(צילום: ענת רסקין)
כנס האטרקציות הראשון מסוגו התקיים ביום שני 21/2/11 במלון 'צובה' בו נאספו אנשי שיווק ובעלים של אטרקציות תיירותיות מכל רחבי הארץ בכדי לשמוע הרצאות בנושא. הכנס נערך בחסות 'תיירות יואב-יהודה' וחברת 'צופית' בקבוץ פלמ"ח צובה אשר הינו ממובילי התיירות באזור שיפוטה של המועצה האזורית 'מטה יהודה'.
כתבה וצילמה: ענת רסקין
"תחום תיירות האטרקציות הינו נושא מפותח בעולם אך בארץ נמצא בחיתוליו" ציין עימנואל אלון מנכ"ל חברת הליפקס לייעוץ תיירותי המתמחה בתכנון ופיתוח תיירות בארץ ובחו"ל ונותנת שירותי ייעוץ למרבית הפארקים המובילים בארץ. "במשרד התיירות מתקשים להגדיר מה זו אטרקציה וכל שנה מוסיפים נושא נוסף לחוק עידוד השקעות ההון", הוסיף.
אטרקציה, או בעברית – מושכן, על שום הפעילות מושכת הקהל המאפיינת אותה, יכולה להיות: פארק מים, לונה פארקים, פארקי טבע, פארקי עתיקות, פעילויות ספורט, מרכזי מבקרים של מפעלים או חקלאות, מרחצאות, גני חיות, ספארי, אקוואריום, טיולי ג'יפים, טיולים אתגריים וכו'. בעולם, להבדיל מישראל, גם מסעדות ומועדוני לילה, אופרה ופסטיבלים נחשבים לאטרקציות.
עימנואל מודה כי לתיירות הנכנסת יש הרבה אטרקציות הסטוריות בארץ ושאין לה זמן לדברים אחרים אם כי התיירות הצרפתית למשל, המגיעה בעיקר בחודשי יוני-אוגוסט עם 35,000 נפש, כן מבקרת בלונה פארקים. אך האטרקציות מעניינות בעיקר את תיירות הפנים.
מתקני האטרקציות תופסים כיום שטח גדול יותר. אם פעם היה נחוץ 4-4 מ"ר למתקן לונה פארק כיום כדי להרשים את בני הנוער יש צורך ב-4 דונם למתקן בסופר לנד בעלות של עד 5 מיליון דולר. בגלל בעיות בעתודת הקרקע בארץ נחקקה תקנה 25/14 לחוק חובת המכרזים- למען יתר שוויוניות בין היזמים. עימנואל אלון פרט את תהליך הפעולה שצריך לעבור היזם מהתכנון ועד ההקמה בפועל של האטרקציה – "תהליך ארוך אך חיוני, למרות הקשים הסטאטוטוריים והקשיים שמערים מינהל התכנון".
לאחרונה החלו במשרדי התיירות והחקלאות לקדם את נושא האטרקציות החקלאיות (ראו מפה באתר משרד החקלאות) היכולות לקבל עד 40% מההשקעה ממענקים לאטרקציות חקלאיות וסיוע ניכר וגמיש גם לתכנון, תשתית, הפקת סרט, פירוטכניקה, בתנאי של השקעה מצד היזם. 150 מרכזי מבקרים קיימים במגזר החקלאי בהם מבקרים כ-17,000 מבקרים בשנה בממוצע.
אריה בלומפלד מנכ"ל חב 'מאד כיף' יזם ויבואן של מתקני שעשועים סקר טרנדים חדשניים במשחקיות בעולם הכוללים משחקיות של כרטיס בילוי אחד, משחקיות של 'עובד אחד', מתקנים בהפעלה עצמית, ומודל משולב של אזורים ציבוריים ומשחקיות סגורות לבחירת המבקרים הכוללים גם אזור אוכל.
יעל כרם, מנהלת שיווק תיירות צובה, הביאה נתונים מסקר שערכו ב 'תיירות יואב-יהודה' ובו מסתבר כי 50% מהנופשים מעדיפים לטייל בחיק הטבע, 38% מעדיפים את הפארקים, מה שאומר כי מרבית הנופשים מעדיפים את השטחים הציבוריים החופשיים מעלות. בכ-1/3 מהמקרים האשה מחליטה לאן יוצאים לנופש ואז מעדיפים בישראל לטייל בקבוצה או עם המשפחה ולהוציא עד 200 ₪ לבילוי המשפחתי (לא כולל מסעדה ודלק). עוד מסתבר מהסקר כי רוב המבקרים רוכשים את הכרטיסים אצל ועדי העובדים או בקופת האתר ומקורות הידע על מקומות הבילוי הם בד"כ מהאינטרנט או מחברים. בראש סדר העדיפויות והציפיות של המטייל הישראלי החדש הן: רמת שרות גבוה, יחס טוב וניקיון וסדר.
מנהל אגף כלכלה והשקעות במשרד התיירות אבישי בר-אושר בישר כי בקרוב יהיו סיועים ומענקים להשבחה ושיפור של אטרקציות קיימות ובתי מלון ישנים וכי ב-2011 ימלאו 5 שנים למפת חוק העידוד והעיצוב מחדש שלה יכלול כנראה את ים המלח ואילת. "אטרקציות הן מוקדי משיכה בפני עצמן וגם מושכות תיירות נלוות ותעשיות נלוות. אך משרד התיירות עדיין מחשיב יותר, משום מה, את מדד החדרים באזור תיירות ולא מתייחס לאטרקציות האזוריות".
כדי לשנות את המצב דיווחה אסתר סולטן מנהלת תחום הסטטיסטיקה במשרד התיירות, כי במשרד התיירות החלו לאסוף נתונים מאתרי האטרקציות ביחד עם הלמ"ס בצורה מסודרת וכמו כן הם עורכים סקר על הוצאות המשפחה הישראלית בנושא נופש וסקר בתי מלון וצימרים, הכול בכדי לקבל תמונה ברורה יותר על התיירות המקומית (נכנסת ויוצאת) ולהראות את הכוח הכלכלי של האטרקציות.
דני מקסימוב מנכ"ל חברת 'צופית' לתיירות המנהלת גם אתר תיירות באינטרנט המליץ בחום לבעלי האטרקציות להשתמש בדף העסקי של פייסבוק לקידום העסק שלהם ביחד עם האתר האישי והקידום בגוגל.
עמית סלע בעל חברת 'ידע-סלע' יועצים לניהול ומרה באוניברסיטת 'בן גוריון' ומכללת 'ספיר' רענן את זיכרון הנוכחים בנושא שיווק האטרקציות: "יש להקדיש לתכנון לטווח ארוך ותכנון הוליסטי של האטרקציה. להיות גמישים כדי להתאים לשינויים. השיווק הינו תהליך חברתי בו ממירים ערך לתועלת אותה קונה הלקוח שמוכן לשלם על סיפוק צרכיו. יש לברר מה הצרכים של הלקוח ולהפנות האטרקציה לצורך ממוקד של קהל היעד".
מלון 'צובה' דאג לארוח הבאים לכנס אותו הנחה שלומי שקד מנכ"ל 'תיירות יואב-יהודה'. המארח ישי שניר מנכ"ל 'תיירות צובה' הביע תקווה כי באי הכנס יתכנסו גם בשנה הבאה לטובת נושא האטרקציות התיירותיות.