(צילום-יח'צ אתר הכנסת)
הוא קיבל את התפקיד באופן בלתי צפוי בקיץ האחרון • גייס את כל כישוריו וניסיונו הפרלמנטרי לטובת גיוס תקציבים • ויצא לדרך מתוך ידיעה ברורה שקשים הם חייו של האדם האחראי לשיפור איכות חייהם של אזרחי המדינה • בריאיון מיוחד לכתב העת "עורך הדין" מספר השר זאב אלקין על האתגרים שהוא רואה במשרדו, על ההתמודדות היומיומית עם המוקדים הפוגעים בזיהום הסביבה ועל חזונו להפוך את התחום למוקד מניב הכנסות כלכליות.
הראיון מתפרסם בגיליון החדש של כתב העת "עורך הדין". ראיין: שחר שחר, עורך כתב העת.
הצטרפות סיעת ישראל ביתנו לממשלה בקיץ האחרון מצאה את שר הקליטה באותם ימים, זאב אלקין, בסיטואציה לא נעימה במיוחד. לא רק שהוא נאלץ לוותר על תיק הקליטה, הוא גם קיבל הצעה לכהן בתפקיד שמעטים, אם בכלל, ששים לבקש במהלך משא ומתן קואליציוני – השר להגנת הסביבה. כיום, כמעט חמישה חודשים אחרי, לא מביע השר אלקין חרטה כלל ועיקר על החלטתו לאמץ את התפקיד המדובר. "נוצרה אז סיטואציה פוליטית מסוימת, ולא, אני לא מתחרט על הבחירה בו. אני מאותגר ומרוצה. מדובר במשרד מרתק", כך אומר השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, בריאיון מיוחד ל"עורך הדין".
בריאיון מדבר השר אלקין על האתגרים שמציב בפניו התפקיד, על ההישגים שהצליח לרשום לדבריו בזמן קצר, וכמובן על תכניותיו המפתיעות לעתיד.
כבוד השר, האם כשקיבלת את התפקיד ידעת לקראת מה אתה הולך?
"הכרתי את התחום, אם כי מעט מאוד. היכרות ראשונית הייתה לי במשך ארבע שנים מתוקף היותי יו"ר הקואליציה, תפקיד שמפגיש אותך עם כל נושא אפשרי מאחר שהחקיקה עוברת דרכך, כולל חקיקה סביבתית. שנית, בקדנציה הראשונה שלי, בימים שבהם עוד היה לי מעט זמן, הייתי חבר בשדולות שונות, ובהן השדולה הסביבתית. נכון שלא מדובר בתחום מהמועדפים שלי, אבל כמי שבא מתוך מערכת אקדמית אני מאוד אוהב את האתגר האינטלקטואלי שהתפקיד הזה מציב בפניי. האם מה שאני רואה עד עכשיו הפתיע אותי? אני כבר עשר שנים בפוליטיקה, ושום דבר לא מפתיע אותי. מה שאני יכול לומר הוא שאני נחשב לאחד מחברי הכנסת האידאולגים, וכל פעולה שאני עושה, מייחסים לי אותה מבחינה אידאולוגית, ואילו כאן, בתפקיד השר להגנת הסביבה, אין ימין ואין שמאל, אין מתנחלים ואין מישהו אחר. בסופו של דבר, כולנו נושמים את אותו אוויר, כולנו הולכים לאותו ים, כולם מוציאים זבל ורוצים שהפסולת שלהם תמוחזר, וכולנו הולכים לאותם אתרי טבע".
כיום, יותר מארבעה חודשים אחרי שנכנסת לתפקידך, האם אתה יכול להישיר מבט לעם ישראל ולומר לו שכיף לחיות כאן בארץ בכל מה שקשור לאיכות הסביבה שלו?
"אני חושב שיש למדינה המון אתגרים בנוגע לאיכות הסביבה".
סליחה כבוד השר, אבל לא ענית לי על השאלה: כיף או לא כיף לחיות בארץ הזאת?
