(צילום-ענת רסקין / צילום-יח'צ)
סערה בקרב תושבי הנגב המזרחי- ראש מועצה מקומית להבים, אלי לוי, מאיים לסגור את חניון תחנת הרכבת 'להבים-רהט' לתושבים שאינם תושבי הישוב להבים החל מתאריך 12/1/14. זאת במסגרת מאבק עם רכבת ישראל על הרחבת החניון בתחנה. החלטתו עלולה לפגוע בכ- 1,000 נוסעים מידי יום העוברים בתחנה.
מאת: ענת רסקין
מי שמגיע לתחנת הרכבת בלהבים בימים אלו נתקל בהודעה כתובה התלויה על הדלת ואומרת: "החל מיום 12/1/14 תותר חניה בתחנת רכבת להבים אך ורק לתושבי להבים". ההודעה עוררה סערה רבה בקרב תושבי אזור הנגב המזרחי שרבים מהם משתמשים בשירותי התחנה בלהבים ולתגובות נזעמות בפייסבוק. האם תחנת רכבת 'להבים-רהט' תהיה מחוץ לתחום למי שאינו תושב להבים?
מצוקת מקומות החנייה מוכרת לכול מי שמגיע לתחנה בלהבים. במקום יש רק 80 מקומות חנייה מוסדרים שאינם מספקים בפועל את הדרישה הרבה. כך קורה שמכוניות חונות במקומות אסורים לחנייה ואף על שבילים ובכל שטח פנוי בסביבה, לא פעם חוסמות האחת את השניה, דבר המהווה טרדה גדולה.
תחנת 'להבים-רהט ' הוקמה ב- 2007 . חניון תחנת הרכבת הוקם בשיתוף עם רכבת ישראל עבור ציבור הנוסעים. החניון מצוי בחלקו ברצועת רכבת ישראל ובחלקו בשטח המועצה. מדוברות רכבת ישראל נמסר כי: "חברת הרכבת אינה גובה תשלום על חנייה ותפעל בכל הדרכים שלרשותה למנוע פגיעה בלקוחותיה. רכבת ישראל משלמת ארנונה ומתחזקת את חניון הרכבת הקיים." עוד הוסיפו כי: "בימים אלו רכבת ישראל מצויה בשלב הסופי של התכנון המפורט להרחבת החניון הקיים על קרקע השייכת למועצה המקומית בעוד כ-250 מקומות חניה."
מרכבת ישראל מבהירים כי איומו של ראש מועצה מקומית להבים אלי לוי הוא חלק מאסטרטגית הפעלת לחץ על רכבת ישראל במסגרת מו"מ שמתקיים בין המועצה לרכבת ישראל על חלוקת ההוצאות בהרחבה המתוכננת של החניון בתחנה. לטענתם אלי לוי פועל על דעת עצמו והם ברכבת מתנגדים לכך. "פעולותיו של ראש המועצה הינן מעשה בריונות שאינו בסמכותו החוקית."
תחנת רכבת 'להבים-רהט' משמשת לא רק את תושבי הישוב להבים אלא את כל תושבי הנגב המזרחי: תושבי רהט (המגיעים בעיקר עם הסעה מוסדרת מרהט), תושבי הישובים מיתר, ומועצה אזורית בני שמעון, תושבי העיר ערד, ותושבי הישובים הבדואים האחרים באזור. נתונים של רכבת ישראל מצביעים על כ-1,000 נוסעים העוברים בתחנה מידי יום!
הדר מוריץ דובר מועצה אזורית בני שמעון השכנה, שתושביה אף הם עושים שימוש בתחנת רכבת להבים-רהט אומר כי: "המועצה מצטרפת לקול מחאתה של הרשות המקומית להבים בקריאתה לרכבת ישראל להגדיל את החנייה באופן בהול ולא לעכב ולדחות את הגדלת החנייה ל-250 רכבים נוספים." עם זאת הוא מוסיף שבני שמעון מתנגדים לסגירת החניון בפני הנוסעים ובעיקרון החניה פתוחה לציבור הרחב.
גם ראש מועצת מיתר אבנר בן גרא מצר על החלטת ראש מועצת להבים וביקש ממנו להימנע מהחלטה חד צדדית שתפגע בבאי הרכבת מכול האזור. בתגובת מועצה מקומית מיתר נכתב: "ראש מועצת מיתר הציע לאלי לוי לשתף פעולה במאבק מול רכבת ישראל להרחבת החניון אך זאת מבלי לפגוע בבאי הרכבת. דוגמא כזו יש במאבק הצודק של ראש מועצת להבים לבניית מחלף בצומת בו תמך אבנר בן גרא".
מעירית ערד סרבו להגיב בנושא.
ראש עיריית רהט פאיז אבו-צהבאן שמייצג 60,000 תושבים, אמר שפנה לאלי לוי בכתב ואף באופן אישי כדי שימנע מצעד סגירת חניון התחנה. הוא ציין שהוא מבין את בעיית מקומות החנייה במקום וכי יפעל בשיתוף פעולה עם ראש מועצה מקומית להבים על מנת שרכבת ישראל תפעל להרחבת החניון. בנוגע לדרישת אלי לוי לשנות את שם התחנה מ 'להבים-רהט' ל- 'להבים' בלבד אמר: "הופתעתי לשמוע על כך אם כי לא שמעתי אישית מאלי לוי דרישה כזו. מקווה שמדובר רק בהתבטאות ולא במעשים.. בכל מקרה אם הייתה דרישה כזו עמדתי היא כי השם יישאר לעולם! כפי שסוכם עוד ב- 2007 ".
מלשכת שר התחבורה ישראל כץ נמסר, בתגובה לפניה פרטית של תושבת ערד, כי הנושא נבדק מול הרכבת וכי: "פעולותיו של ראש המועצה אינן בסמכותו החוקית. ראש המועצה קיבל היום הנחייה ברורה מאוד שלא להגביל את החונים במקום. אם עדיין נתקלת בבעיה אנא עדכני".
האם מוצדק לערוך את המאבק הראוי להגדלת חניון תחנת הרכבת על גב הנוסעים?
תגובת ראש מועצה מקומית להבים התמהמה במשך כל היום. בסופו של דבר ציין בשיחה עימו בתוקפנות רבה שלא מעניינת אותו תגובת לשכת שר התחבורה או אחרים וכי הוא לא מעוניין להתייחס לשום דבר חוץ מאשר לומר כי : "חניון להבים במתכונתו הנוכחית ישרת אך ורק את תושבי להבים!".