מי שטס בגובה של מעל 80 קילומטרים מעל האדמה, נחשב לאסטרונאוט (ארה"ב) או לקוסמונאוט (רוסיה) או לטייקונאוט (סין) או לספאסיונאוט (צרפת). לפעמים מספיק שתחלמו בהקיץ ויקראו לכם אסטרונאוטים… אבל התלמידים שאני פגשתי בערד דווקא היו עם הרגליים על האדמה למרות האוויר הצלול ולמרות שלמדו נושאים כמו אסטרונומיה ומדעים שיכולים לעורר את הדמיון. בערד מנגישים את תחומי המדע והחלל לכמה שיותר תלמידים בעזרת חינוך, מחקר ועשייה מגיל גן ועד התיכון. הם מייצגים את ישראל באולימפיאדת החלל במוסקבה, מבקרים בנאס"א ומי יודע אולי בעתיד גם הם ינווטו בין הכוכבים..
מאת: ענת רסקין
שבוע החלל הישראלי 2016 ביוזמת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע צוין בחודש פברואר בישראל. זהו אירוע המתקיים מדי שנה להנצחת האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון שנספה באסון מעבורת החלל קולומביה ב-2003 כחלק משבוע החלל העולמי שהוא מיזם חינוכי בינלאומי בחסות האו"ם. מטרת שבוע החלל היא העלאת המודעות לחקר החלל באמצעות קיום פעילויות רבות במועד קבוע מדי שנה.
תעשיית החלל הישראלית היא אחד התחומים הצומחים במהירות בשנים האחרונות. ישראל היא אחת מעשר המדינות בעולם המסוגלות לפתח ולתפעל בעצמן לוויינים בחלל. אך נתוני משרד המדע מראים כי למרות הצמיחה, תעשיית החלל מונה כיום כ-2,000 מהנדסים בלבד. הצמיחה הגדולה הצפויה בתחום בישראל ובעולם בשנים הקרובות תגדיל את הדרישה למהנדסים ולמהנדסות מוכשרים ודורשת הכנה של תשתית מתאימה שתכלול הכשרת אלפי צעירים שיהיו המהנדסים שיובילו את תכנית החלל הישראלית בשנים הבאות.
שר המדע אופיר אקוניס: "תעשיית החלל הישראלית תזדקק בעשרות השנים הקרובות לאלפי מוחות מבריקים ויצירתיים" .. "פעילות חווייתית ומעוררת השראה דוגמת אקדמיית החלל הישראלית תיטע בלב הצעירים והצעירות את הזרעים שיצמיחו את מהנדסי החלל של העתיד". ( http://space.gov.il/ )
לטובת כל הצעירים והצעירים ברוחם שחולמים להשתלב בתעשיית החלל בעתיד ואפילו להיות אסטרונאוטים אמר אילן רמון: "עצתי לך היא, תלמד מקצוע בעל יסודות מדעיים וטכניים".
העיר ערד הרימה את הכפפה עם תכניות לימוד מגן ועד תיכון המתרכזות במדעים ולימודי חלל!
בתיכון אורט-ערד-
המגמה המדעית-טכנולוגית, אולימפיאדת החלל הבינ"ל במוסקבה ומצפה הכוכבים
המגמה המדעית-טכנולוגית בתיכון אורט-ערד מיועדת לתלמידים חזקים הלומדים 5 יחידות בגרות גם בפיזיקה, מדעי ההנדסה (אלקטרוניקה, תכנות, אווירו-חלל) וטכנולוגיה מוכללת. 14 תלמידים נגשו השנה לבגרות והשיגו ציון ממוצע 90 , שישה תלמידים מתוכם קבלו ציון 100 "שזה חסר תקדים" מתגאה המורה לפיזיקה ניקולאי שוורץ שקבל על עצמו בהתנדבות גם להיות אחראי על תוכנית מצפה הכוכבים של בית הספר וראש המשלחת הישראלית לאולימפיאדת החלל במוסקבה, משלחת המורכבת מתלמידי תיכון אורט-ערד בלבד שמייצגים את ישראל!
במסגרת תוכנית מחויבות אישית 10 תלמידים מכתה י'-י"ב מפעילים את מצפה הכוכבים הכולל: טלסקופ גדול הנמצא על גג בנין התיכון (בקוטר 30,48 ס"מ), טלסקופים קטנים יותר, פלנטריום ומעבדה של המגמה המדעית-הנדסית. התלמידים מדריכים תלמידי בתי ספר שמגיעים למקום, עורכים תצפיות וזוכים להרצאות אורח והדרכות הקשורות לחלל.
