צורך אדיר וקריטי באנשי מקצוע בישראל יצר שיתופי פעולה מיוחדים בין בית הספר 'צור-אורט ערד' למפעלים באזור הדרום. התלמידים מקבלים חינוך לעבודה ועובדים עבור התעשייה. סטף ורטהיימר, שביה"ס הוא חלק מרשת בתי ספר מקצועיים שלו, שיבח ואמר כי "בית הספר בערד- מהמוצלחים" וקרא "צריך לעזור לעיר ליצור יותר מקומות עבודה מעניינים ואתגרים חדשים כדי שיהיה מקום יותר טוב."
מאת: ענת רסקין
עם סיום שנת הלימודים תשע"ג ארח ביום ג' (4/6/13) בית הספר ללימודי מקצועות התעשייה 'צור-אורט ערד' וצוותו את בכירי התעשייה בדרום, בכירי רשת 'אורט' ומשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת או בשמו החדש משרד הכלכלה) ואת ראש עיריית ערד. את האירוע כיבד בנוכחותו התעשיין סטף ורטהיימר שייסד את בי"ס צור-אורט ערד השייך לרשת בתי הספר לחינוך למקצועות התעשייה שוורטהיימר מפעיל בתפן שגליל, בקרית ים ועפולה. ורטהיימר אף תרם את מכונות סדנת העבודה של בית הספר.
120,000 עובדי תעשייה היו בישראל וכיום יש רק 80,000 עובדי תעשייה המחזיקים על כתפיהם את כל התעשייה של מדינת ישראל. מציין דר' דן שרון ואומר "זה לא מתקבל על הדעת". דני חן מנכ"ל כי"ל דשנים הוסיף כי "אין בעלי מקצוע במפעלים. לא לומדים מקצוע במדינה. יש צורך ארצי והעשייה בבי"ס צור-אורט ערד מבורכת ונחוצה כמו אוויר לנשימה". חן גם ציין את הצורך הדחוף ברתכים ומסגרים ושאר בעלי מקצוע. ואמר שיש צורך לפתוח יותר מגמות בביה"ס. "לאחרונה יש יזמה של איחוד התעשיינים, תמ"ת ומשרד החינוך לפתוח מגמות מקצועיות בבתי ספר. מקווה שחילוקי הדיעות על מי יוביל את היזמה יפתרו ושהיזמה תצא לדרך". כמו כן הבטיח מנכ"ל כי"ל דשנים כי הם ישקיעו כל מה שאפשר כדי לקדם את החינוך המקצועי בכלל ובערד בפרט. סמנכ"ל אורט שמריה רוזנר שבח את דגם העבודה שפתח מנהל ביה"ס שוקי רוסק ודווח שרשת 'אורט' נכנסה לעוד שני פרויקטים של בתי ספר במודל זה וכי משרד החינוך מביע התעניינות בכיוון. "יש צורך לסייע ולנתב יותר תלמידים מכל הרדיוס באזור לבי"ס צור-אורט ערד". גם שלום בן משה מנהל האגף להכשרת מקצועית במשרד התמ"ת שבח ואמר כי "צור-אורט ערד הינו בי"ס הטוב ביותר בתחום!"
סטף ורטהיימר, 87, הקים כבר לפני 50 שנה את בית הספר המקצועי הראשון בנהריה: "רצינו לתת לאנשים להצליח פה בערד. בית הספר בערד- מהמוצלחים. כעת יש צורך שחלק מהתלמידים ילמדו גם איך לנהל ואיך למכור. ביום מן הימים יעשו מה שמפעלים באזור צריכים. מזל הוא שרשת 'אורט' הסכימה לעבוד איתנו ושהצבא כקליינט מחנך את התלמידים. זהו תהליך. צריך לעזור לעיר ליצור יותר מקומות עבודה מעניינים ואתגרים חדשים כדי שיהיה מקום יותר טוב. בי"ס בטיב כזה רק מוסיף". ורטהיימר קרא לכל מי שיכול לתת יד ולפתח את בית הספר ולשלוח יותר תלמידים ללמוד בו.
ראש עיריית ערד טלי פלוסקוב הודתה לוורטהיימר "שהכול קורה בזכותו" ואמרה שלעיר יש תחושת גאווה על בית הספר שהינו מושא קנאה בעיר. "זכית לראות תוצאות לחזון שלך" אמרה פלוסקוב לורטהיימר.
בספרו האוטוביוגראפי "איש ליד מכונה"- ספור חיים, רעיונות ומעשים, מספר ורטהיימר כיצד החל לעבוד עם מחרטה אחת בתוך צריף המגורים של משפחתו עד היום בו מפעל 'ישקר' שהקים הוא חלק מאימפריה שמייצרת ומייצאת במאות מיליוני דולרים. ספרו מסתיים במשפטים הבאים: "לא פעם חוזרים ושואלים אותי: "סטף, מהי הנוסחה שלך להצלחה?" כאילו הדברים מסתכמים במשפט אחד או שניים. ואני משיב לשואלים ואומר: "אינני יודע. אולי, פשוט, לרצות דבר טוב ולקום בבוקר ולעבוד להגשמתו!"
