(צילום: ענת רסקין)
כנס של עשרות קריקטוריסטים, ראשון מסוגו, התקיים אתמול (23/5/12) בערד במסגרת שלושה ימי פסטיבל 'אנימקס' לאנימציה, קומיקס וקריקטורה המתקיים זו השנה השנייה בשיתוף פעולה בין עיריית ערד ומועצה אזורית תמר וצובר תאוצה הן אצל אנשי המקצוע והן אצל הקהל.
מאת: ענת רסקין
עשרות אמני איור וקריקטורה הגיעו לערד לשלושה ימים של פסטיבל הומור, ציניות ובקורת המתבטא באיור קווים וסרטי אנימציה. האמנים לנים ומטיילים בערד ובשעות אחר הצהריים והערב משתפים ילדים ומבוגרים בעולם היצירה הפורה שלהם. סדנאות לילדים, מפגשי אמן, מבחר סרטי אנימציה למבוגרים תערוכת קריקטורות בנושא נשות ראשי ממשלה ושוק מגזינים מאוייר.
טלי פלוסקוב ראש עיריית ערד: "ערד שמחה לארח בפעם השנייה את פסטיבל אנימקס. אני מקדמת בברכה את כל האמנים הנוטלים חלק בחגיגה המאוירת הזו". דב ליטבינוף ראש מ.א.תמר: "אומנויות הקומיקס האנימציה והקריקטורה זוכות בשנים האחרונות לעדנה רבה ומציגות שפע של יצירות איכותיות, כל אלו משתלבים נהדר בחבל הארץ הייחודי שלנו" . ניסים חזקיהו 'נוסקו' המנהל האמנותי של הפסטיבל: "בשנה שעברה באנו, הצצנו וטעמנו. השנה חשבנו שיהיה נכון להביא איתנו הרבה אמני קריקטורה וקומיקס מכל קצבי הארץ. כך נולד הרעיון לקיים כאן את כנס הקריקטוריסטים העבריים הראשון בישראל. למעלה מ-30 אמנים ידועי שם צפויים להגיע לערד, להופיע ולקשקש איתנו בכל המובנים, כיף!"
את תחילת אירועי הפסטיבל פתחו האמנים בשרבוט על קיר קשקוש בכניסה למתחם מתנ"ס ערד שם מתקיימים אירועי הפסטיבל. בערב התכנסו תושבים ואמנים במוזיאון לאומנות של ערד לכנס של קריקטוריסטים מכל הגוונים והסגנונות על רקע תערוכת קריקטורות בנושא העזר כנגדו- נשות ראשי ממשלה. במרתון של מצגות הציגו עשרה מביניהם את עבודותיהן הייחודיות וספרו על תפיסת עולמם וכיצד הם עובדים על קריקטורה. אמנים צעירים ומבוגרים, מאיירים 'קלאסיים' או כאלו המתמחים במדיה חדשה אפשרו לקהל להיכנס לרגע לסטודיו שלהם ולהכיר את עולמם ואמצעי התקשורת השונים בהם הם מציגים.
שלמה כהן, קריקטוריסט פוליטי המפרסם בעיתון 'ישראל היום' הראה איך מנצלים חדש וגם ישן בתקשורת וכיצד אפשר להפוך קריקטורה המודפסת בעיתון לאנימציה המפורסמת באינטרנט או בסמארטפונים "כאשר יש לכך ערך מוסף". מישל קישקה נתן טעימה ראשונה מספר מיוחד במינו שפרסם לפני חודשיים בצרפת (בתקווה שיצא בתרגום לעברית במהרה)- ספר מאויר המספר את סיפורו האישי כבן להורים ניצולי השואה. הספר, בשחור-לבן, משלב בפעם הראשונה את ספור השואה ואמנות הקומיקס "עם קצת הומור וציניות" ומראה שאפשר לעשות זאת מבלי לפגוע ברגשות אלא להיפך ופרץ מחיאות הכפיים של הקהל הוכיח זאת.
