החברה הלאומית לדרכים הכריזה ביום חמישי האחרון, במעמד שר החוץ ושר התחבורה, על הפרויקט לשדרוג כביש 31. כולם מקווים כי יוצאים לדרך חדשה. והעיר ערד שרה למחר.
מאת: ענת רסקין
ל
טקס הנחת אבן הפינה לכביש 31 נערך ביום חמישי 17/11/11 בצהריים לציון היציאה לדרך של הפרויקט לשדרוג כביש 31 – הדרך בין מרכז הארץ לערד, יישובי הפזורה הבדואית וים המלח. הארוע החגיגי לציון תחילת העבודות, נערך בתוואי הדרך סמוך לערד, בהשתתפות סגן ראש הממשלה ושר החוץ אביגדור ליברמן, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים שי ברס, ראש העיר ערד טלי פלוסקוב, ראש המועצה האזורית תמר דב ליטבינוף, ראש המועצה המקומית עומר פיני בדש ובכירים בעיריית ערד.
כביש 31 התקשט בדגלים והמוזמנים התכנסו והתכבדו באוהל האירוח. בין הנאומים שרה מקהלת הילדים מבי"ס 'חלמיש' בערד את השירים 'כאן בערד בלב המדבר- הללויה' ו-'מישהו שר במדבר'. וקבוצת תלמידי מגמת התקשורת של בית הספר אף ראיינה את שר החוץ. הנחה את הטקס רונן הירשנר. בסיום הנאומים יצאו המכובדים לטקס הנחת אבן הפינה של כביש 31 .
אכן תקוות רבות קשורות בהרחבתו ושדרוגו של כביש 31 לא רק לערד אלא לאזור הנגב המזרחי כולו. ליטבינוף, ראש מועצה אזורית תמר-ים המלח מקווה שבעתיד ימשכו עבודות השדרוג של הכביש מערד לים המלח. ראש עיריית ערד טלי פלוסקוב ציינה כי ערד חיכתה עשרות שנים להרחבת כביש הגישה לעיר והביעה תקווה שכביש הדמים והמוות יהפוך לכביש התקווה והחיים. פלוסקוב הודתה לשר ליברמן ולשר כ"ץ "שני הבולדוזרים של הממשלה" שעזרו להביא את הבולדוזרים לכביש 31 ולתמוך בתנופת העיר ערד.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר שזהו כביש בעל חשיבות לאומית וחשיבות לערד שתהפוך לשער האזור וכי: "יש לחבר ברשת כבישים ורכבות את הפריפריה ללב המדינה". השר ציין את הגיבוי "חסר התקדים" שנותן ראש הממשלה נתניהו לחזון זה וכך גם שר החוץ ליברמן מה שיביא לדבריו ל "מהפכה במדינה".. "למרות ביטויים של בעלי תפקידים מסוימים בממשלה שטענו שפרויקטים בפריפריה אינם כלכליים אנחנו מחזירים את הפרויקטים לבצוע". גם סגן רה"מ ושר החוץ אביגדור ליברמן הדגיש כי "המאבק על הפריפריה הוא אחד המאבקים החשובים".. "המאבק הלאומי הוא כאן בנגב במיוחד בנגב הצפוני ובגליל".
יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן מודע לחשיבות הכביש לעיר ערד והבטיח כי השאיפה היא לקדם את העבודות בכביש ע"י תמריצים לקבלנים שיעבדו 24 שעות ביממה. כמו כן התגאה כי החברה הלאומית לדרכים קבלה עליה לפני שנתיים גם את הקמת מסילות הברזל בצפון ודרום הארץ, "עשייה גדולה של משרד התחבורה".
אדריכל שי ברס מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אמר: "מאז קום המדינה לא הייתה סערת תשתיות במדינה כמו זו שכעת".. "עובדים על עשרות אתרים". כמי שליווה את הבן החייל שלו ששהה ארוכות בבא"ח נח"ל הקרוב לערד ספר כי "כביש 31 היה בעיניי כביש מקולל. אנחנו מתכוונים להראות כביש 31 אחר"..
תכנון כביש 31 היה כרוך באתגרים הנדסיים לא פשוטים. "כביש 31 חוצה בדרכו כארבעים וואדיות וערוצי נחלים", אמר ברס, "התכנון התחשב במגוון של צרכים. הן עבור הנהגים והן עבור בעלי החיים וזרימת הנחלים. הדרך חוצה את מסלול הנדידה שבין הנגב הצפוני להר חברון. בתיאום עם ועדי בעלי העדרים הבדואים, נבחר המיקום למעברים מתחת לכביש. מעבר ייחודי שכזה, בגובה 2.70 מטרים יאפשר נדידת גמלים מתחת לכביש וברוחב של 5 מטרים, עבור עדר כבשים שיחצו את צדי הדרך".
העבודות בפרויקט כביש 31 – שוקת ערד – כוללות:
הרחבת הכביש לדו מסלולי – דו נתיבי באמצעות הוספת נתיב בכל כיוון, הסדרת חיבורים לא חוקיים לכביש, יצירת הפרדות מפלסיות, הקמת מפרדה קשיחה בין המסלולים, הרחבת שוליים, הוספת תאורה בצמתים ובמחלפים וטיפול נופי.
אורך קטע הכביש: 32 ק"מ, יהיו בו 7 מחלפונים ו-4 גשרים. 13 כניסות ויציאות בטוחות לאורך תוואי הדרך וכ-40 מעברים מתחת לכביש, בהם מעבר גמלים ראשון מסוגו בישראל בגובה 2.70 מטרים.
שביל נסיעה מיוחד לרוכבי אופניים ייסלל בתחום הדרך באורך של 3,000 מטרים מצומת הכניסה לערד ועד לכיכר ערד. מתוכנן כי השביל יוארך בעתיד, ע"י עיריית ערד, בעוד כ- 4,000 מטרים.
עלות הפרויקט 900 מליון שקל והוא צפוי להסתיים לקראת סוף שנת 2014.
יו"ר החברה הלאומית לדרכים מיכה גולדמן: "בתום הפרויקט יזכו הנהגים בחוויית נסיעה מהירה ובטוחה לאין ערוך, על פי הסטנדרטים המתקדמים ביותר בעולם".