כמה פשוט זה נשמע מאדם שהצליח בעבודת כפיו. לא פלא שהתעשיין שם לו למטרה לקדם את החינוך המקצועי, המעשי, היכול להעניק מקצוע וסיפוק לנערים שלימודים אקדמאים, עיוניים אינם תחום העניין שלהם. חלקם אף נושרים או מועמדים לנשירה ממערכת החינוך כתוצאה מאי התאמתם לסגנון לימודים זה. ורטהיימר עצמו נשר מהתיכון ובנו העדיף בי"ס מקצועי על לימודים תיכוניים 'רגילים'. החינוך שלהם לעבודה ומימוש עצמי משיגים גם יעד חברתי ולא רק לימודי. למרות החשיבות העליונה לחינוך מקצועי, גם מפאת הזדקקות השוק לבעלי מקצוע! משרד החינוך מתמהמה בקידום ערוץ לימודי זה. עד לפני כ-3 שנים תלמיד שעבר מבי"ס של משרד החינוך לבי"ס טכנולוגי נחשב כמי שנשר מבי"הס ונגרע מרשימות התלמידים כאילו שאינו קיים. חוק חדש שעבר בממשלה שינה זאת כך שהמעבר מבי"ס עיוני לבי"ס טכנולוגי/מקצועי הינו 'חוקי' וקביל על משרד החינוך אך נראה שעדיין במשרד החינוך יש אנשים המקובעים בתפיסת עולם ישנה והם מקשים על מעבר של תלמידים מתיכון לתיכון וזה חבל.
בי"ס צור-אורט ערד החל עם כתת לימוד אחת לפני ארבע שנים. בשנה שעברה כבר למדו בו 61 תלמידים והשנה 81 תלמידים ומגמת העלייה נמשכת. אם בשנה הראשונה הגיעו נערים ונערות שנשרו מסיבות שונות ממערכת החינוך, מרביתם מהמגזר הרוסי, הרי שבשנים האחרונות מגיע מגוון של תלמידים מיוזמתם ומבחירתם ללמוד בצור-אורט ערד. מנהל בי"הס שוקי רוסק מספר כי בכל בוקר מגיע אוטובוס לערד מבאר-שבע עם תלמידים המגיעים ללמוד בערד. זהו שינוי מרענן לעיר ערד שבמשך שנים התמודדה עם נהירה של תלמידי תיכון הנוסעים לבית הספר הטכני של חיל האוויר בב"ש. בשנים האחרונות יותר ויותר תלמידים מעדיפים להישאר בעיר וללמוד בבתי הספר הטכנולוגים שנפתחו הן בצור-אורט והן במגמה הטכנולוגית בתיכון אורט-ערד המופעלת ע"י חיל החימוש. בשנה הבאה מתוכננת להיפתח בצור-אורט גם מגמת לוגיסטיקה בשת"פ עם חיל הלוגיסטיקה.
תיכון צור-אורט בערד הוקם בשיתוף פעולה בין התעשיין סטף ורטהיימר, רשת אורט, משרד התמ"ת ועיריית ערד. לומדים בו את תחום עיבוד השבבים הממוחשב בכיתות ט' עד י"ב. המודל החדשני שמציג מנהל בית הספר שוקי רוסק ומתגאה בו הוא עצם היותו בית ספר ומפעל ייצור בו זמנית. מנהל ביה"ס וצוותו יצרו קשרים עם מפעלים באזור הדרום ומייצרים עבורם חלקים לפי דרישה. השאיפה להתאים את לימודי התלמידים לדרישה בשוק העבודה כך שבמידה ויש דרישה הם יקבלו הכשרה גם במקצועות הרתכות והמסגרות עובדה שתעזור להם להתקבל ביתר קלות לעבודה במפעלים. חלק מתלמידי י"א/י"ב יוצאים לעבוד במפעלים עצמם יומיים בשבוע וחלקם עובדים בסדנאות הממוחשבות של בית הספר עצמו. כל התלמידים מקבלים שכר עבור עבודתם זו. השאיפה היא לקבל חונכים מבין עובדי המפעלים ולהפעיל ועדת היגוי משותפת שתקבע את תוכנית הלימודים.
