(באדיבות מ.א. בני שמעון / צילום-ענת רסקין)
פארק יערות להב, 96,000 דונם, המשתרעים בין כביש 40 לכביש 60 במזרח וכביש 31 בדרום. ביום ראשון (30/10/11) הוצגה בקבוץ להב תוכנית האב לשבילי אופניים המתוכננת בפארק יערות להב- פרויקט תיירותי המקודם בימים אלו ע"י המועצה האזורית בני שמעון וקק"ל.
מאת: ענת רסקין
מרחב הפארק כולל את מסילת הברזל, כביש 6, כביש 358 , חורבת זעק, חוות שבדרון, פלגי מים, נחל שקמה, נחל גרר. והיערות: כרמים, מורן, דבירה, מיתר ולהב. והוא נושק לשמורת להב הצפונית לו שהיא אטרקציה בפני עצמה.
סיגל מורן ראש מועצה אזורית בני שמעון: "כבר עכשיו יש פעילות בשטח ונוכחות מבקרים. סופי השבוע מלאים ברוכבי אופניים, טרקטורונים ומטיילים המצדיקים את הלוגו של המועצה 'אקסטרים זה בטבע שלנו'. הפעילות התיירותית של המועצה מתרכזת סביב התפיסה הזו. הפארק המוטורי ושדה תימן, שמורת להב ויער להב שבמיוחד עבורו תוכננה תוכנית האב לשבילי אופניים". השנה חגגה המועצה 60 שנה, מורן שהייתה חברת קבוץ שומריה במשך 17 שנה (עכשיו גרה בבית קמה) מציינת: "כאן למדתי את הנגב – האזור הכי יפה בארץ".
אדר' ענת גולד מנהלת מחלקת התכנון מרחב דרום בקק"ל: "יער להב הוא אחד היערות העיקריים של קק"ל, המרכזי והמבוקר ביותר בדרום. פתוח לרווחת המבקרים גם מההיבט של איכות הסביבה וגם כלכלי-יוזמותי".
תוכנית המתאר של יער להב הינה חלק מתוכנית מתאר שטחים פתוחים שכבר מקודמת מזה שבע שנים וכעת היא לקראת מתן תוקף ונחשפת לקהל הרחב. בתוכנית פתוח מוקדי נופש ופנאי- הקמת מצפורים, חניונים, פרגולות, הצללות ושיקום אתרים היסטוריים כמו למשל שקום חורבת אבו-חוף- אתר במערב היער שיש בו קולומבריום, מערת מגורי אדם, מחצבה ושבילי טיול. תוך כמה חודשים יגמרו את הפתוח הכולל של האתר כולל שדרוג של חניונים והקמת חניון חדש.
נירה צדוק ממחלקת תכנון מרחב דרום של קק"ל תארה את עבודת התכנון המורכבת והמפורטת של קק"ל בתכנון מרחבי הרכיבה באופניים בתוככי היער: "היה עלינו להתמודד עם נושאים כמו שמירה על אזורי בתה, קביעת שטחי רעייה מחוץ ובתוך היער, שמירת ערכי טבע (כמו החלמוניות), התמודדות עם מינים פולשניים (כמו המלוח), תכנון נטיעה, התמודדות עם כביש 6 ושטחי אש, שמירה על הנגישות וכמובן קביעת דרכי פעילות והוראות". אדר' זוהר צפון ממחלקת תכנון קק"ל מרחב דרום הוסיף: "כיום קק"ל צריכה היתרי בניה לכל הקמה ופתוח ולכן אנחנו מחויבים לחוק וכפופים לאילוצי תוכניות מפורטות מאד". בכך הסביר את משך הזמן הממושך של התכנונים וזמן הביצוע שגם הוא מוערך בשנים. עלות הפארק מוערכת ב-11 מיליון שקל לתכנית הפתוח בה אמורות להשתתף גם החברה הממשלתית לתיירות, הרשות לפתוח הנגב, משרד הנגב והגליל, משרד התיירות ותורמים.
אדר' ארז לוטן- מתכנן תכ' האב לשבילי אופניים יער להב ממשרד 'לוטן אדריכלות' הסביר כי שבילי האופניים בפארק להב מיועדים לקהל רחב- רכיבה משפחתית בדגש על טיולים וחיבור לסביבה, טבע ומורשת וגם לרוכבי אופנים מתקדמים המחפשים אתגר תוך שמירה על בטיחות ושמירה על עמידות השבילים ושמישות כל עונות השנה.
מתחם הרכיבה בפארק להב כולל את יער כרמים- לרוכבים מקצועיים עם 25 ק"מ שבילים ברמה בינונית+ ויער להב- (בין להב ללהבים)- לאוכלוסיה הרחבה עם מסלולים של 3.5-8 ק"מ בסך של 45 ק"מ שבילים.
לכל יער יהיה חניון מוצא, בו יהיה שילוט, מידע, נקודת מפגש חברתית, יזמיות נלוות (כמו: רחיצת אופניים, השכרת ותיקון אופניים, חנויות וכו'). חניונים אלו או 'השערים ליער' כפי שהם מכונים בתוכנית מתוכננים לקום בדבירה, סנסנה, להבים, מיתר, צומת שוקת ועוד.
המסלולים יהיו מסלולים מעגליים- מספר טבעות באורכים שונים ורמות קושי שונות תוך אפשרות לחיבור ביניהן. מסלולי רכיבה אלו משתלבים עם מסלולי הרכיבה באופניים ביער מיתר שיועד לרכיבה קהילתית של עד שעה וחצי ויער יתיר- לרכיבה בעלת אופי של טבע ומורשת בכל הרמות בעיקר במסלולי סינגל. בעתיד יתקשרו כל מסלולי רכיבה אלו עם מרחב הרכיבה של מטרופולין ב"ש (מסלולי רכיבה סובב ב"ש וחיבורם לישובי הלוויין שלה) וכן עם מסלולי הרכיבה- מערב המתוכננים בתוכנית האב לשבילי אופניים של ערד.
השבילים ביערות יתחברו גם לדרך המלכים באזור בית גוברין, שביל נחל שקמה ועוד שבילים הנמצאים בתוואי המוכן כמושביל ישראל לאופניים העובר במתחם יער להב. מתחת לכביש 6 שיעבור באזור יהיו מעברים תחתיים שיאפשרו מעבר עם אופניים וגשר עילי יקשר ליער גרמניה שבדרום כביש 31/6 .
בין גבעות ובין הרים אופניים ממהרים, חולפים בשבילי העפר, במדרונים דוהרים. אור וצל, צבעי החלמונית, העירית והכלנית כחלום של יער בראשית. חורבה עתיקה חולפת בסך יוצרת הילה קסומה. שבלול וצב מעלים חיוך בפני הטף ומעבר, לא רחוק משם, המדבר והמרחב.