למגמה מדעית-הנדסית בהתמחות אוירו-חלל, שכבה י' בתיכון אורט ערד
כיתת מופת לתלמידים מצטיינים בחטיבה העליונה לומדת במגמה מדעית-הנדסית – בהתמחות אווירו-חלל בשתוף פעולה עם בסיס חיל האוויר בנבטים. התלמידים לומדים לקראת תעודת בגרות איכותית (5 יח"ל ב-5 מקצועות מוגברים) כהכנה להמשך לימודים אקדמיים – במיוחד בכיוון מדע, הנדסה ורפואה.
בתחרות מגמות הנדסיות מכל הארץ, שהתקיימה במשך יומיים בגבעת חביבה, העפילה המגמה של 'אורט-ערד' למקום השני והמכובד בתחום וירטואלי ומעשית!
מאת: רונית ז'אנו, מנהלת חטיבה עליונה בתיכון אורט ערד
תפיסת עולם מקצועית-פדגוגית מנתבת דרכה לכלל תלמידי ביה"ס בבחינת 'חנוך לנער עפ"י דרכו'. בסיס גישה זו הובילה את הנהלת ביה"ס למצוא נתיב לתלמידים מצטיינים בתחום ההישגים הלימודיים, בפרט במקצועות הראלים.
כיתת מופת נמצאה מתאימה. זו כיתת מצויינות צומחת, אשר הייתה צריכה להשתלב בחטיבה העליונה בתחום מצויינות. חיתתנו רגלינו, בדקנו בבית ספר שונים ברשת אורט, ולבסוף חברנו לרעיון פתיחת מגמה מדעית-הנדסית – בהתמחות אווירו-חלל!
בשנת תש"ע איתרנו תלמידים מצטיינים שאינם בכיתת מופת ופתחנו עבורם את שערי המגמה. נסענו עם כלל התלמידים ל-'יום המהנדס'. קיימנו ערב הורים-תלמידים, בו ראשי המגמה בתחום הפיזיקה של רשת אורט, הציגו באופן מרתק את יתרונות המגמה והשלכותיהם לעתיד ילדיהם. התחלנו בחודשי הקיץ בהקמת מעבדה משוכללת וניהלנו שיחות רבות עם התלמידים בכדי להפחית לחצים מגודל האתגר. ולבסוף הצלחנו לפתוח מגמה בשכבה י' תשע"א.
מהי המגמה?
מגמה 'מדעית-הנדסית' – פועלת כיום ב-20 בתי ספר במדינת ישראל. ראוי לציין את דברי פרופ' ענת זוהר, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשה"ח: " 'מגמה 'מדעית-הנדסית' היא אחת מן הפנינים במערכת החינוך בתחום של פיתוח חשיבה לוגית מדעית' ".
מטרות המגמה: תעודת בגרות איכותית, הכנה להמשך לימודים אקדמיים – במיוחד בכיוון מדע, הנדסה ורפואה. הכנה להשתלבות בתעשיית הטכנולוגיה העילית, היזמית. פיתוח ערכי נכונות לתרום לחברה ולקהילה.
תחומי הלמידה: בנוסף ללימודי החובה הרגילים לומדים התלמידים חמישה מקצועות ברמה מוגברת של 5 יח"ל: מתמטיקה, אנגלית, מקצוע מדעי (פיזיקה), מדעי ההנדסה (אלגוריתמיקה, מחשבים, מערכות אלקטרוניקה, אוירו-חלל) וביצוע פרויקט המהווה גם הוא 5 יח"ל לבגרות.
דרכי למידה: הלימודים במגמה מבוססים על גישות חדשניות בהוראה – באמצעות אנלוגיות. למידה זו מפתחת ראייה רב תחומית במקצועת מדעיים-הנדסיים, כחלק מהכנתם לעולם האקדמי. מרכיב חשוב הוא ביצוע פרויקט סטרט-אפ קבוצתי הנמשך כשנה וחצי (טכנולוגיה מוכללת). תלמידינו מתנדבים לפעל כמד"צים חונכים לתלמידים צעירים, כחלק מערך הנתינה בביה"ס.
מדוע דווקא אווירו-חלל?
בסיס חיל האוויר בנבטים ממוקם בקרבת העיר שלנו וקשרי קהילה וצבא בתחום החינוך מעניקים הפריה הדדית. הלמידה עוסקת בתחומים כמו: הסטוריה של התעופה, אווירונאוטיקה, אסטרופיזיקה, קוסמולוגיה ועוד.
בפגישות אלו לומדים התלמידים מעבר לחומר הלימודי גם על מורשת קרב של החיל, דילמות ערכיות של טייסי קרב, תכנון מבצע צבאי, ניווט בעזרת תצ"א, לימוד על סוגי מטוסים, טילים, מזל"טים, חקר החלל החיצון ועוד.
אל ביה"ס מגיעים אחת לשבועיים, באופן קבוע, שני טייסים מהבסיס (אחד מהם הוא בוגר ביה"ס לשעבר, גאווה אמיתית!) לשעורי העשרה! היחסים שנרקמו מחממים את הלב. אחד הטייסים: "אני מתרגש כל פעם מחדש..הם ילדים נפלאים ומרתקים".
במהלך שליש א' של המגמה נערכו פעילויות כמו: טקס פתיחה, 'ליל המדענים' – פעילות באוניברסיטה בן גוריון. סיור בבסיס נבטים. פעילות ניווט בעיר ערד בה השתתפו גם מפקדי הטייסות והצוות חינוכי. התלמידים קיבלו תצ"א ועל פיהם סיירו מנקודה לנקודה בעיר ערד. נקודת השיא הייתה מפגש עם ראש העיר הגב' טלי פלסקוב, בו הוצגה המגמה. בשיח התלמידים הביעה ראש העיר את התרגשותה וגאוותה על ילדי ערד. המפגש נחתם באתגר – ראש העיר מסרה לתלמידי המגמה 'שאלות ראש העיר' והם נתבקשו לפתרה.
בתחרות מגמות הנדסיות מכל הארץ שהתקיימה יומיים בגבעת חביבה, העפילה המגמה שלנו למקום השני והמכובד בתחום וירטואלי ומעשית!
בשם הנהלת ביה"ס, ברצוני להודות לאנשים רבים בדרך אשר עזרו לתלמידים שלנו באורט ערד להיות הסנונית הראשונה של מגמה יוקרתית ומוערכת במדינת ישראל:
לרשת אורט – על ההובלה, ההדרכה והתמיכה.
לעיריית ערד ולמחלקת החינוך – על הצעידה המשותפת.
תודה גדולה ומיוחדת – למפקד בסיס נבטים ומפקדי הטייסות.
להורים הנפלאים ולתלמידים הנפלאים שלנו שמעוררים בי התרגשות בכל פעם מחדש. זו זכות גדולה עבורי להיות שותפה לאתגר חינוכי שכזה.