כסייפה אמנם הגישה התנגדות בישיבת הוועדה המחוזית האחרונה ב- 18/7/10 לתוכניות כביש 31 אך כסייפה לא מתנגדת באופן עקרוני לשדרוג הכביש. ראש המועצה המקומית סאלם אבו רביע: "אני רוצה להדגיש שאנחנו בעד השיפוצים של כביש 31 , כביש הדמים שגבה קורבנות גם מתושבי כסייפה והסביבה. אבל תכנון הכביש לא לוקח בחשבון את הישוב ואת האינטרסים שלו. ההתנגדות שלנו נדחתה אבל אנחנו בודקים האפשרויות העומדות לפנינו במסגרת החוק ונמשיך במאבק".
כתבה וצילמה: ענת רסקין
כסייפה לא מתנגדת לכביש 31 . כסייפה רוצה כניסה ישירה ומוסדרת לישוב שלה כפי שישנה כיום. כסייפה רוצה כיכר יפה כמו שיש לערד ולחורה.
הכניסה כיום לישוב, המונה כ- 11,500 נפש, היא אחרי בית הקברות מזרחה (לבאים מצומת שוקת). כבר לפני בית הקברות תוכלו להבחין בעמודים של כנסיות ביזנטיות עתיקות של חירבת כסיף המונחים בשטח הגובל בחלקו הצפוני של בית הקברות . האזור הינו שטח עתיקות מוכרז גם אם לא מטופח ומשומר.
פלביה סונטג הארכיאולוגית של מחוז באר שבע והנגב הצפוני, מרחב דרום (שטח המשתרע מבית קמה ועד צומת הנגב, כולל הכור בדימונה, מזרח ערד ועד צאלים, תאשור וברוש) ספרה כי בגלל עתיקות אלו אי אפשר היה להרחיב את כביש 31 במתווה הקיים כיום ובתכנון הוא הוזז צפונה מעבר לבית הקברות הצפוני בכדי לעקוף את אזור העתיקות.
נציגים של רשות העתיקות משתתפים בדרך קבע בוועדה המחוזית. הם מטפלים בכל דבר שיש לו נגיעה לקרקע. בודקים תוכניות, נותנים אישורים, מוודאים שאין שטחי עתיקות מוכרזים ואם יש, אזי יש תנאים מסויימים לפי חוק הנדרשים לאישור התוכניות. רשות העתיקות הינה גוף השומר על העתיקות של המדינה לפי חוק העתיקות 1964 ובו מחלקות כמו מנהל השימור, מרכזים ארכיאולוגים חינוכיים, חפירות וסקרים, אוצרות ועוד.
כסיפה בקשה לשמר את הכניסה הראשית לעיר כך שתהיה נגישות מכביש 31 לישוב. אלא שהסתבר כי יש בית קברות ארכיאולוגי באזור עליו הוקם בית הקברות של הישוב כסייפה. שלוש בדיקות ערכה רשות העתיקות באזור צומת הכניסה לכסייפה ובשלושתן נמצאו קברים ארכיאולוגים. בכדי להתגבר על מכשול זה יש לסלול כביש בגובה של 7 מטרים מעל הקברים מה שמייקר את עלות הכביש והחברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ (מע"צ לשעבר) לא מוכנה להשקיע כספים אלו.
אי לכך הוצעה לישוב כניסה חלופית מערבה מהכניסה הקיימת (1-2 ק"מ לכיוון מרעית) עובדה שתצריך את הנכנסים לכסייפה לעשות סיבוב גדול בכדי להכנס לישוב. יש לציין שכבר כיום יש כניסה נוספת לכסייפה בצד המזרחי על כביש 80 אך גם היא לא מאפשרת גישה ישירה לעיר.
ראש מועצת כסייפה סאלם אבו רביע: "אנחנו הישוב השני בגודלו באזור, אחרי ערד. גם אנחנו רוצים תיירים ומבקרים בעיר בכדי לשפר את מצבה הכלכלי. הזזת הכניסה הישירה של כסייפה היא גזירת מוות לעיר. משקיעים כמיליארד שקלים בהרחבת כביש 31 . אני חושב שאפשר לעשות מאמץ ולעשות את המילוי המתבקש להקמת הכביש, גם אם זה עולה כסף. לא מגיע לנו המאמץ הזה?"
בישיבת הוועדה המחוזית האחרונה שנערכה ב- 18/7/10 נדחתה ההתנגדות של כסייפה והוחלט שלפחות יתחילו בעבודות הרחבת הכביש מערד עד חוות אביר. עבודות שיחלו במרץ 2011 כשבהמשך מקווים להגיע להסדרים ולהמשיך בהרחבת הכביש עד צומת שוקת.
דוברת החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ: "התנגדותו של ראש עיריית כסייפה היא אינה מעשית מאחר ולא ניתן להגביה את הכביש בשל הימצאות עתיקות וקברים באזור וכן קושי הנדסי. החברה הלאומית לדרכים הגדילה לעשות ובאה לקראתה של מועצת כסייפה על ידי הצעת שלוש חלופות שיאפשרו כניסה ישירה לישוב – האחת באמצעות הקמת גשר מעל כביש 31, השנייה – הקמת כניסה מערבית ליישוב, השלישית – תכנון והקמת גישה נוספת ליישוב מכביש 80.
הוועדה המחוזית בחנה את שלל החלופות ובחרה לבצע את החלופה של תכנון והקמת גישה ליישוב מכביש 80 ובנוסף לכך – הקמת כניסה נוספת מערבית ליישוב".
סאלם אבו רביע: "אנחנו בודקים האפשרויות העומדות לפנינו להמשך המאבק. אנחנו נמצא את כל ההליכים העומדים לרשותנו לפי חוק."