אסיף פרץ (י"א) מספרת שכשיש אירועים אסטרונומיים הם באים ביוזמתם לעקוב, לצלם והכי מגניב לשלוח צילומים למשפחה. איליה איבנוב (י"א) התרגש דווקא מכך שהיה צריך להדריך באנגלית סטודנטים מחו"ל שהגיעו לביקור במקום. דני ממונטוב (י"ב) מתפעל מכך שרואים בעיניים גורמי שמיים ותופעות אסטרונומיות כמו ליקוי חמה, ירח או אפילו את כוכב צדק. אפרים ווייס (י"ב) נהנה לשמוע את ילדי בתי הספר הקטנים מתלהבים מצפייה בטלסקופ. וכולם מסכימים שלראות את ערפילית אוריון בטלסקופ "זה יופי שאי אפשר לתאר!"
הלימודים במגמה המדעית-טכנולוגית דורשים סגנון לימוד שונה מהתלמידים. מצד אחד הם עובדים יותר לבד, לימוד עצמי, מתוך אחריות אישית, סקרנות ומשמעת עצמית ומצד שני הם אמורים להתנסות בעבודת צוות החשובה מאד לעבודה על פרויקטים. אסיף טוענת שזה מצריך חשיבה עמוקה יותר, דני מסכים שכך יותר מעניין איליה שבא ממגמת פיזיקה-כימיה משועשע מכך כי למבחני הכניסה לכיתת מופת בכתה ז' נעזר רבות באביו והיום אבא כבר כמעט לא יכול לעזור לו. כולם מספרים שהם שולטים באינטרנט בחיפושם העצמי אחר חומרי לימוד. ניקולאי המורה מוסיף בגאווה שבבגרות שלהם יש שאלת חובה שנקראת 'שאלת דילמה' בה הם צריכים לגבש עמדה בנושא מסוים, לנסח, לנמק ולהגן על דעתם. בשאלה כזו, מסביר המורה, הם מפגינים את יכולת הניתוח והחשיבה העצמית שלהם.
אולימפיאדת החלל הבינ"ל המתקיימת כל שנה במוסקווה היא גולת הכותרת של לימודי המדעים בתיכון. כבר 21 שנה שהיא מתקיימת ע"י מרכז החלל הרוסי בעיר קורולוב שליד מוסקווה (star city) לפני חמש שנים חיפשו בישראל בית ספר שייקח על עצמו לייצג את ישראל באולימפיאדה בה משתתפות משלחות מכל העולם והן נבחנות בפיזיקה, מתמטיקה, תכנות והצגת פרויקטים. מנהל התיכון בערד גריגורי פוזניאנסקי לא הסס וצדק. במשך ארבע שנים (השנה לא נערכה האולימפיאדה) תלמידי אורט-ערד זוכים בהישגים מרשימים ונכללים בין 20 המשתתפים במקומות הראשונים מתוך 200 משתתפים! ניקולאי עצמו זכה בשנת 2012 בפרס המורה המצטיין מטעם קרן טראמפ וקבל את הפרס מראש הממשלה נתניהו.
ניקולאי טוען שבית הספר אינו מקום לבוא ולעשות כייף ושההורים צריכים לדאוג לכך שהילדים יגיעו לבית הספר מתוך מטרה להגיע להישגים כמה שיותר גבוהים. "נכון, אפשר להשלים ולשפר בגרויות אחרי הצבא אבל יש בערד מערכת חינוך שיכולה לתת מענה בתחום המדע והטכנולוגיה. יש מורים טובים לא רק בפיזיקה אלא גם בביולוגיה וכימיה ומקצועות אחרים". מחקר משנת 2011 דיווח כי ב 66% התיכונים בארץ לא נלמד מקצוע הפיזיקה ברמה של 5 יחידות בגרות. ממוצע התלמידים שכן למדו חמש יחידות עמד על 12 תלמידים לכתה. ואילו בערד לומדים 5 יחידות פיזיקה בין 25-35 תלמידים בכל שכבה בחטיבה העליונה. "זה אומר משהו על התיכון ועל מערכת החינוך בערד" מציין ניקולאי.
וגם- "דור העתיד לנאס"א" במרכז המדעי עירוני של ערד
בקמפוס החלל "Science tech" במרכז המצוינות המדעי עירוני בערד יש גם תכנית דגל הנרקאת "דור העתיד לנאס"א", המיועדת לבוגרי התכנית בכיתות ט'. התלמידים עוברים קורס דו-שנתי בפיזיקה ואסטרונומיה וטסים במשלחת לנאס"א בתום תקופת ההתמחות. במעמד פתיחת שנת הלימודים הציגה נבחרת ערד phoenix את הרובוט, שהשתתף בתחרות ארצית בחנוכה. הרובוט- "הפלאפל", הגיע לשלב חצי הגמר.
מזה שנתיים שיוצאת משלחת תלמידים בחופש הגדול לנאס"א בארה"ב ומשתתפת בארבעה ימי סמינר, סדנאות, מפגש עם אסטרונאוט, בקור במוזיאון החלל והתלמידים גם מציגים מצגת באנגלית אודות הפרויקט בו עוסקת הקבוצה.
תפוח פיס פועל מזה 11 שנה כמרכז מדעי עירוני של ערד עם ילדים מגיל גן ועד תיכון. מרכז המצוינות הוא פרי התכנית "מצוינגב" של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל באמצעות הרשות לפיתוח הנגב. התוכנית מקיפה את ילדי גן החובה עד תלמידי התיכון ותוכנית "דור העתיד לנאס"א" החוברת ללימודי מגמת אווירו-חלל בתיכון.
מטרת הלמידה לעודד למצוינות בעיקר בנושא המדעים ולהכין את דור העתיד לערד והחברה הישראלית בכלל. בגני החובה נחשפים הילדים לנושאים בפיזיקה כמו: אור וצל (בונים שעון שמש), מגנטיות (בונים מצפון), צפיפות חומרים (בונים צוללן). בבתי הספר היסודיים כל כתה מתרכזת בנושא אחר ונחשפת אליו כאשר כתה ה' עוסקת באסטרונומיה ונחשפת לפלנטריום ולמצפה הכוכבים שפועל בתיכון אורט-ערד. בחטיבת הביניים נבחרים התלמידים הרציניים שמתעניינים במדעים לתוכנית דו-שנתית ללימודי פיזיקה ואסטרונומיה כולל נושאי סייבר ורובוטיקה.
בכתה י"א מוכשרים מד"צים מדע שמדריכים אחר הצהריים את חוגי ילדים בתפוח פיס במסגרת תכנית "מחויבות אישית". במעמד פתיחת השנה הציגו נועה עמרן ועיסא אברהים, תלמידים בוגרים מערד שהשתתפו בתכנית, את רשמיהם. עמרן, שיצאה למשלחת הראשונה לנאס"א לפני ארבע שנים, ציינה כי התכנית נותנת אופק מקצועי ומחנכת את התלמידים לשאוף למצוינות. אברהים, שיצא למשלחת אורט לרוסיה, ציין כי ישנה חשיבות גדולה לשיתוף הקהילה הבדואית בתכנית. בתכנית השנה ישתתפו לראשונה גם תלמידים עמיתים מהפזורה הבדואית אל-פורעה, שייקחו חלק מלא בתכנית.
איריס חממה מנהלת תפוח פיס: "נושא החלל נבחר כי יש כבר תשתית בתיכון שהיה ראוי לקשור אותה לילדים הצעירים וליצור המשכיות. אחרי החשיפה הראשונית יש העמקה עם תכניות מצוינות ותוכנית קמפוס חלל בה בנוסף לתוכניות לימוד התלמידים חוקרים, בונים דגמים, משתתפים בימי עיון מדעיים, מבקרים במוזיאון למדע 'פארק קראסו' בבאר שבע ובמרכז אילן רמון. ילדים אלו הם העתודה למגמת אווירו-חלל בתיכון. אלו זרעים של תקווה ואלו התוכניות הכי חשובות בקריירה החינוכית שלי".
ביום בו הגעתי לתפוח פיס נערך הפנינג מדע בנושא חוקרים ומגלים ותלמידי בי"ס חב"ד הסתובבו בין תחנות החקר והתנסו בניסיונות קצרים המסבירים תהליכים ותופעות. את התלמידים ליוו גם שני מדריכים מכתה ט' ו- י"א, דניס קרוטוב ויואב קונטנט שמתלוצצים: "התחלנו להבין מורים", בעקבות ניסיונם להשתלט על הדרדקים המסתובבים בהפנינג. דניס גם מדריך בתוכנית "דור העתיד לנאס"א" וגם השתתף בזמנו במחנה אסטרונומיה במוסקבה במסגרתו האזינו להרצאות, בקרו במרכז האימונים של הקוסמונאוטים הרוסים ובמרכז הבקרה. "היה מגניב רצח" הוא אומר בהתלהבות. יואב רוצה להצטרף למודיעין בשרות הצבאי שלו ודניס רוצה ללכת לעתודה וללמוד ביוטכנולוגיה. ביום המחרת נערך הפנינג חלל בתפוח פיס וכולם היו עסוקים בבניית דגמים והכנת פלקטים להדגמות המתוכננות שלהם. אין למידה המרחיבה את הלב מאשר זו המשלבת עשייה מהנה!
עוד במערכת החינוך בערד- פרויקט "מועדון הטייסת"
חיל האוויר או בשמו הרשמי "זרוע האוויר והחלל" שותף בפרויקט חינוך יוקרתי של העירייה וקרן רמון בשיתוף טייסים מבסיס חיל האוויר בנבטים שליד ערד.
תכנית "מועדון הטייסת" הינה פרויקט ייחודי של קרן רמון על שם אילן ואסף רמון ז"ל, במימון הקרן ועיריית ערד ובשיתוף פעולה עם חיל האוויר. התכנית החינוכית עוסקת במנהיגות חיובית ערכית ובמצוינות בקרב קבוצה של למעלה מ-40 תלמידי כיתות ה'-ו' בבתי הספר "אבישור" ו"לבאות" שבערד.
לקבוצה מוצמד מנהיג חברתי, יוסי הרבסט, המלווה ומקדם אותה בשיתוף מלא עם ההורים והמחנכים. לאורך כל השנה מתקיימים מפגשים שבועיים, קבוצתיים ומפגשי חניכה אישיים, שמטרתם להתעכב באופן פרטני על הצרכים הייחודיים של כל חניך ולהעניק לו כלים להעצמה, ביטוי אישי ולהתמודדות עם קשי פרטי שלו. בנוסף, לאורך תקופת החניכה זוכים התלמידים להיפגש עם טייסי חיל האוויר מטייסות מבצעיות של בסיס נבטים שליד ערד, אשר מלווים את התלמידים בסדנאות, סיפורי חיים אישיים של ההתמודדות והצלחה ובביקורים בטייסת. "במפגשים שואבים התלמידים השראה ממודל להצלחה ומצוינות ומבינים משמעות הביטוי 'השמיים הם הגבול' " אומר יוסי המדריך.
יותר מכך, הם לומדים את תהליך ההתמודדות המובנה של הטייסים מול המשימות שלהם. מדובר בתהליך ששמו כבר יצא לפניו כתהליך בונה עצמאות, אחריות, שיפור ביצועים ושאיפה למצוינות. בתהליך מציבים יעדים, עוקבים אחר הביצועים באמצעות תחקיר אישי ותחקיר עם מדריך במטרה לבדוק איפה הנקודות החזקות ואיפה הנקודות הדורשות הסקת מסקנות לשיפור. התחקיר מתקיים לא מנקודת מוצא של חיפוש האשם או מבחן וביקורתיות על החניך, אלא כדיון בגובה העיניים שמטרתו עניינית והיא שיפור הביצועים בעבודה קשה ומתמידה בדרך להצלחה.
תפיסה זו משתלבת יפה עם היעדים של בי"ס 'אבישור' בערד שהוא בי"ס בייחודיות של מדע ותנועה השואף להנחיל מצוינות אישית לכל תלמיד. מנהלת ב"יס, מירי קידר, מספרת שהתלמידים נחשפים ללימודי מדע כבר מכתה א' ולומדים מיומנויות חקר, עריכת פרויקטים וניסויים. הלימודים משולבים בכל תחומי הדעת הנלמדים בבית הספר כך שאפילו בספורט התלמידים לומדים פיזיולוגיה ועורכים מדידות שונות הקשורות לתחום. מעבר לכך יש תוכניות ייחודיות כמו "נובל למצוינות בחינוך" המיועדת לכתות ה'-ו' בה זוכים התלמידים לעריכת ניסויים מדעיים בצורה חווייתית, שומעים הרצאות על חלל, תורת המשחקים וכו' ונוסעים לכנס ארצי לשיחה עם זוכה פרס נובל בכימיה דן שכטמן. תוכנית אחרת, "מנהיגות מדעית", מפגישה את התלמידים של כתות א'-ג' עם ניסויים מדעיים בשעות אחה"צ וביקורים במרכז שנמצא בבית יציב שבבאר שבע.
ראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו, שהוא קצין לוחם בסיירת 'דובדבן' מכיר בחשיבות פתוח מנהיגות ושאיפה למצוינות ובוודאי בחשיבות ההתמודדות האישית עם קשיים בדרך להצלחה וביחד עם הטייסים הם מהווים מודל חיובי לחיקוי והעצמה לתלמידים בערד.
המורה לפיזיקה ניקולאי שוורץ: "בלי מקצועות טכנולוגיים ומדעיים אין קדמה לעולם ולנו בערד יש מענה גבוה לכל המסלולים ולכל רמת יכולת של תלמיד, לימודים טכנולוגיים, מקצועיים, המכינים תלמידים לשרות משמעותי בצבא לצד הכשרת תלמידי כתות מופת השואפים ללימודי אסטרופיזיקה".