שי צ'רקה מאייר צעיר מהזרם הדתי הדגים איך "כל קו מייצר הגדרה ובקריקטורה אפיון של קווים הן מוסכמות חברתיות.. צריך לצאת מהקווים שמגדירים לנו את החיים". נעם נדב מלמד ב 'בצלאל' ומעדיף לעבוד עם ספר הסקיצות הקלאסי. רישומים, קטנים, מינימליסטים שמעבירים הבעה של דמות דרך שפת הגוף שלה, "אלמנט התנועה, הפוזה של הדמות". אורי פינק, המזוהה עם הצלחת דמויות הקומיקס לילדים: 'זבאנג!' ו- 'סופר שוונג' הציג מצבים של חוסר רגישות קריקטוריסטיות או מבחינת תוכנן או מבחינת התזמון הפרסומי שלהן, שזכו לתגובות חריפות ולקיטונות הקהל והורדו מהר מאד מפרסום. האשה היחידה שהופיעה בכנס הייתה אילנה זפרן המפרסמת בעכבר העיר ת"א וירושלים וטור אישי ברישומון קומיקס, הביאה את נקודת המבט של חתולות הבית שלה על חיי היומיום המשפחתיים בעיר- "אנשים עם חתולים, שרוטים" ועל זוגיות לסבית- "אם נושמים אוויר מדבר יותר מידי זמן-הופכים לסטרייטים".
המחצית השנייה של הכנס הפגישה את הקהל עם אמנים הפועלים במדיה הדיגיטלית- מחשב, אינטרנט, טלוויזיה, סלולארים.. איתמר דאובה לא עובד עם קווים אלא עם קוביות כיוון שהוא יוצר דמויות מאוירות במחשב. עד לא מזמן היה מוגבל בשילובי צבעים, תנועה ב-4 פריימים.. "עבודה בצמצום. אני מעקם קווים וכתמים לעיצוב הפרצוף. לא מצייר אלא מפסל". ניר מולד הציג את סרטוני 'גוגי ומגוגי', ילד וילדה המפגישים בין רציונאל לדמיון ובאים לידי ביטוי לא רק בטקסט אלא גם בציורים. "הייתי ילד 'גוגי'. זו דמות נונסאנס שמבחינתה אין בעיה. אפשר לעשות כל דבר" , וואוו. סגרו את הערב העשיר הזה אמיתי סנדי עם איורי סנסציה המגייסים הומור ואבסורד לשינוי וצדק חברתי שספר על תחרות קריקטורות אנטישמיות ליהודים בלבד שערך באינטרנט "כשצוחקים על משהו בעצם בוחנים אותו, מטילים בו ספק". מיש, במאי, מעצב קולנוע ומאייר, הציג את מפלצוני הכנסת "מפלצונים עם חזון המגיעים בעת צרה", פרויקט קריקטורות פוליטיות בסגנון סרטי אנימציה יפניים, שלוו כל הזמן בהערות העורכים: "תעדן, תאזן.." עד שהחליט לפרסמם באינטרנט ובפייסבוק ללא צנזורה.
בעוד עולם היצירה של האמנים משוחרר מהגבלות ולדמיון אין גבולות היישום בפועל תוך שימוש בטכניקות שונות מעמיד אתגרים לא פשוטים ועוד יותר ההתמודדות עם דעת הקהל והצנזורה.
קרדיטים:
מייסד ומנהל אמנותי- ניסים חזקיה- 'נוסקו'. אוצר האנימציה: דודו שליטא, מפיקה- גלית ברסקי. הפקה משותפת של עיריית ערד: מרינה גלייזר מנהלת מחלקת ארועים, אלימלך (ממה) מור מנהל מרכז תקשורת, צוות מתנ"ס ערד, צוות הספרייה העירונית ערד. מועצה אזורית תמר: עפרה גזית- דוברות, פרסום ושיווק ובעזרת משרד התיירות, משרד הקליטה והעלייה, משרד התרבות, קרן מיראז'.