(צילום-יחצ)
גם כביש 31 תל ערד – ערד נכלל במסגרת הפרויקט! תכנית האב, של החברה הלאומית לדרכים, לסלילת מאות קילומטרים של שבילי אופניים בישראל לנסיעה יום-יומית, נחשפה לראשונה. תכנית מסודרת שנבנתה על בסיס ניסיון בחו"ל. 30 ק"מ מהשבילים כבר מתוקצבים בתוך תוכנית העבודה הרב-שנתית של החברה לשנים 2011-2016 ו-100 ק"מ נוספים נכנסו ל"רשימת המתנה".
מאת: ענת רסקין
תכנית האב כוללת באזור המרכז-דרום את הכבישים הבאים:
כביש 44 בין צומת בית דגן לרמלה / שדרוג כביש 4 בין רעננה לחדרה / כביש 531 / כביש 9 / כביש 4 מחלף מורשה / כביש 232 סעד כרם שלום / כביש 42 כפר הנגיד יבנה / כביש 31 תל ערד – ערד.
תכנית האב של החברה הלאומית לדרכים נחשפה השבוע בכנס המתכננים השנתי של החברה שהתקיים בקרית שדה התעופה. 450 קילומטרים של שבילי אופניים בדרכים סלולות, המאפשרות נסיעה נוחה ובטוחה על גבי אופניים מהבית אל העבודה או אל בית הספר – ובחזרה. תוואי השבילים, בהתאם למקומות הביקוש, חולפים בצמוד לצירים מרכזיים המובילים משכונות מגורים וערים גדולות, אל מרכזי עסקים ראשיים. השבילים נקיים ונעימים לנסיעה, ניתן להתרשם בהם מהאספלט הנוח לרכיבה, עמדות לשתיית מים, הצללה ותאורה לשעות הערב.
בין הגופים השותפים לתכנית, נמצאת גם עמותת "ישראל בשביל האופניים". התכנית שנבנתה ע"י מהנדסים, אדריכלי נוף, אנשי סביבה ואנשי מקצוע נוספים, מיועדת להשתלב בתכנית המתאר הארצית לתחבורה יבשתית המקודמת במשרד התחבורה.
השביל יאפשר נסיעה במהירות של 25-30 קמ"ש. לכביש שכזה יהיו שלוש מטרות מרכזיות – צמצום השימוש ברכב הפרטי, הסטת חלק מרוכבי הכביש והגברת הבטיחות לכולם. "במקום בו יסלל בעתיד שביל, אסור יהיה לרכוב בכביש עצמו".
"אנו נמצאים בשלב הראשון של תכנון ארוך טווח", אומר שר התחבורה ישראל כץ, "עדיין לא הוקדש תקציב ייעודי לסלילת מסלולי אופניים לצד רשת הדרכים. עם זאת, אנו מודעים לצורך וחשוב לנו להתחיל את המהלך כבר כיום. הבדיקות של החברה הלאומית לדרכים מעידות כי ככל שהאפשרות תהיה זמינה יותר, כך יהיו לנהגים רבים יותר, הזדמנויות לוותר על הרכב ולהחליף אותו בזוג אופניים. גם מסע של אלף מילין מתחיל בסיבוב ראשון של הדוושה".
אין מדובר בתכנון מסלולי אופניים לשטח, או לנסיעת כביש מהירה. "בכדי שרוכבי אופניים יוכלו לנסוע במהירות גבוהה, הם חייבים מסלול רחב ושדה ראיה מתאים. מאפייני הנסיעה בישראל מצריכים מתן אפשרות לתנועת אופניים ברשת הדרכים הבינעירונית, ובלבד שהנסיעה תהיה בטיחותית הן לרוכבי האופניים והן לנהגי הרכב המנועי, כך שיימנע ערבוב תנועה וחיכוך מסוכן בין תנועת כלי הרכב המנועיים לתנועת האופניים".
יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן, מציין כי לפי הערכות פנימיות של החברה הלאומית לדרכים, היקף ההשקעה בשביל אופניים ראוי בארץ, הנו בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בהתאם לתוואי הדרך. "גם אם נסלול באופן צנוע ועקבי, כל שנה ושנה בעשר השנים הקרובות, ניתן יהיה לראות בהמשך הדרך רשת מתוחזקת של שבילי אופניים".
"לצורך הכנת התכנית, סקרנו את תמונת המצב במדינות רבות", אומר גולדמן, "בעבר, ביצענו פרויקטים נקודתיים, בהם נטלנו על עצמנו קטע דרך כמו זה המוכר לרבים באזור לטרון. ביצענו מבצע ניקיון, סתמנו סדקים בשולי הכביש, הרחבנו מעט את השוליים וניקינו סחף של אדמה שנשטף עם הגשם. הפעם, אנו מעוניינים במשהו הרבה יותר גדול. התכנית נועדה ליצירת מצב שבו השביל יהיה פס נסיעה נפרד ומוגן. בצרפת למשל, ניתן לראות שביל אופניים המשמש גם את התחבורה הציבורית, או שביל הנמצא בתוך השוליים הסלולים. בהולנד יש הרבה מאוד שבילי אופניים ונסיעה יומית למרחק של 5 עד 7 ק"מ לעבודה, נחשבת לעניין מובן מאליו. עניין נוסף אצל ההולנדים, הוא העובדה שקיימות מקלחות במקומות עבודה, שמאפשרות לרוכבים להתרענן לאחר נסיעה"…