בין המפעלים איתם יצרו כבר שיתופי פעולה- פלקטרוניקס-ערד, תמ"ן ב"ש, נטפים-חצרים, אפקון ב"ש, ספקטרוניקס בשדרות, היחידה לעבוד שבבי של משרד ראש הממשלה, היחידת הטכנולוגית של המודעין, וקשר אמיץ יש לביה"ס עם מפעלי כי"ל (מפעלי ים המלח, רותם אמפרט, ברום) אשר אף שולחים עובדים שלהם להכשרות בצור-אורט עצמו! גם מכללת 'אתגר' ומכללת 'מלט"ש' בב"ש שולחות תלמידים בוגרים (אחרי צבא ואף מבוגרים) להשתלמויות בערד! כיוון שביה"ס הינו מלכ"ר המחירים שלו אטרקטיביים יותר ממפעלים אחרים והוא מבטיח בקרת איכות ממש כמו במפעל 'אמיתי' באמצעות המורים לעיבוד שבבים יורם שאול ושאול ניסן.
למרות הקשיים והעבודה המאומצת של מנהל צור-אורט וצוותו המנהלי והחינוכי שוקי רוסק מלא התלהבות מהעשייה והאפשרויות שלו להצעיד את בית הספר לאתגרים נוספים. " זהו מבנה אסתטי, יש צוות הוראה מצוין, יש הסעות, סיורים מקצועיים, מחנה גדנ"ע, מסע לפולין, קורסים באיפור, קולנוע, מניעת סמים ואלכוהול וכו', מועדון תלמידים עם ביליארד, פינג-פונג, מחשבים ואף חדר כושר בתכנון.. התלמידים מקבלים כל יום לחמנייה חמה בארוחת עשר וארוחת צהריים חמה המגיעה עם פאקי הנהג של עמותת 'לקט ישראל' היישר ממלון 'לאונרדו פריבילג' ' בים המלח.. וכמובן תעודת בגרות מלווה בתעודת גמר ורכישת מקצוע מבוקש שהשכר לצידו תוך אפשרות להשתלב בעבודה במפעלים באזור הדרום. ביה"ס מספק את כל התנאים להצלחה."
ההצלחה אינה מובנת מאליה במיוחד בדרום בו מדברים על סכנת סגירה של בתי ספר מקצועיים כמו 'עמל' בב"ש שסיפק הכשרה כמעט בלעדית גם לתלמידים בדואים ו'פריקלס' באזור מפעלי התעשייה במישור רותם. לעומת זאת מדברים על פתיחת מכללה ללימודי מקצועות הרכבת בתיכון האזורי של דימונה. ההכשרה המקצועית מתנהלת בחוסר יציבות וללא יד מכוונת הנראית לעין.
ממשרד החינוך נמסר כי כבר בשנת 2010 החל שר החינוך, גדעון סער, להוביל תכנית אסטרטגית לחיזוק החינוך הטכנולוגי. "התכנית נועדה להתאים את מערכת החינוך לעידן המאה ה- 21' וכן לצרכי המשק המשתנים במשק ובתעשייה."
"התוכנית נותנת מענה לתלמידים בכל הרמות כולל התלמידים להם אנחנו מעוניינים לייצר אופק תעסוקתי ואלטרנטיבה לתעודת בגרות בדמות תעודה טכנולוגית בת 14 יח"ל ואפשרות ללימודי המשך לטכנאים והנדסאים. במסגרת התוכנית האסטרטגית הגדיל המשרד ב-10,000 את מספר התלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי בכל המגמות כולל כאמור מגמות המיועדות לתלמידים מתקשים."
לענת ביטון מוועד ההורים של צור-אורט שני בנים בבית הספר. אחד בוגר והשני לומד בכתה י"א. היא מספרת על בי"ס שדואג ותומך בילדים ובמשפחות ומדבר בגובה העיניים. "כולנו רוצים בהצלחת ילדינו" היא אומרת ומודה לבי"הס וצוותו על הגישה והפעילות. אלמוג רצבי תלמיד כתה י"א הלומד במגמת עיבוד שבבי ספר שלהיות בבי"ס זה כמו להיות עם משפחה. התלמידים זוכים לעזרה בלימודים "בזכות בי"ס יש לי תעודה טובה ואני עובד במפעלי ים המלח".
דר' דן שרון (מי שהיה מנכ"ל משרד החינוך וכיום יועץ של ורטהיימר) סכם ואמר כי כאן ב 'צור-אורט ערד' מחנכים לעבודה! "לא מגדלים תלמידים על רקע עיוני אלא תלמידים הצריכים לעבוד, לייצר. תלמידים המתנסים בעבודת אמת וחיים מקצועיים." דר' שרון הביע תקווה שהרעיון לא ימות כי זו גדולת בית הספר, שצריך לשמור עליו ולפתח אותו.
על שלט במסדרון בית הספר מונצח משפט האומר: "אני מאמין שבי"ס מקצועי יהפוך את הלומדים בו לאזרחים מועילים למדינתם. לבני אדם בעלי תחושת ספוק ובטחון עצמי." על החתום: סטף ורטהיימר, חתן פרס ישראל, תעשיין, יוזם, תורם ומקים רשת 'צור'.