"אין כאן שחור או לבן, וזה בעיקר תלוי למה אתה משווה. אם אתה משווה את המצב הנוכחי לזה שהיה כאן לפני עשר שנים, אז אני יכול לומר בצורה חד-משמעית שהמצב, בגדול, הוא טוב יותר. אם אתה משווה את המצב כאן למצב במדינות מערביות מפותחות, במקומות שמשקיעים כבר הרבה שנים בתחום הזה, אז אני חושב שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהן. יתרה מכך, למרות הכול יש כאן נושאים בתחום איכות הסביבה שגם להן יש מה ללמוד מאתנו. למשל, 85 אחוז מהמים שלנו ממוחזרים לטובת החקלאות. באוסטרליה למשל, מנצלים רק עשרים אחוז לטובת העניין. זה אומר שבתחום הזה אנחנו בהחלט נחשבים מובילים ואפילו באים הנה כדי ללמוד מאתנו איך עושים את זה נכון".
אז אפשר לישון בשקט…
"לא, בהרבה תחומים יש לנו עוד הרבה מה לשפר, אבל הכיוון הוא חיובי. אנחנו צריכים להתמודד עם הגידול הדמוגרפי, שמביא אתו גידול משמעותי במספר הרכבים בכבישים. מדובר באתגר אדיר למשרד להגנת הסביבה".
השר אלקין לא מנסה להשלות אף אחד באשר למצבנו, בוודאי בהשוואה למדינות נאורות בעולם המערבי, אבל מבקש להדגיש שהמודעות הציבורית לנושא גדלה והולכת, המוכנות של המפעלים לעבור מקרבת מרכזי אוכלוסין נעשית גמישה יותר, וגם הטיפול בבעיית החומרים המסוכנים השתפר במידה ניכרת, בוודאי בהשוואה למה שהיה לפני כמה שנים.
איך מצליחים לצמצם פערים עם משרד שבו התקציב השנתי הוא מהנמוכים ביותר מבין כלל משרדי הממשלה?
"לידיעתך, מצאתי את עצמי מנהל משא ומתן על תקציב המשרד שבוע בלבד לאחר שנכנסתי לתפקיד, וזו לא הייתה משימה קלה במיוחד כשאתה עדיין לא מכיר מספיק את המשרד ואת צרכיו. למזלי מה שהציל אותי בעמידה מול משרד האוצר היה הניסיון הרב שצברתי בעבודה מול אגף התקציבים שלו כשהייתי חבר במשך שתי קדנציות בוועדת הכספים של הכנסת. מה גם שניהלתי בעברי כמה משרדי ממשלה. נתוני הפתיחה האלו עזרו לי להשיג תקציבים מאוד טובים למרות שלא היה מאחוריי שר, כמו שהיה לקודמי בתפקיד, אבי גבאי".
זו לא נאיביות לכנות את התקציב הנמוך יחסית של המשרד להגנת הסביבה תקציב טוב מאוד?
"לא, נלחמתי והצלחתי לטרפד את הקיצוצים שמשרד האוצר תכנן לבצע במשרד להגנת הסביבה. יתרה מכך, הצלחתי להשיג תקציבים נוספים מעבר למה שהיו למשרד לפני כניסתי לתפקיד".
השר אלקין יודע שלמרות הישגיו במלחמה על תקציב 2017 עדיין מדובר בתקציב נמוך, אבל מבקש להדגיש כי בכל זאת מדובר בתקציב הרבה יותר גדול ממה שהיה בעבר. והוא מפרט: "הצלחנו לכלול בו השקעה של 260 מיליון שקלים לטיפול בנושא זיהום אוויר בתחבורה הציבורית. הציבור אולי לא מודע לכך מספיק, אבל כיום פגיעת זיהום האוויר בערים הגדולות בישראל בגלל תחבורה ציבורית קשה יותר מזו הקיימת במפעלים באותן ערים. אדייק ואומר כי יותר מחמישים אחוז מהזיהום שאנו סובלים ממנו במדינה הוא תוצאה של זיהום מהתחבורה הציבורית".
והשקעה של 260 מיליון שקלים תסייע לצמצם את הזיהום המדובר במידה ניכרת?
"בשנה האחרונה החל המשרד להגנת הסביבה להפעיל כמה פיילוטים בנושא התחבורה הציבורית, בעיקר באזור מפרץ חיפה. התקציב המדובר הזה יאפשר לנו להקים על הרגליים תכנית לאומית למאבק בזיהום אוויר הנגרם מהתחבורה הציבורית. האם זה יפתור לנו את כל הבעיות? לא. האם זה יקדם אותנו משמעותית? חד-משמעית, כן".
לא היו לך ממש מאה ימי חסד בתפקיד, ובכל זאת, אילו הישגים עד כה אתה יכול לזקוף למשרד בהנהגתך?
"ראשית, סגרתי את עניין התקציב בצורה מאוד מכובדת עם כ-400 מיליון שקלים, ואם נביא בחשבון גם את תוספת 260 מיליון השקלים שדיברנו עליהם, הרי שתהיינה תוצאות קונקרטיות ביותר במהלך השנים 2018-2017. בחודשים הללו שאני כאן ניהלתי את המערכה בכל הנוגע לסגירת תחנות הפחמימות בחדרה. זה אמנם יארך כמה שנים עד שתושבי האזור יוכלו לנשום לרווחה, אבל לפחות יש להם אור בקצה המנהרה. גם בנושא המפחמות נכנסתי לעובי הקורה, והצלחתי להביא להסכם שיעצור את הזרמת הגזם, ובעקבות זאת את הפגיעה באיכות הסביבה באזור המדובר. בעקבות ההבנות הללו עם משרד החקלאות עשה צה"ל מבצע לאיסוף הגזם שכבר הועבר לרשות הפלסטינית.
"כמו כן, לאחרונה הצלחנו לסיים את התהליך המחייב את המפעלים לעבור למשטר מחמיר של היתרי הפליטות, לפי סטנדרט אירופי".
לצמצם את המפגע במפרץ חיפה
אחד היעדים העיקריים של השר אלקין כשר להגנת הסביבה הוא ללא ספק ההתמודדות עם הזיהום במפרץ חיפה. לשר אין פתרונות קסם באשר לטיפול באזור המדובר, אבל הוא בהחלט אופטימי. "מפרץ חיפה הוא אגוז קשה שנוצר במשך שנים רבות שבהן המדינה תמכה ביוזמות של רשויות מקומיות להקים בו תעשיות מאחר שראו בצעד הזה קידום תעסוקה, ובצדק", אומר השר אלקין ומצהיר: "מבחינתנו הטיפול באזור המפרץ נמצא בסדר העדיפויות שלנו".
ובשורה התחתונה איזו בשורה יש לך לתושבי האזור?
"ראשית, אני מקווה שהעמידה האיתנה שלנו בנושא הטיפול במכלי האמוניה תביא להם בשורה. שנית, כשמסתכלים על מצב התעשייה באזור שם אין ספק שבעקבות הפעלת התוכנית הממשלתית יֵרד זיהום האוויר בצורה משמעותית. זה אמנם רחוק מלהיות מספק, אבל בסך הכול המצב משתפר והולך. אנחנו גם מבצעים כרגע כמה מהלכים בכל הנוגע למעבר לתחבורה ירוקה, בייחוד בתחבורה הציבורית ובמשאיות. אנחנו הולכים לקראת מהפכה של ממש במרכז העיר חיפה. במסגרת פיילוט מיוחד לא נאפשר כניסת רכבים מזהמים למרכז העיר חיפה. תהיה אכיפה מוגברת של הפיילוט הזה. אחרי שנצליח שם אפעל להרחבת הפיילוט גם לכיוון הקריות, אזור שנפגע לא פחות מחיפה, ולכן חשוב לתת גם לו מענה".
לייעל את כוח האדם
אתה מדבר על פעולות רבות למאבק בזיהום האוויר, לשמירה על הסביבה, אבל בפועל, וזה לא סוד, אין לכם ממש כוח אדם לפעול נגד כל כך הרבה עברייני סביבה.
"זה נכון לומר שיש לנו מחסור קריטי בכוח אדם מאחר שחוקקו הרבה מאוד חוקים סביבתיים בעשור האחרון, אבל הצלחתי להביא תוספת תקנים במסגרת התקציב האחרון, שמפחיתה במעט מעט מהמשבר בתחום. נוסף על כך, ביצענו הסטות פנימיות של תקנים לטובת פיקוח ואכיפת שטח. פעילות אכיפה בשטח היא אחד היעדים המרכזיים שלנו לשנתיים הקרובות, אם כי, אם כבר שאלת, יש לנו מחסור של מאות תקנים כדי לעבוד בצורה סבירה ובסטנדרט בין-לאומי".
אתה טוען, ובצדק, שההגנה על הסביבה היא חלק חשוב מחיינו במדינה, אבל עם תקציב שנתי זעום שעומד לרשותך לא נראה לי שמקבלי ההחלטות בממשלה חושבים כמוך.
