכיכם ולהנאתכם!
התקשרו לענת – המקור למידע על טיול באזור ערד והנגב המזרחי
054-3169791 או באתר www.goarad.co.il

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן