(צילום-תנועת רגבים / צילום-אתר 31 מזרח / צילום-דוברות כבוי אש מחוז דרום / צילום-דוברות המשטרה / צילום-ענת רסקין)
"חוק הגמלים" יוגש לקריאה ראשונה במליאת הכנסת כבר בשבוע הקרוב. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מיזמי החוק: "ראש קטן זה ביטוי עדין למשרד החקלאות". עוד הסתבר בדיון כי הגמל לא מוכר כחיה בספר העדר של משרד החקלאות. "אין חיה כזו"… שבועיים לאחר התאונה הקטלנית בה נהרג הנער ליאל אלמקייס ז"ל ליד מצפה רמון כתוצאה מהתנגשות עם גמל משוטט, קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון דחוף בהצעת "חוק הגמלים" שמבקשת לשים קץ לתופעת הגמלים המשוטטים בנגב.
מאת: ענת רסקין
בעקבות הדיון שנערך ביום שלישי 6/2/18 בוועדת הכלכלה בכנסת בראשות חה"כ איתן כבל בנושא "חוק הגמלים", החוק יעלה לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון הקרוב ומליאת הכנסת תצביע למחרת ביום שני 12/2/18 בקריאה ראשונה על הצעת החוק שגיבשו ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ותנועת רגבים הנוגע בחובת סימון ופיקוח על בעלי חיים.
החוק המוכר יותר בשם "חוק הגמלים" הוגש לכנסת כבר לפני שנתיים (ב-28.3.16) ועבר בקריאה טרומית ומאז לא התקדם הליך החקיקה. מטרת חוק זה היא להסדיר את הפיקוח על החזקה, תנועה ורעייה של בעלי חיים במרחב הציבורי כדי למנוע תאונות ומפגעים ולהסדיר את רישום הבעלות של בעלי החיים ולשם הטלת אחריות פלילית במקרה של תאונות דרכים וגרימת נזק, ולשם מניעת גניבות וסחר בלתי חוקי בבעלי חיים.
בדיון השתתפו בין השאר גם בני משפחותיהם של דוד כהן ז"ל שנהרג בסוף 2014 בדרכו להדלקת נרות חנוכה, בכניסה לישוב רתמים וקובי בוזגלו ז"ל ממושב יכיני שנהרג חודש לאחר מכן, כתוצאה מהתנגשות רכבם עם גמלים משוטטים. במאי 2016 נהרגה באופן דומה מיכל ונטורה מבאר שבע. ב-2007 נהרג שלמה אמר סגן מנהל אזור הנגב במד"א, מפגיעת גמל בכביש באר שבע-ערד. בשנת 2013 התרחשה תאונה קטלנית עם גמל משוטט בכביש ירוחם-דימונה, שגרם לתאונה בה קיפחו את חייהם בני משפחת תורג'מן: אורלי (35), ושמעון (36), ושני ילדיהם: רותם בת הארבע ורון בת השמונה. (נתונים ממערכת עיתון דימונה "השבוע החדש")
משפחות הרוגי התאונות שנכחו בדיון בכנסת: "לפני 3 שנים היה דיון בחוק ולא נעשה מאז כלום. לא עשיתם כלום!. שום דבר! סתם. באנו היום כי לא עשיתם כלום אז!"
ח"כ בצלאל סמוטריץ' מיזמי החוק אמר בהתרגשות: "אני מתבייש בנו ומתנצל בפני המשפחות. הצעת החוק עברה לפני שנתיים. היא כוללת הטלת חובות, אחריות פלילית ואכיפה. בהעדר כלי חוקי להטלת אחריות פלילית מה אפשר לעשות? "ראש קטן" זה ביטוי עדין למשרד החקלאות וגם למשרד התחבורה. פשענו, גם אני, חטאנו, שחיכינו בסבלנות.. אולי לא היו הרוגים נוספים.."
עוד בקש ח'כ סמוטריץ' מיו"ר הוועדה איתן כבל "יש הצעה שמונחת על השולחן – הצעה מקוצרת, ההצעה חייבת לעבור במושב הכנסת הנוכחי! צריכים לו"ז צבאי לביצוע.."
מוחמד אבו פרח יו"ר איגוד מגדלי הצאן שייצג את מגדלי הגמלים טען שהם לא מתנגדים לשום דבר שימנע תאונות בדרכים "מוכנים לדון עם משרד החקלאות / הרשות להסדרת הבדואים ונמצא פתרון מוסכם". חכ ג'ומעה מהרשימה המשותפת ספר שגם בן משפחה שלו נהרג בתאונה עם גמל. "הגמל לא מבדיל בין יהודים לבדואים". עם זאת הדגיש כי לגמל דרושים מרחבים וכי "מצד אחד מצמצמים שטחי מרעה של צאן וגמלים ומצד שני גם הורסים מכלאות". כדוגמא ספר שבערבה רב הגמלים שהו בנגב הדרומי "עכשיו צומצם שטח המרעה והגמלים מתרכזים ליד הכביש וזה פתח לאסונות". הוא הסכים עם הצורך בסימון "אבל צריך פתרון של המכלול ".
ר. מועצה מקומית מצפה רמון רוני מרום: " צריך פתרון כולל אבל עם סימון תחילה, כדי לצאת לדרך".
סיגל מורן ראש מועצה אזורית בני שמעון כבר הגיבה מזמן בנושא ואמרה: "בכדי להשלים את המהלך יש להרחיב את החוק לבעלי חיים גדולים בכלל ולהגדיר מי הסמכות לאכיפה וטיפול בנושא, לגבות זאת על ידי הוספת תקציבים לטובת לכידת החיות המסוכנות, תוספת כוח אדם למשימת האכיפה, אמצעים לפינוי גוויות של בעלי חיים גדולים מהכביש והקמת מכלאות לבעלי החיים הגדולים." גם בוועדה חזרה וציינה: "לא צריך להתכנס כל פעם אחרי תאונה. צריך להחליט להמשיך עם החוק ללא קשר לתאונות.. אין אפשרות למועצות ליישם את החוק ולתפוס גמלים. מבקשת לא להטיל זאת על המועצות".
בגדול הסכימו הנוכחים כי יש צורך בשיתוף ניהולי כללי בין משרדי הממשלה עבור חקיקה זו. אך לפני כן הסתבר, להפתעת הנוכחים, שיש צורך שמשרד החקלאות יכיר בגמל כחיה.. מסתבר כי מדינת ישראל (כנראה מסיבות פוליטיות) לא מכירה בגמל בספר העדר של משרד החקלאות. "אין חיה כזו". "חיה לא מוכרת". "בכדי לטפל בבעיה צריך להכיר בבעיה". גם תעשיית הקוסמטיקה והבריאות הקשורה לנאקות הגמל לא מוכרת בגלל שהחיה לא מוכרת.
ברחבי הארץ מוכרים בעלי חיים גדולים רבים שמעורבים בתאונות דרכים קטלניות ומהווים בעיה בכבישים. לא רק הגמלים שבנגב כך גם פרות בגליל, חמורים (אפילו חמור סורר ברמת השרון עליו התאונן הווטרינר המקומי), פראים באזור מצפה רמון וחזירי בר במישור החוף.
נתוני המשטרה מראים כי בעשור האחרון נהרגו 15 בני אדם בתאונות דרכים עם בעלי חיים, כ-350 בני אדם נפגעו, יותר מ-50 מהם נפצעו באורח קשה. מדי שנה מתקבלות כ-1,000 תלונות בדבר שוטטות גמלים בנתיבי תחבורה במרחב הדרום ובסך הכול 7,151 מקרים בין חודש ינואר 2008 ועד לחודש יוני 2015. בכל המקרים, למעט אחד, לא נמצאה זהותו של בעל הגמל. בעלי הגמלים מצליחים לא פעם להגיע למקום התאונה לקטום את אוזן הגמל עליה מוטבע תג זיהוי הבעלות או מכחישים לעיתים את בעלותם, ואין כיום דרך להוכיח זאת. כך גם לגבי היסטוריה רפואית, חיסונים וגניבות בקר.
פאראמדיק מד"א נתנאל דחבש סיפר על התאונה בה נהרג בינואר 2018 הנער ליאל אלמקייס ז"ל ליד מצפה רמון: "כשהגענו למקום המראה היה קשה, ראינו על הכביש גמל ובסמוך רכב פרטי מעוך לחלוטין ככל הנראה לאחר שהתהפך מספר פעמים. חילצנו מהרכב 5 נוסעים, נער כבן 13 היה עם פגיעה רב מערכתית, הוא היה מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה ולאחר בדיקות רפואיות בסיוע כוח רפואה של צה"ל נאלצנו לקבוע את מותו במקום. אשה כבת 40 שהייתה בהכרה מעורפלת וסבלה מחבלת ראש קיבלה טיפול רפואי שכלל הרדמה והנשמה. טיפלנו בנוסף בגבר כבן 40 במצב בינוני עם חבלת ראש ובשני ילדים בני 9 ו- 14 במצב בינוני שסבלו מחבלות, לאחר טיפול ראשוני הם פונו לבית חולים". בהמשך הדרך איתרו השוטרים רכב צבאי שהתנגש באותו גמל וממנו פונו 4 פצועים במצב קל.
במציאות של היום התרגלנו לראות בעלי חיים משוטטים בשטחים פתוחים, עדרים חוצים כבישים ופסי רכבת, גמלים או חמורים משוטטים בצדי הכביש ועוד. הם הפכו לחלק מן הנוף של הנגב. ישנם מקומות ייעודיים ומוסדרים לרעיית בעלי חיים ובכל זאת רבים מבעליהם של בעלי החיים בוחרים לרעות אותם בשטחים פתוחים, בסמיכות לכבישים ואף בשטחי אש של צה"ל.
במהלך ינואר 2018 סייעה משטרת ישראל ל"סיירת הירוקה" ולגופי האכיפה האחרים באיתור בעלי חיים משוטטים בסמוך לכביש 40 ולכביש 90 ובסמוך לשטחי אש. במהלך החיפושים שנערכו אותרו 6 גמלים ששוטטו בסמוך לכביש 90, ללא בעלים. הגמלים נתפסו על ידי פקחי הסיירת ויחידת החילוט והועברו למכלאה. בנוסף להם עוכב לחקירה חשוד על ידי השוטרים בחשד לאי נקיטת זהירות ובאמצעי זיהוי בבעלי חיים.
השוטרים והלוחמים הגיעו גם לאזור קיבוץ חצרים שם נמצאו 4 פרות משוטטות ללא השגחה. יחידת הפיצו"ח ופקחי הסיירת לכדו את הפרות והעבירו אותן למכלאה. במקביל לכך, נערכו סריקות בכביש 40 סמוך למצפה רמון, שם נבדקו חמישה מתחמי גמלים. בעת שהבחינו בעלי הגמלים בשוטרים הם פתחו את המכלאות והבריחו את הגמלים לשטחים הפתוחים ואלה לא נתפסו. ניתנו דוחות לבעלי המתחמים הללו ו-3 זומנו לחקירה פלילית.
בקיץ 2017 דווח על עדר גמלים שנראה על כביש חצרים-באר שבע. שוטרים ואנשי הסיירת הירוקה בפעילות משותפת של הכוחות בשטח, הביאו לתפיסתם של ששת הגמלים שהיו שם והעברתם לאחסנה בצפון. גבר בשנות ה-70 לחייו, תושב הפזורה בשם עלי אלאעסם מתל שבע (שהיה חשוד גם בבעלות על הגמל שגרם למותו של דוד כהן ז"ל) נעצר בחשד שהעדר שייך לו ושהוא לא נקט באמצעי הזהירות המתבקשים על מנת למנוע מהגמלים לפסוע לאורך ציר הנסיעה ולסכן את משתמשי הדרך באשר הם. המשטרה: "אזור הנגב בו משוטטים בעלי החיים מאופיין בשטחים פתוחים ונרחבים ומאות קילומטרים של כבישים ובשל כך נדרשת פעילות ממוקדת, תוך שילוב זרועות בין גופי הפיקוח והאכיפה השונים, בשטחים בהם מאותרים בעלי החיים".
ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) יו"ר ועדת הכלכלה ומי שהקים את השדולה למען בע"ח, סיכם ואמר: "אני מחויב לחוק זה! אעשה הכול שהחוק יעבור במושב הכנסת הזה. בין קריאה שנייה לשלישית יערכו הבהרות משפטיות של החוק ודיון על תקציבים." החוק יעלה לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון הקרוב ומליאת הכנסת תצביע למחרת, ביום שני 12/2/18, בקריאה ראשונה על הצעת החוק.
עוד כתבות בנושא:
עשרות גמלים הוחרמו מ'עדר המוות'
פרויקט חדש למניעת תאונות עם גמלים: הגמלים יסומנו בפסים זוהרים