"אני בן אדם מציאותי ומודע לכך שגם הבריאות וגם הביטחון וגם ההגנה על הסביבה חשובים, אבל בדרך כלל תשומת הלב הציבורית שלנו היא ביחס הפוך לרמה האמתית של האיום, ואסביר. על פי הנתונים, הכי הרבה אנשים מתים בטרם עת בגלל זיהומים בבתי חולים, כ-5,000 בני אדם בקירוב. 2,500 אזרחי המדינה לערך מקפחים את חייהם בגלל זיהום אוויר, כמה מאות נהרגים בתאונות דרכים, ולצערנו, גם כמה עשרות עד מאות בפיגועים. למה בכל זאת, למרות הנתונים הקשים הללו, לא מקבל תחום זיהום האוויר את תשומת הלב הראויה? צריך לשאול את התקשורת".
את התקשורת? היא מחלקת את תקציבי משרדי הממשלה?
"היא זו שנותנת פחות תשומת לב ראויה לנושא".
עם כוח האדם המצומצם יוצאים אנשי הפיקוח מטעם המשרד להגנת הסביבה לאיתור עברייני סביבה, אלא שלעתים, כך נדמה, לא תמיד באים אותם עבריינים על עונשם הראוי למרות הפגיעה האקוטית באיכות הסביבה. השר אלקין מבקש שלא לעשות הכללה בנושא הרגיש והמדובר הזה. "יש מצבים שבהם אנחנו עובדים כל כך קשה ומערכת המשפט מתייחסת בסלחנות לאותם עברייני סביבה, אבל זה לא גורף. לצערי זה מאלץ אותנו להגיע לפשרות בבית המשפט, וזה קורה מפני שאין מספיק תשומת לב לחשיבות הנושא".
עם הפנים לעתיד מתכוון השר להגנת הסביבה להשקיע בטיפול בשוק הפסולת והמחזור של מדינת ישראל. "הטיפול בפסולת במדינה בנוי כיום טלאי על טלאי", אומר השר אלקין. "תחומי הטיפול בו אינם מסונכרנים, ובעקבות זאת, בין היתר, אחוזי המחזוּר במדינה אינם גבוהים דיים. השר האחרון שטיפל בנושא בתשומת לב ראויה היה חברי השר גלעד ארדן, ולאחר מכך הנושא איכשהו ירד מסדר היום של המשרד. אני חושב שהטיפול בו זקוק לחשיבה מחודשת, ואת זה נעשה במהלך השנה הקרובה".
למנף את הטכנולוגיה
לשר אלקין, כך מתברר, יש גם השקפת עולם מעניינת באשר ליכולתו של המשרד להגנת הסביבה להפיק רווחים מפעילותו. "אני חושב לצאת מעט מהשגרה ולהפוך את תחום הגנת הסביבה לענף מניב רווחים כלכליים ולא רק כזה שיש לו רק הוצאות".
ואיך אתה בדיוק מתכוון למנף את הרעיון הזה?
"נושא ההגנה על הסביבה נעשה יותר ויותר מרכזי במדינות מערביות, ונאבקים עליו שם הרבה יותר מאשר נאבקים על נושא הביטחון. בעקבות זאת יש ביקוש אדיר לטכנולוגיות מתקדמות בתחום ההגנה על הסביבה, ומאחר שאנחנו נחשבים למעצמה טכנולוגית ואחראים על פיתוחים רבים בתחום, אין כל סיבה שלא נשווק אותם ברחבי העולם. מדובר בענף הכנסה משמעותי מאוד לכלכלת המדינה, הכנסה שעשויה להועיל למשרד להגנת הסביבה. אני מקווה מאוד שאצליח לממש את הרעיון מאחר שהצלחה בכך תוביל לשינוי החשיבה על הנושא. החזון שלי הוא שגם נפתח פיתוחים טכנולוגיים בתחום הגנת הסביבה, גם ניהנה מהם כלכלית, נגדיל את ההכנסות למדינה, נרוויח מהכספים הללו סביבה נקייה ואיכותית יותר, ולא פחות חשוב, נשתחרר מהסטיגמה שהגנת הסביבה היא תחום אפור, משעמם ורק גורם להוצאות כספיות".
אשרי המאמין.