ראש לשכת תנועה של מרחב נגב רפ"ק יובל פז מציג נתונים מפחידים על תאונות הדרכים בכביש 31 ועל אי יכולת התמודדות של המשטרה עם נהגים משתוללים.
מאת: ענת רסקין
22 הרוגים ב-28 תאונות דרכים (מהן 13 קטלניות) וכ-30 פצועים גבה כביש 31 משנת 2011 ועד אוקטובר 2012 . כמו אל קדמון הוא דורש קורבן אדם לעולה- הרוג לחודש.
ראש לשכת תנועה של מרחב נגב רפ"ק יובל פז: "כביש 31 הוא כביש לא סולחני". למרות שהכביש נמצא במצב טוב ויש בו מרחב ראייה פתוח ושוליים, ישנן בעיות הגורמות לכך שכל סטייה קלה גורמת לתאונה קטלנית. זהו כביש חד נתיבי ללא הפרדה פיזית בין הנתיבים הנגדיים. למרות מרחב הראייה הפתוח עיקולי הכביש מופיעים בהפתעה." מרבית התאונות קורות באזור שבין צומת דריג'את לצומת כסייפה. בנוסף, בשעות הלילה הכביש חשוך. לאורך הכביש כניסות ויציאות לא מוסדרות מישובים לא מוסדרים. חלק מהכניסות הפיראטיות, שהפכו ל 'חוקיות' במשך השנים, נמצאות במקומות גורמי סיכון לדברי רפ"ק פז.
דבר גלוי הוא, לכל מי שנוסע על כביש 31, כי הרבה מהנהגים הבדואים נוסעים בצורה מסוכנת בכביש ויש לא מעט מצבי 'כמעט תאונה' בכל יום, בנוסף לתאונות שאין עליהם דיווח ותאונות אחרות קשות וקטלניות. רפ"ק פז מנסה לשים דברים בפרופורציה: "רוב האוכלוסייה הבדואית, במיוחד המבוגרים, נוסעת בזהירות. אם כי גם הפניות שלהם לתוך השבילים הלא מוסדרים- מסוכנות. יש אחרים שמשתוללים, בעיקר צעירים. נכון הוא שיש אנשים שמפחדים לנסוע על כביש 31 וגם כאלה שלא נוסעים עליו בלילה".
לפני כחודשיים יצא הלמ"ס בהכרזה כי מהירות היא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים. לדברי פז זו הכרזה הסותרת את נתוני המשטרה. "לפחות ב- 3-4 התאונות האחרונות, שהיו קטלניות והסתיימו עם הרוגים, הסיבה הייתה סטייה מנתיב. נכון שזה נגרם כתוצאה ממהירות מופרזת ואיבוד שליטה ברכב. המהירות אכן גורם משמעותי למרות שזו לא הסיבה הרשמית".
כדוגמא מביא פז את תאונת הדרכים של רכב צבאי שסטה מנתיבו ופגע ברכב של משפחת אבו-ג'ודה (הארוע עדיין בחקירה) וגרם למותם של 4 אנשים. או תאונת הדרכים בתחילת אוקטובר 2012 בה רכב סטה באופן עצמאי מהנתיב בכניסה ליער להב, נכנס במעקה הנגדי, פגע ברכב שבא מכיוון נגדי, עף מהרכב ונהרג. (כפי הנראה גם לא היה חגור). או התאונה האחרונה ב- 8/10/12 בה נהרגה נהגת, אם משפחה שנסעה לדרום בחג סוכות, כתוצאה מסטייה מנתיב של רכב מהכיוון הנגדי. עדויות שנבחנות בשטח מראות כי מנוע הרכב שפגע עף מתוך הרכב מעצמת הפגיעה, למרחק של כ-500 מ', דבר שמצביע על מהירות מופרזת של הרכב הפוגע.
ביוני 2012 נפגשו רפ"ק פז ביחד עם מהנדס התנועה של מרחב נגב- פק"ד אריאל כהן, עם גורמים בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) ובקשו כי מע"צ תציב הפרדה בין הנתיבים גם בתקופה הנוכחית בה נערכות עבודות שדרוג בכביש. מע"צ סימנה קווים בצבע כתום על הכביש כמרחב הפרדה.. הפרדה פיזית לא נעשתה מהסיבה: בעיות הנדסיות של אי עמידת שולי הכביש בעומס המשאיות העובדות בכביש.
בעייתיות נוספת של כביש 31 היא עומס תנועה על הכביש. אחד הנתונים שבעתיים החליט מרכז התכנון של 'צים סנטרס' לפתוח סניף בערד הייתה העובדה כי עוברים על הכביש כ- 30,000 נהגים בכל יום. עומסי התנועה מורגשים בעיקר בסופי השבוע ובחגים כאשר מטיילים ונופשים רבים מגיעים או חולפים באזור דרך כביש 31 , שהינו עורק התנועה היחידי החוצה את הנגב המזרחי, ממערב למזרח. ובימים אלו כאשר עבודות הרחבה ושדרוג נעשות לאורך הכביש נוסף לכל אלו גודש תנועה בגלל העבודות בכביש.
אם חשבתם שכתוצאה מכל הנתונים האלו המשטרה נוכחת יותר בכביש 31 – טעיתם. רפ"ק פז אמר: " הופנו כוחות רבים לכביש הזה. יש נוכחות גבוהה של מכוניות משטרתיות או אופנועי משטרת התנועה הארצית ואכיפה גלויה."
בפועל רק פעמיים (אולי שלוש) בשבוע (כולל סופ"ש) שיש נוכחות של אופנועי הסיירת הארצית במבצעי אכיפה בכביש. במהלך השבוע, לרוב, יש רק ניידת אחת ש 'מגהצת' את כביש 31 (נוסעת הלוך וחזור). תגובת רפ"ק פז: "זה לא מספיק- אבל זה מה שיש".
לעיתים עורכים ראשי משרדי התנועה בתחנת משטרת ערד ותחנת משטרת עיירות מבצעים המשלבים מסוק משטרתי ואז נמצאות בשטח כ-7 ניידות. הנתקלות גם הן ב "בעיה לעמוד בשולי הכביש שאינם מאפשרים עמידה של כלי רכב מבלי להוות סכנה לנוסעים בכביש". אי לכך הניידות לא עומדות בצידי הכביש בכדי לתפוס את עברייני התנועה. ניידות גם לא יורדות לשטח בעקבות נהגים הנמלטים לארץ החופש הגדול של הבדואים.. ניידות גם לא רודפות אחרי רכב הדוהר בנתיב נגדי, מעבר לקו לבן רציף- כי מי שיועמד לדין אחרי תחקיר יהיה קרוב לוודאי השוטר ולא העבריין..
אז אם זה מה שיש למשטרה להציע ועבודות שדרוג הכביש של החברה הלאומית לדרכים נמשכות ככביש עצמו, מה אפשר לעשות כדי לא להיות הקורבן הבא של כביש 31?
מפקד לשכת תנועה של מרחב נגב ממליץ לכם: "סעו בזהירות".. "יש להתייחס לעובדה שהכביש בעבודות ושיפוצים וגם להכיר בגורמים שנוסעים בצורה פרועה. כשמזהים נהג משתולל יש לפרוש מהקרב להאט ולתת לו לעבור. לתת לאיום התעבורתי לחלוף. לא לעשות מלחמה.. וגם יש להיחגר- זה מה שמבדיל בין תאונת דרכים לבין תאונת דרכים קטלנית!"
אז נכון שהאחריות לחיינו היא קודם כול בידינו! חשוב לנסוע בזהירות, לדעת את מגבלות הכביש ולהתאים את נסיעתנו אליהן. לא כל דבר באחריות המשטרה.. אבל אפילו המשטרה תסכים שחלק מההרוגים והפצועים בתאונות הדרכים בכביש 31 לא חיפשו להשתתף בקרב לא להם. המוות הגיע אליהם במהירות מופרזת, ובהבלח של שניות הם הבינו שזו סוף הדרך בשבילם…
"גם כבישי רמת הגולן והגליל העליון נחשבים לכבישים מסוכנים, אפילו יותר מסוכנים מכביש 31 ויש יותר עומסי תנועה בגלל מטיילים באזור רק שההבדל הוא – ששם נוסעים רגוע. העובדה היא שתושבי הדרום מעורבים יותר בתאונות דרכים ויותר נפגעים מתאונות דרכים מאשר תושבי הצפון.." כך טוען רפ"ק פז.
ואנו אומרים: בדיוק! יש יותר תאונות ונפגעים בכביש 31 מאשר בכבישים אחרים בארץ אז מתי מישהו במשטרת ישראל יחליט שהמשטרה צריכה להכריז מלחמה ולהכנס לקרב על חיינו?!!